Kan man värma....?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare vix
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 4 736
Sv: Kan man värma....?

Nej,det bör man inte göra, då en del viktiga ämnen förstörs. Man bör värma bröstmjölk i vattenbad (koka upp vatten, i med mjölken i flaskan, ner i vattenbadet, skaka försiktigt emellanåt och känn när den blir tillräckligt varm - rumstemp).

Jag tror du kommer få många olika svar, en del säger att det är ok en del inte. Anledningen att det inte skulle vara bra är att micro9n värmer ojämt så även om det blir lagom ättemperatur när du skakat så blir mjölken väldigt varm på vissa ställen och nyttigheter försvinner.

Jag själv tror inte att det är ngn fara att göra det ngngång ibland, men inte som första alternativ.

Det gör man på BB. Dock har jag hört att man värmer bäst på låg temperatur på micron :)

bröstmjölk bör värmas i vattenbad, som sagt - jag använder flaskvärmare eller spolar upp hett vatten ur kranen i en tillbringare. kokar man vatten att värma i så går det väldigt snabbt, man får passa så det inte blir för varmt.

mikron värmer ojämnt och det kan "koka sönder" nyttiga näringsämnen

Det gör man på BB. Dock har jag hört att man värmer bäst på låg temperatur på micron
Vilket gör man på BB?
På mitt BB värmer man i alla fall i vattenbad.

På BB sa dom att man kan frysa utpumpad mjölk och varma den i micron vid ett senare tillfälle

Hm, gäller det samma sak med ersättning som man blandar själv och sån i tetra???

micron punktkokar och därför rekommenderas det inte.
bröstmjölk får en annan näringsbild om den mikras.
om man i nödläge måste värma i mikro enstaka gång är det noga att skaka ordentligt för att inte bebis ska bränna sig.
ersättning kan du mikra vattnet först, skaka, sen blanda med pulver.
för att behålla allt näringsinehåll bör maten värmas "jämt" med t.ex vattenbad eller flaskvärmare. finns flaska som värmer själv till rätt temp från danskdesign.:)

Har ni kära bukare något tips på en bra och snabb flaskvärmare? Då lillan vaknar och vill ha mat så ska det gå snabbare än ögat.

Jag låg på samma BB och där värmdes mjölken/ersättningen i vattenbad.

Har ni kära bukare något tips på en bra och snabb flaskvärmare? Då lillan vaknar och vill ha mat så ska det gå snabbare än ögat.
De är inte så himla snabba, det allra snabbaste är nog att koka upp vatten i vattenkokaren och hälla i nån tillbringare, som du sätter flaskan i.

Min flaskvärmare tar, enligt instruktionsboken, 8 minuter på sig att värma en flaska mjölk.

Liknande trådar

Småbarn Jag ska köpa vantar till barnen och blir tokig på vad jag ska välja. De har tunna tumvantar i bomull som blir för blöta och kalla nu...
Svar
16
· Visningar
1 086
Senast: Dunet
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan... 2
Svar
25
· Visningar
1 406
Senast: Kajsalisa
·
Småbarn Vi har en Bugaboo Donkey Duo som sjunger på sista refrängen, och det är dags att skrota den. Jag har tittat på Thules cykelvagnar. När... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 722
Senast: Seaside
·
Övr. Hund Hej, jag har läst igenom några trådar om hundar i bil. Men ingen har nämnt elbilarnas fantastiska möjligheter för hundägare, nämligen... 2
Svar
29
· Visningar
2 391
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025