Kan man väga för lite?

Sv: Kan man väga för lite?

Visst kan man väga för lite mot vad man ska rida, men då får man använda vikter i form av bly och kanske rida med en tyngre sadel.

Är inte det negativt? Hellre en jockey som ligger nära viktklassen än en fjäderlätt med en massa vikter i vojlicken. Eller är det ngt jag fått för mig?

Ja. Det är bättre att ha en jockey som ligger nära vikten. Blyet är bara "död vikt". Det är bättre att ha mer "levande vikt" som kan få fart på hästen. Så man ska inte väga för lite. Vägar man lite mindre än vad man ska, så kan det ju i och för sig vara bra, för då kan man gå upp ett par kilo muskler:D

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
315
Senast: MJLee
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 196
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 670
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden