Hasttjejen15
Trådstartare
Har en vanlig sadel som inte är ändringsbar. Kan man göra om en sadel så man kan ändra bomvidd?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En duktig sadelmakare kanske kan fixa det, men inget som jag tror att man som privatperson ska försöka sig på. Det är absolut enklast och mest förmånligt att köpa en sadel med ändringsbar bomvidd istället.Har en vanlig sadel som inte är ändringsbar. Kan man göra om en sadel så man kan ändra bomvidd?
En duktig sadelmakare kanske kan fixa det, men inget som jag tror att man som privatperson ska försöka sig på. Det är absolut enklast och mest förmånligt att köpa en sadel med ändringsbar bomvidd istället.
Då är det nog enklare att börja från början, att helt enkelt tillverka en bom och sadel efter din hästs rygg, vad är det för speciellt med hans rygg? Visa gärna bilderDet är så att jag har en häst med speciell rygg som sadelutprovare inte hittar sadel åt. Men det finns 1 hittad sadel som bara skulle behöva vidgas en storlek så skulle den passa. Tänkte bara då om någon gör sånt och om det går.
Vad är det för sadel som passar då? Är det en massproducerad sadel så borde det ju gå att hitta en i rätt bomvidd.Det är så att jag har en häst med speciell rygg som sadelutprovare inte hittar sadel åt. Men det finns 1 hittad sadel som bara skulle behöva vidgas en storlek så skulle den passa. Tänkte bara då om någon gör sånt och om det går.
Att vidga sadlar i bompress kan man ju göra på de flesta engelska sadlar upp till 0,5-1 storlek men inget som man rekommenderar då de riskerar att spricka och ingen garanti tar detta, eller på de sadlar med specialbommar som kan ändras betydligt mer än så (vissa värms om, andra bänds isär, och några skruvar man ut koppjärnet och byter).Det är så att jag har en häst med speciell rygg som sadelutprovare inte hittar sadel åt. Men det finns 1 hittad sadel som bara skulle behöva vidgas en storlek så skulle den passa. Tänkte bara då om någon gör sånt och om det går.
Har en vanlig sadel som inte är ändringsbar. Kan man göra om en sadel så man kan ändra bomvidd?