Kan man sätta i en bom i en sadel

Har en vanlig sadel som inte är ändringsbar. Kan man göra om en sadel så man kan ändra bomvidd?
En duktig sadelmakare kanske kan fixa det, men inget som jag tror att man som privatperson ska försöka sig på. Det är absolut enklast och mest förmånligt att köpa en sadel med ändringsbar bomvidd istället.

Om någon vill ta sig ann arbetet (högst tveksamt) lär det vara så kostsamt att det är bättre värde att köpa en sadel som passar.

Vad vill du uppnå med det? Det är ju bommen som bestämmer hur sadeln ligger mot hästen men även mycket hur sadeln är att sitta i. En ny bom medför altså inte bara att hästen får en annan sadel utan även ryttaren får det. En tidigare bekväm sadel kommer kanske inte vara lika bekväm efter ett bombyte.

Kan kan man nog, men det lär vara dyrt om du ens kan hitta någon som vill göra det, och det kommer troligtvis inte bli optimalt slutresultat. Iom att bommen i stort sett är sadelns skelett så kommer en ändring av den göra stor skillnad på hela känslan av sadeln, både för häst och ryttare.

Bättre då att köpa en annan sadel som passar, möjligtvis av en modell som har utbytbara koppjärn så att det går att justera vidden till viss del.

En duktig sadelmakare kanske kan fixa det, men inget som jag tror att man som privatperson ska försöka sig på. Det är absolut enklast och mest förmånligt att köpa en sadel med ändringsbar bomvidd istället.

Det är så att jag har en häst med speciell rygg som sadelutprovare inte hittar sadel åt. Men det finns 1 hittad sadel som bara skulle behöva vidgas en storlek så skulle den passa. Tänkte bara då om någon gör sånt och om det går.

Det är så att jag har en häst med speciell rygg som sadelutprovare inte hittar sadel åt. Men det finns 1 hittad sadel som bara skulle behöva vidgas en storlek så skulle den passa. Tänkte bara då om någon gör sånt och om det går.
Då är det nog enklare att börja från början, att helt enkelt tillverka en bom och sadel efter din hästs rygg, vad är det för speciellt med hans rygg? Visa gärna bilder :)

Vad är det för sadel som passar då? Är det en massproducerad sadel så borde det ju gå att hitta en i rätt bomvidd.
Sen finns det ju duktiga sadelmakare som bygger upp sadlen efter hästen, vet ett par hästar med speciella ryggar som fått jensen sadlar ombyggda.

Annars är ju wow sadlar mycket anpassningsbara med olika bommar och säten.

Att vidga sadlar i bompress kan man ju göra på de flesta engelska sadlar upp till 0,5-1 storlek men inget som man rekommenderar då de riskerar att spricka och ingen garanti tar detta, eller på de sadlar med specialbommar som kan ändras betydligt mer än så (vissa värms om, andra bänds isär, och några skruvar man ut koppjärnet och byter).
Sen är det vissa sadlar som inte överhuvudtaget tål minsta bomjustering då de är gjorda av en styv bom. De knäcks om man försöker.

Vad har du för sadel som du vill fixa?

Har en vanlig sadel som inte är ändringsbar. Kan man göra om en sadel så man kan ändra bomvidd?

Alltså bommen är ju essensen av en sadel ? Så om bommen inte passar och inte är ändringsbar , finns inget kvar ang hur sadeln du har passar hur mycket du än gillar den i nuläget .

Utifrån det så lär det rimliga och billigaste vara att hitta en annan sadel som passar hästen i bommen.

Bommens form ändras även lite om den skulle gå att vidga så det är ingen garanti att den passar även om det hade gått att bredda den.

Va är det för sadel det handlar om?

Vad ska du med just den sadeln till om bommen inte passar? Det är ju liksom bommen som gör passformen sadeln, så det verkar lite bakvänt. Nä, leta upp en annan sadel som passar istället.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har koll på Källqvists Genesis sadel med utbytbart koppjärn -->allround mot hopp skulle jag gissa att det är? Är det en...
Svar
7
· Visningar
625
Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
568
Senast: sweep
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka