Kan man rida fram och tillbaka?

M

Mee

Okej alltså nu är det så att det finns en jättemysig skogsslinga.

Jag älskar att galoppera på rakstreckorna så jag bara undrar om det förstör
hästen på något vis. För ibland är det bara så himla befriande så man vill rida tillbaka och göra om det.

ska jag strunta i det och bara följa spåret?

Jag menar, lär den sig att inte följa spåret om jag rider fram och tillbaka mycket och byter håll.

Kanske lite konstig fråga men jag älskar verkligen att galoppera rakstreckor
:)

och en sak till. Hur länge får man rida max innan det är jobbigt för hästen?

och vad gör man när hästen knuffas mkt me huvet?

När kan man sluta behandla med medel mot sommareksem?

Hösten eller vintern eller vad?

:bump:

Sv: Kan man rida fram och tillbaka?

Vill du rida samma sträcka flera gånger så gör det. Hästen vet nog vad som händer ändå. Det värsta som kan hända är väl att hästen lär sig att alltid springa fullt ös på raksträckor :angel: Undviks genom att man tränar på att hästen alltid ska stanna vid stoppsignal från ryttaren.

Hur länge man kan rida beror på hästen och vilken kondition den har. En del kan springa på länge utan bekymmer, andra orkar mindre. Precis som oss människor.

Sluta behandla sommareksem gör man när hästen är helt symtomfri igen. För många är det någonstans in i oktober-november.

Mitt tips är att galoppera bort från stallet så inte hästen "lär sig" att få springa fort hemåt. Kan vara svårt att hålla då. Att den kan galoppera flera gånger bortåt är nog okej så länge den orkar det. Du hör det på andningen; flåsar den mycket, ta det lugnare. Bygg upp kondisen sakta men säkert och då går det bra att galoppera men inte i full fart hela tiden, utan variera farten.

Lycka till!

(Lyllos dig som har en så fin skogsslinga att rida på :))

Jag galopperar ibland fram och tillbaka på en bra raksträcka i skogen. Men för omväxlings skull skrittar jag ibland och vänder inte om.Håller med sthu om hur länge man kan rida.

Att galoppera på i friskt tempo och låta hästen sträcka ut då och då tror jag bara är bra för hästens välbefinnande. (också för ryttarens!)
Visst kan du rida fram och tillbaka och galoppera. Börjar hästen tendera till att "sticka" el. "lära sig" att man alltid ska springa på vissa ställen så kanske du ska skritta el. trava nån gång ibland och träna på "bromsen". Men så länge hästen lyssnar på dig så ser jag inget problem!

Hästar orkar faktiskt mycket mer än vad vi tror, så konditions mässigt så klarar dem flesta av att springa längre sträckor, men däremot så kan ben och ligament ta stryk, så rider du på hårt underlag eller väldigt mjukt så vänj in hästen succesivt, kanske smörja in benen med linement efter träning, strecha efteråt och lite lätt massage före träning. Rid med sunt förnuft. Är hästen van med underlaget och har bra grund kondition så är det nog inga problem.

[
och vad gör man när hästen knuffas mkt me huvet?

Du säger ifrån, bestämt. Ta tillbaka huvudet där det ska vara, och då ska det stanna där. Låt inte hästen klia sig mot dig, ge inte godis ur handen eller dyl. Det är en olater som vi ofta skapar själva.

Tänk på att det viktiga är att variera träningen, visst kan man rida fram och tillbaka på en väg flera gånger men det är viktigt att göra annat också.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver råd i ett dilemma. Jag står inför att ta bort min häst som bara är 14 år. Det känns jättejobbigt och man grubblar över...
2
Svar
20
· Visningar
2 968
Senast: Anna-L
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 593
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 161
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar