Plantan
Trådstartare
Jag har köpt ett begagnat akvarium som jag trodde var helt, men inte var det. Akvariet är helt i glas ihopsatt med silicon, även bottnen är av glas och runt nederkanten på akvariet sitter en plastram. Den jag trodde satt fast i akvariet. Väl hemma ska jag göra iordning akvariet, och då ser jag att den här ramen bara är fasttryckt och kan tas lös. Under listen i ena hörnet saknas en stor glasbit. Hade jag sett den här skadan hos säljaren hade jag definitivt inte köpt det. Har rådfrågat vänner med lång erfarenhet av akvariefiskar och blivit avrådd att använda det. Akvariet kan spricka och gå sönder, med vattenskador som följd.
Jag har själv inte stött i akvariet när jag fraktat eller burit det, och hade jag gjort det borde det finnas små glasbitar i listen. Där finns inte ett spår av minsta lilla flisa. Helt rent från splitter, men däremot en del smuts...
Försökt få tag på säljaren i flera dagar och meddelat att jag vill lämna tillbaka akvariet. Ringt, skickat sms och skrivit meddelanden på Messenger. Skickat foton på skadorna. Jag ser att hon är inne på Messenger, men hon öppnar inte mina meddelanden. Sms läser hon förmodligen, eftersom jag inte kan se om hon läst dem. Har även skrivit sms att jag ser att hon är aktiv på Messenger och vill att hon ringer mig. Inget svar. Inte ett ljud.
Finns det nån som kan det här med köp av privatperson och vad man har för rättigheter? Är det ett "dolt fel"?
Har jag rätt att reklamera akvariet och hur gör jag det i så fall?
Jag har själv inte stött i akvariet när jag fraktat eller burit det, och hade jag gjort det borde det finnas små glasbitar i listen. Där finns inte ett spår av minsta lilla flisa. Helt rent från splitter, men däremot en del smuts...
Försökt få tag på säljaren i flera dagar och meddelat att jag vill lämna tillbaka akvariet. Ringt, skickat sms och skrivit meddelanden på Messenger. Skickat foton på skadorna. Jag ser att hon är inne på Messenger, men hon öppnar inte mina meddelanden. Sms läser hon förmodligen, eftersom jag inte kan se om hon läst dem. Har även skrivit sms att jag ser att hon är aktiv på Messenger och vill att hon ringer mig. Inget svar. Inte ett ljud.
Finns det nån som kan det här med köp av privatperson och vad man har för rättigheter? Är det ett "dolt fel"?
Har jag rätt att reklamera akvariet och hur gör jag det i så fall?