Kan man linda

Sv: Kan man linda

Även om man bara lindar med fleece utan paddar?

Vad krävs att hästen ska få en senskada då?
Att de är lindad typ jämt, eller räcker det med nån enstaka gång?

Jag vet en häst som gick en parad under en dag (var alltså lindad under ganska lång tid), den var lindad med elastiska lindor och paddar. Av denna lindning fick den en senskada som dom höll på med i flera år, det slutade med att dom fick ta bort hästen.

Ja, det kan man göra.
Det är nog störst risk med elasktiska lindor, men även om man lindar hårt med fleece utan paddar.

Använder man elastiska lindor är det möjligt att linda fram en senskada.
Elastiska lindor drar åt sig själva mer och mer ju längre tid du har din häst lindad.
Man ska absolut inte använda det som natt/stallbandage.
Det finns andra linor för sådant.
Fleece kan man linda utan paddar men paddar är att rekomendera.
Elastiska lindor ska aldrig användas utan paddar!!

Man får ta reda på hur man lindar på rätt sätt innan man börjar.
(aldrig dra åt över senan..)

/ Lisa

Svar Ja. Om vadstycket tex blir knöligt kan man linda på en böjsena eller att du lindat med ojämt tryck över senan ,om du misstänker det kontakta din vet för råd å ev behandling.
Mvh Tail

Liknande trådar

Hästvård Lindrig senskada av förstärkninsbandet höger fram 4/10. Ska nu skrittas. Någon som sitter på något typ av progressionsprogram? Nu...
Svar
1
· Visningar
385
Senast: Elo
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 022
Senast: jemeni
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
271
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka