Kan man lära hästen svara med ljud?

Skjøldur

Trådstartare
Allt möjligt har man sett folk lära sina pållar, nyttigt eller bara roligt, och min kan till ex kissa på kommando och det är det ju inte så många som gör. Men finns det någon som lyckats lära sin häst svara verbalt? Min häst gnäggar ibland då jag kommer och han gnäggar efter de andra ibland om jag rider ut ensam, de flesta gnäggar inte så ofta som honom. Skulle det gå att lära honom att gnägga på kommando?

Jag har långsamt fått min tystlåtna katta att låta lite mer helt enkelt genom att göra som hon vill omedelbart då hon lyckas klämma ur sig ett litet mja. Men hästar "säger" ju normalt inte så mycket...

Hästar pratar naturligt med kroppsspråk. De gnäggar sällan till varandra om det inte är på avstånd eller till sina föl. En häst är ju ett flyktdjur och skulle de prata lika mycket verbalt som t.ex. grisar (som naturligen lever i mer dunklare klimat där det är mörkt och man ser dåligt, jämfört med hästar som lever på mer öppna ytor) så hade de inte överlevt från rovdjur.
Kanske det går att lära en häst att gnägga på kommando, skulle gärna vilja se det. ;) Men det är inget som kommer direkt naturligt. Hästar pratar inte med gnäggningar, de kallar bara på varandra. Min häst gnäggar sällan såvidare vi inte är ensamma och han saknar de andra, medan ledarstoet i hagen verkligen ser han som sin lilla bebis och gnäggar alltid när vi kommer tillbaka till hagen efter en promenad osv. :)

Allt möjligt har man sett folk lära sina pållar, nyttigt eller bara roligt, och min kan till ex kissa på kommando och det är det ju inte så många som gör. Men finns det någon som lyckats lära sin häst svara verbalt? Min häst gnäggar ibland då jag kommer och han gnäggar efter de andra ibland om jag rider ut ensam, de flesta gnäggar inte så ofta som honom. Skulle det gå att lära honom att gnägga på kommando?

Jag har långsamt fått min tystlåtna katta att låta lite mer helt enkelt genom att göra som hon vill omedelbart då hon lyckas klämma ur sig ett litet mja. Men hästar "säger" ju normalt inte så mycket...
I mitt förra stall fanns en häst som lärts att gnägga när man sa hans namn. Skötaren, som tillbringade mycket tid med hästen, sa hästens namn varje gång den gnäggade och så fick den godis. Filur förstod otroligt snabbt vad som gällde, morotsälskare som han var.

Ja, förstår. Jag måste umgås med Skjöldur så mycket att jag är där då han gnäggar på andra och då ska jag säga hans namn eller något annat lämpligt och ge godis o beröm. Det var så jag lärde honom att pinka på kommando. Han vill helst inte gå ifrån de andra då han är på bete så han tog för vana att göra både kisspaus och bajspaus på väg till stallet. Lite irriterande, men en dag tänkte jag att - det är ju bra att det blir mindre att mocka... Så då han ställde sig så sa jag jag piiinka samtidigt som han gjorde det. Han lärde sig med en gång!

Jag tror min "pratar" rätt mycket förutom sitt tydliga kroppsspråk, ger han en rätt roliga blickar och frustar till svar. Igår var vi ute och gick och frustade ihop tillsammans :D

Man kan absolut lära hästar att svara med gnägg. Mitt sto gnäggar nästan alltid på mig om jag säger typ "Hej Chili", vilket grundar sig i att hon gnäggade när jag gick in i stallet på morgonen för att fodra.

Min förra gnäggade på signal. Det kom ur att han tiggde genom att humma. Jag uppmuntrade det och gav inte maten förrän han gnäggat.
Till slut frågade man "ska du ha godis?" så gnäggade han, även i situationer då inget godis fanns med i bilden.
Om man när han var i gnägget pep med rösten själv eller själv gnäggade och höjde ljudet till "högre toner" så följde han efter till ett litet pip i gnägget.
Haha.. Han var en otroligt smart ponny. Vi fick 20 år ihop. Då hinner man med att träna in märkliga saker.
Han hummade alltid då man kom. Sista åren hummade han när man sa "hej då" också. Jag vet inte riktigt varför iom att han aldrig fick godis så.
Men det kanske var något med mitt fokus på honom just i det läget som gjorde att han hoppades lite halvt. För han verkade inte förvänta sig det utan köpte att det inte blev något utan att hänga kvar med fokus på mig mer än en snabbis just då jag pratade med honom.

Nuvarande häst är väldigt tyst av sig. Han är dock mer energisk och kan böka och stöka för att få uppmärksamhet om han inte stimuleras nog eller jag är där nog. Så jag vet inte om det är så lämpligt att lära honom annat än saker som taggar ner energin. Gnägg brukar ju vara motsatt - när de är i högre energi/höja dem.
Så jag tror jag låter bli att försöka med honom.

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 383
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 661
Senast: Fraegd
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 890
Relationer Hej! Några kanske sett min tråd om att jag är nyinflyttad i Stockholm och känner mig lite ensam och skulle vilja lära känna lite nytt...
Svar
15
· Visningar
1 226
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama