Kan man lära bebisar bajsa på toa??

P

Piffelina

Jag hörde att en bekants bekant har en 5 månaders dotter som nu bajsar på toaletten. Mamman eller pappan sätter sig med henne på toaletten, föräldren sitter så långt bak på toastolen med dottern framför sig. Så dottern har ryggen emot deras mage, om ni fattar hur jag menar ;) Detta har de gjort sedan hon var 2 veckor. Efter att hon ätit på morgonen så sätter de sig. I början tog det tid men nu bajsar hon efter någon minut när de sattit sig.
Jag tycker det låter fräckt :laugh:
Nu bajsar ju min dotter varje dag och det är en hel del som kommer ur denna söta tjej :D Om man har tur så hör man när hon börjar bajsa och kan då lägga henne på skötbordet och öppna blöjan och låta den ligga under henne, om inte så är det bajs högt och lågt sedan. Oftast inte så det läcker men det är bajs i hela blöjan, från magen till ryggen.
Eftersom hon nu bajsar varje dag så tycker jag det lät som en bra idé. Är det något som fått detta att fungera??

Sv: Kan man lära bebisar bajsa på toa??

Vad smarta dina bekanta är, de har inte jag tänkt på och är en anledning till att de inte blir så många toabesök som jag igentligen vill/tycker.

php4ebjgk.jpg

Rasmus har nästan fasta bajstider och det syns på honom när det börjar bli dags och då har jag gått med honom på toan, har han kommit av sig så har jag torkat honom och då har han kommit på att han var ju bajsnödig ;)

Har dock inte blivit så ofta för han är så tung att hålla, men att ha honom sittandes framför mig är ju mkt enklare och de ska jag börja med direkt imorgon.

Han ryser alltid innan han kissar, men det är ju knappt en sekund imellan så då hinner man inte av med blöjan. Men han kan "kissa på kommando", alltid när jag byter blöja så öppnar jag blöjan och frågar om han ska kissa och i 99% så kissar han då.

Det fungerade hos oss. Fast vi började inte förrän lillen var lite mer än 6 månader. Han tyckte aldrig om att bajsa i blöjan och det kom nästan alltid på skötbordet. När han började få mat då han var 6 månader blev han lite hård i magen och en läkare rekomenderade oss att prova toaletten eftersom det då inte fanns en blöja som höll emot. Det hjälpte och barnet fattade snabbt att det var skönast att bajsa på toaletten. Efter att han var 7 månder hade vi inte många bajsblöjor. Bara någon enstaka om toaletten var långt borta, tex. i bilen.

Så långt har jag inte tänkt faktiskt. Ska se vad som står på hemsidan hur de andra har gjort.

Det kan ju bli lite trassligt.... Fröknarna kanske inte inte får in rutinen att gå på toa med den lilla bebisen, det är ju lite ovanligt. Eller att bebis blir jättegrinigt när det måste bajsa i blöjan.

På de flesta dagis har man väldigt bra rutiner och barnen kommer snabbt in i dem, och när de är så pass stora att de går på dagis brukar barnen vara duktiga på att dels hålla sig en stund och dels säga till på ett bra sätt!

Ok, jag tänkte på de säg omkring 12-15 månaders som börjar på dagis. De kan väl inte ha så lätt att hålla sig och säga till fröken att de vill bajsa på toan istället för blöjan? :confused: Fast jag har noll koll på rutiner kring toabesök på dagis, överlag bland alla åldrar.

Jag har ju inga barn, än, så jag kanske istället ska fråga - när brukar barn sluta bajsa i blöja?

Min svärmor är dagmamma och där har de fasta blöjbytestider för barnen + att de alltid hjälper till när barnen själva vill gå på toa.

Jag har fasta blöjbyte och mattider redan nu (byter såklart om han skulle bajsa) och kör på samma klockslag som de gör på förskolan.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 308
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 158
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Hej, vi har en dotter på dryga fyra år. Hon visade intresse och klarade av pott- och toabesök i "normal" ålder men det var svårt att få...
Svar
7
· Visningar
2 803
Senast: Majkem
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama