kan man köra 9 månaders föl löst i transporten?

J

jollan

Mitt ardennerföl hämtade jag när hon va 7 månader. Jag valde då att köra henne lös, då hon var totalt ohanterad osv. Resan gick toppen.

Hon är idag 9 månader gammal och behöver transportera henne till klinik nu i början på veckan som kommer. Kan jag köra henne lös, eller är hon i dagsläget för tung för att köra lös?

Även om vi kommit väldigt långt i hanteringen så har vi ej hunnit påbörjat någon lastträning och därför så ville jag köra lite safe och välja det transportsätt som hon har vart med om innan och som dessutom fungerat bra.

Har hört av lagen säger att föl får ändå ej uppbindas i transport, men hur länge räknas hon som föl?
 
Sv: kan man köra 9 månaders föl löst i transporten?

Har du bundit upp henne i boxen?
hästar som kan stå uppbundna o är större bör lära sig att man sitter fast när hovis kommer, när man sköter den, i trailern, men inte att vara fastsatta utan viss rörelsefrihet med huvudet/ halsen.

Om inte.. så börja NU. när den får sin mat o när du borstar den. I boxen ska den bindas upp kort med säkerhetsknut. För att inte få kraften o ta sats.
 
Sv: kan man köra 9 månaders föl löst i transporten?

Har hört av lagen säger att föl får ändå ej uppbindas i transport, men hur länge räknas hon som föl?
Det finns inget generellt förbud mot att binda upp föl i transport, men reglerna (SJVFS 2010:2, ofta bara benämnd "L5") säger att Föl som är yngre än sex månader får inte bindas [under transport] om de inte vants vid det.
 
Sv: kan man köra 9 månaders föl löst i transporten?

jag tränar grunderna med henne nästan varje dag. Det går framåt hela tiden.

Men vet du om det blir ostabilt för transporten om hon åker lös? Det är en boggie, som jag tar ut inredningen på.
 
Sv: kan man köra 9 månaders föl löst i transporten?

Jag ogillar att fölet som är stort får lära sig att vandra runt i släpet som oxå påverkar köregenskaperna. Nästan en åring.
det är skillnad på om den inte har lärt sig att sitta fast.

Kan den sitta fast i boxen eller inte?
 
Sv: kan man köra 9 månaders föl löst i transporten?

jag vet att det inte är optimalt. Men jag måste ta henne till en hästklinik av olika orsaker. Tyvärr har jag inte hunnit med att lastträna henne då vi haft fullt upp med att träna så mycket annat, som te x att få lov att ta i henne överhuvudtaget.

Hon har börjat få förtroende för mig och jag vill av förklarliga anledningar inte rasera det genom att utsätta henne för en främmande miljö, ensam utan sin trygghet som är en jämngammal fölunge och dessutom fastbunden.

Då jag kommer att åka ensam med henne till kliniken så har ja ingen möjlighet att ta med hennes kompis.

Jag tycker att det är som upplagt för panik.

Jag brukar ha henne uppbunden när jag borstar henne samt tränar hovlyft.
 
Sv: kan man köra 9 månaders föl löst i transporten?

Sådan träning ger det som kallas för livserfarenheter- som är ett måste..

du behöver inte alls måla :devil: på väggen, utan var bara trygg i dig själv.
det här ska vi fixa.

den har ju DIG med.

Det är större risk att den far omkring i släpet o en ardennerunge väger en del.

Lär den rätt från början istället för att göra det när den är ännu större.

Är den otrygg så skulle jag inte ha den med enbart en jämngammal lika oerfaren till vardags, utan ha en mentor tillsammans med dem. Då får du mkt gratis. den lilla ser hur man uppför sig o blir fostrad.
 
Sv: kan man köra 9 månaders föl löst i transporten?

Nej, jag vill inte måla fan på väggen, vilket jag inte tycker att jag gör heller. Jag vill bara vara försiktig och inte förstöra något som har tagit mig såpass lång tid att bygga upp. Jag vill inte göra några misstag helt enkelt. Jag vill få tid på mig att gå igenom lastträningen i lugn och ro. Och befästa den typen av inlärning innan jag kräver att hon ska stå uppbunden i en transport ensam.

Jag vill få henne så trygg som möjligt. Jag har under den senaste veckan låtit henne gå med två av mina andra hästar, samtidigt som de andra fölet tränar på att gå ensam några timmar om dagen.

Så jag bakar in allt som för dom är vettigt att kunna. Men som sagt så har de ej funnits tid till lastträning ännu. Troligtvis kommer den gå precis lika bra som allt annat. De både tror och hoppas jag på. Jag hoppas att de kommer in fler svar, men som också ger mig svar på min undran.
 
Sv: kan man köra 9 månaders föl löst i transporten?

Spontant tycker jag hon är för stor och tung för att köra lös. Hur hög och tung är hästen?

Personligen tycker jag just att acceptera fastbindning är det absolut viktigaste i all hantering, resten kommer gratis i och med den acceptansen. Och just för nödlägen är det ju absolut tvunget att kunna stå uppbunden (undersökningar, åka transport, behandling, hovvård etc).
 
Sv: kan man köra 9 månaders föl löst i transporten?

Jskulle tippa på att hon väger 300 kg. Jag är också tveksam till om den vikten kommer vara problemfri att köra lös, lite därför som jag frågar. Jag håller med om att det är en stor del i grundhanteringen att åka transport och hade troligtvis börjat med det om de vart en annan individ. Men jag har nyligen fått börja ta i henne. Innan dess har hon vart skydd som en mus och otroligt misstänksam. Så nummer ett i hennes fall har varit att få henne att lita på mig och att det är okej att jag rör vid henne.
 
Sv: kan man köra 9 månaders föl löst i transporten?

Jag fattar inte vad du ska träna på? :confused: Var som vanligt och lasta hästen och bind upp. Så har jag alltid gjort utan problem.
 
Sv: kan man köra 9 månaders föl löst i transporten?

jag lasttränar alltid mina hästar, unga som vuxna med jämna mellanrum. Jag väljer att göra dom bekväma och trygga i alla situationer innan jag ställer krav på dom. På så vis får jag aldrig några nervösa individer.
 
Sv: kan man köra 9 månaders föl löst i transporten?

Och jag lasttränar aldrig och mina hästar går lösa in i transporten, det är ingen stor sak för dem att åka någonstans.
 
Sv: kan man köra 9 månaders föl löst i transporten?

Det ena utesluter inte det andra.

gör lite mer saker ihop o ni bondar fortare.

Nu var väl saken att hästen måste åka eller missförstår jag.
Hästar gillar inte trevande dalt.
 
Sv: kan man köra 9 månaders föl löst i transporten?

Inget konstigt att du gör som du gör alls. Har själv gjort likadant. Men jag upplever dom blir ÄNNU tryggare genom lastträning.

Finns inte enbart ett bra sätt att hantera hästar på ;)
 
Sv: kan man köra 9 månaders föl löst i transporten?

Vad hästar gillar är individuellt.

Jag daltar inte med mina hästar.
 
Sv: kan man köra 9 månaders föl löst i transporten?

Jskulle tippa på att hon väger 300 kg. Jag är också tveksam till om den vikten kommer vara problemfri att köra lös, lite därför som jag frågar. Jag håller med om att det är en stor del i grundhanteringen att åka transport och hade troligtvis börjat med det om de vart en annan individ. Men jag har nyligen fått börja ta i henne. Innan dess har hon vart skydd som en mus och otroligt misstänksam. Så nummer ett i hennes fall har varit att få henne att lita på mig och att det är okej att jag rör vid henne.

Vissa individer får man tränga sig på iom att de inte kommer självmant o det går då över fort.
Du har haft henne i 2 mån o nyss fått börja ta på henne. :confused:

Du är oxå medveten om att den ska åka nästa vecka o nu är du sent ute. Ta kommandot lite o visa att du är o lita på. man behöver inte just lastträna för att bonda. Man kan borsta, leda, sätta fast mm.
 
Sv: kan man köra 9 månaders föl löst i transporten?

Det stämmer. Och med handen på hjärtat kan jag säga att det har vart värt all väntan. Nu är hon inte rädd för människor längre. Känns som en enorm vinst :)

På Måndag ska hon få vara med om sin första hovslagartid och ja tror att de kommer att gå väldigt bra. Senaste veckan har ja underhållsraspat och hon accepterar att stå still hyfsat länge vid hovlyften. Hovvården är för mig lite viktigare än lastträning även om den är väldigt viktig den också. Men vi har all tid i världen att lastträna:)

Funderar på en sak, när vi hämtade fölen så körde vi båda två lösa i transporten, dom två måste ju ha vägt bra mycket mer än vad hon ensam hittils väger idag.
 
Sv: kan man köra 9 månaders föl löst i transporten?

Att lastträna hästar i god tid och lära dem åka transport tjänar man på i långa loppet. Det är liksom intet för intet det finns dom som tjänar pengar på att lära folk lastträna sina hästar:grin:

Så har du inte börjat så är det nog hög tid att börja, speciellt om det är en Ardenner;)

Jag tog GOD TID på mig att lära mina hästar lastas OCH det är också viktigt att man kör försiktigt!! Har aldrig några problem med att lasta & åka iväg:laugh:
 
Sv: kan man köra 9 månaders föl löst i transporten?

Jag har absolut tänkt att börja. Kan inte se någonstans i tråden att jag vart emot lastträning och att jag har för avsikt att hoppa över den.

Jag är heller inte orolig för hur det lastträningen kommer att gå, för sålänge man har vunnit förtroendet så kan man göra i princip vad som hellst med sin häst.

Jag tar själv emot hästar för lastträning några gånger om året, så jag är fullt medveten om vilket behov många hästmänniskor har.

Jag förstår dom.

Att kunna lasta sin häst närsomhellst är en otrolig tillgång och i vissa fall livsviktigt.:)
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 516
Senast: moonstruck
·
G
Avel När min föl ska bli hämptad av sin ny ägare är fölet 6 och halv månader gammalt.Han måste åker i transporten tre till fyra timmar till...
Svar
7
· Visningar
1 064
Senast: Gerry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp