kan man köra 9 månaders föl löst i transporten?

Sv: kan man köra 9 månaders föl löst i transporten?

Oavsett vad lagens säger eller ej, om du ska köra henne lös, se till att bomma för dörren Ordentligt... Det var bara någon månad sedan som det hände en olycka med en häst som hoppade ur transporten via framdörren. Den satt ändå fast...

Så ska du köra lös, se till att ha halm/höbalar fullpackat framtill i transporten så att det inte Går att komma fram.
 
Sv: kan man köra 9 månaders föl löst i transporten?

Ja usch nej något sådant traumatiskt vill vi inte vara med om! Usch:crazy: Ja brukar knyta ordentligt med snöre och spännband runt hela transporten dessutom. Har en övervakningskamera som jag har god hjälp av dessutom. Men detta med halmbalar, de är ingen risk att dom far runt i transporten?
 
Sv: kan man köra 9 månaders föl löst i transporten?

Ska man köra en häst lös i transport är givetvis grundförutsättningen att släpet fungerar för det. Vi har t ex kraftiga flaklås på utsida skötardörrar just för att på ett säkert sätt kunna köra f x sto med föl (alt löst föl). Dörrar istället för bommar bak för att slippa ha en lös häst när man öppnar baktill, och slipper risken att hästen fastnar under bakbommen (många släp kräver bakbom/-ar för stabilitet i släpet).

Att säkra halmbalar på ett sätt som gör att hästen inte kan klättra på dem och fastna känns någonstans mellan svårt och omöjligt.
 
Sv: kan man köra 9 månaders föl löst i transporten?

Det beror på vilken typ av halmbalar du har. Det vi använt då vi kört föl själv har varit långa breda och har med sin längd tagit upp all plats i bredd. Sedan får man stapla högt. Det kräver att transporten har en "stolpe" framtill som stopp, som man också säkrar runt. Jag tar hellre den risken än att riskera att hästen kommer ut genom skötardörren.
 
Sv: kan man köra 9 månaders föl löst i transporten?

Då länge de är balband inblandade tycker jag det är en dålig lösning. Det finns betydigt bättre sätt. Fölvägg är ett alternativ.
 
Sv: kan man köra 9 månaders föl löst i transporten?

Det är en boj, detta som vi brukar hyra. Vi tar ut all inredning och sätter fast skötardörren ordentligt. Livrädd att fölis ska fara ut den vägen:crazy:

Det är hela bakdörrar på denna:) Jag kör aldrig med nåt annat. Dom är verkligen super!

Halmbalar har jag dock aldrig testat. Jag brukar ju ha övervakningskamera uppriggad, nackdelen är ju att dom rätt som de är "plockar" ner den när dom står lösa :grin:
 
Sv: kan man köra 9 månaders föl löst i transporten?

Jag körde min 1-åriga B-ponny jag hade förut lös. Men den vägde nog inte lika mycket som din...?

Men jag har även kört min storhäst lös men med mellanvägg i. Ville inte ha grimma på pga risk att fastna då detta var i början av lastträningen
 
Sv: kan man köra 9 månaders föl löst i transporten?

de absolut bästa e om du kan binda upp henen men e den ej van vid de å accepterar grimman rejält när den e uppbunden blir de bara farligare å binda upp dom..

jag har aldirg bundit upp mina som e under 1 år sålänge dom inte vatt hel coola med situationen.. dock så om man har kameratex så tycker jag de e bättre å binda upp direkt så dom lär sej för då ser man ju vad dom grejar med..

men som sagt anser du att risken e större att nått händer med den uppbunden än utan så hade jag kört lös denna gången sen hade jag råååå tränat så den kunnat åka uppbunden sen.. kör med måtta bara
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 516
Senast: moonstruck
·
G
Avel När min föl ska bli hämptad av sin ny ägare är fölet 6 och halv månader gammalt.Han måste åker i transporten tre till fyra timmar till...
Svar
7
· Visningar
1 064
Senast: Gerry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp