Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Det spelar väl ingen roll om han inte FÖRSTÅR ditt intresse, men han verkar ju inte RESPEKTERA det och dig??

Skulle du få åka iväg ensam på helgen om du gjorde nåt annat?

Helgen är väl perfekt för honom att få EGENTID med barnet när du gör ditt?

Eftersom mannen nyligen slutat sitt jobb men inte skaffat något annat är han hemma hela dagarna med sonen, så jag tror att han vill att vi är tillsammans alla tre när det blir helg.
Jag får gärna rida, bara jag inte gör det på "vår tid".
Egentligen är han nog bara lite svartsjuk på att jag har en hobby och inte han.
Förra helgen tänkte jag smyga iväg på morgonen med sonen för att titta på syrran som skulle hopptävla. Tänkte att jag gjorde mannen glad som lät honom sova ut i lugn och ro utan unge.
Men han studsade upp ur sängen och följde med oss på tävlingar för att "göra något tillsammans". Efter 2 timmar hade han dock tröttnat och ville dra, men ändå. Kanske kan vi få ett gemensamt intresse allihop?
Var det förresten inte du Silverkedjan som sa att inte mannen skulle känna ridningen som ett hot?
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

1. Fram till 25-årsåldern levde jag för hästarna, red, tävlade, "bodde" i stallet och satt av tiden i plugget nångång däremellan.

2. Sen såldes hästarna och jag levde singelliv, satsade på jobb och uteliv.

3. Blev sambo, fick barn, reste och levde familjeliv.

4. Så började jag rida igen för ett halvår sen samtidigt som jag pluggade på distans och hann ändå leva familjeliv. Hade det ganska skönt, men saknade ändå arbetskamrater, vuxna att umgås med.

5. Men NU: Har fått heltidsjobb med fasta arbetstider :eek: (för första gången i mitt liv) men ändå ett erbjudande jag kommit fram till att jag inte kan säga nej till, och känner att det ju inte GÅR att fortsätta rida om jag någonsin ska få träffa familjen. Sambon jobbar 9-5 som mest och kan ta ledigt halvdagar ibland, tyvärr reser han en del i jobbet också.

Hur gör ni? Måste jag ge upp ridningen som precis fångat mig igen?
Hästen jag är deltidsfodervärd på har en annan ryttare som kan rida när inte jag kan (på villkor att jag ändå betalar allt foder, men det kan jag ju göra) så det är väl mer jag som blir lidande.

Jag har typ 30 min resväg till jobbet, 15 min till stallet (om jag får ha bilen annars 30 min). Det finns ingen dusch på stallet så jag måste nog hem om om jag ska rida innan jobbet.
På helgerna vill inte sambon att jag rider för då vill han att vi hittar på saker tillsammans (delar inte mitt och sonens ridintresse)
Sonen (3 år) rider just nu lektion mån kl 4 så det måste vi ju också byta på något sätt.

Hur får ni ert barn/jobb/hästar pussel att gå ihop? Eller går det inte ihop? Jag är lite kluven för jag vill ju inte att man och barn ska bli lidande, men samtidigt så har jag hunnit bli så hästfrälst att jag vill fundera på lösningar innan jag ger upp helt.

Som vanligt kvinnan som ska offra sina intressen.Om din sambo/man vill att du ska vara hemma på helgerna får väl han se till att vara hemma 2 vardagar i såna fall, det är väl knappast bara du som ska göra avkall på dina sysslor.Jag hade blivit galen om min sambo kommit med såna krav på mej, han hade åkt med huvudet före.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Jag började försiktigt med en morgon i veckan och tyckte det var jättejobbigt att rida innan jobbet.
Men hästintresset tog över och nu går jag upp vid halv sex 2-3 gånger i veckan för att rida och förutom att det är mörkt och kallt går det ganska bra.
På fredagar slutar jag tidigare så då hinner jag rida på vägen hem. Ibland rider jag en lördag- eller söndagmorgon också, men är jag inte tillbaka tills han går upp vid 10-11 blir han irriterad (och eftersom han just nu betalar det mesta av hästkostnaderna just nu är det onödigt)
Totalt rider jag alltså 3-5 dagar i veckan och det är alldeles perfekt. Det värsta är bara att jag blir så trött på kvällarna när jag går upp så tidigt.

Så han ska vara herren i huset & ha total makt bara för att han betalar?:crazy:
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Så han ska vara herren i huset & ha total makt bara för att han betalar?:crazy:
Så kan man också se på det. :devil:Sanningen är nog att om vi inte är väldigt jämställda, så är det snarare jag som brukar domdera och bestämma.
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Så kan man också se på det. :devil:Sanningen är nog att om vi inte är väldigt jämställda, så är det snarare jag som brukar domdera och bestämma.

Jaja alla får ju ha det som de vill där hemma.
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Jaja alla får ju ha det som de vill där hemma.
Nu tycker jag att du får sluta.:devil:
Du verkar tro att jag är värsta kuvade lilla tjejen som knappt vågar gå och rida för min stora stygga man.
Kanske kan jag bara inte uttrycka så som det är på några rader, och nu skiter jag i att förklara något mer. Lämna min tråd i fred.
Det är klart att det hela hade varit enklare om mannen också varit hästgalen eller om han bara skitit i mig och gjort sina egna grejer. Men när vi träffades hade jag nästan glömt bort att jag ridit en gång i tiden och vi hade vi en massa gemensamma intressen som jag nu överger till förmån för mitt nyfunna hästintresse.
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Nu tycker jag att du får sluta.:devil:
Du verkar tro att jag är värsta kuvade lilla tjejen som knappt vågar gå och rida för min stora stygga man.
Kanske kan jag bara inte uttrycka så som det är på några rader, och nu skiter jag i att förklara något mer. Lämna min tråd i fred.
Det är klart att det hela hade varit enklare om mannen också varit hästgalen eller om han bara skitit i mig och gjort sina egna grejer. Men när vi träffades hade jag nästan glömt bort att jag ridit en gång i tiden och vi hade vi en massa gemensamma intressen som jag nu överger till förmån för mitt nyfunna hästintresse.

Det var du som skrev det, läser bara vad det står.Nej vet du vad, jag ska verkligen lämna din tråd ifred, men du får lära dig att inte skriva sånt om du inte vill ha reaktioner, att du sedan reagerar så starkt tyder på att du tar det rätt hårt.
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Det var du som skrev det, läser bara vad det står.Nej vet du vad, jag ska verkligen lämna din tråd ifred, men du får lära dig att inte skriva sånt om du inte vill ha reaktioner, att du sedan reagerar så starkt tyder på att du tar det rätt hårt.
Jag skrev det med glimten i ögat;), lite som ett skämt men med en kärna av sanning. För jag tycker att det är lite klurigt hur jag ska göra, men jag känner mig verkligen inte kuvad eller hunsad hemma. Vill bara att alla ska ha det bra, utan att någon ska behöva känna sig överkörd.
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Som vanligt kvinnan som ska offra sina intressen.Om din sambo/man vill att du ska vara hemma på helgerna får väl han se till att vara hemma 2 vardagar i såna fall, det är väl knappast bara du som ska göra avkall på dina sysslor.Jag hade blivit galen om min sambo kommit med såna krav på mej, han hade åkt med huvudet före.

Och dessutom är han nu hemma varje vardag. Att jag inte rider efter jobbet är för att jag inte är hemma från jobbet förrän efter 18 och då vill jag inte gå till stallet. Vill hinna träffa vår son som går och lägger sig vid 20, min tränare jobbar aldrig på kvällarna (han föredrar mornar), hästarna kvällsfodras och nattas vid 19 och det finns ingen bra belysning på ridbanan.
Vad gäller sysslor så har vi alltid delat lika. Och dessutom har vi städhjälp två dagar i veckan.
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Varför inte åka till stallet när sonen lagt sig och sedan göra klart att en helgdag ägnas främst åt ridning så kan ni fara på heldagsutflykter den andra helgdagen?
Jag tror att du satte fingret på det när du sa att din man känner sig lite avundsjuk att du har en hobby och inte han. Antingen försöker du involvera honom mer i hästeriet eller så frigör du tid för honom att utöva en egen vald hobby antingen ensam eller tillsammans med dig. Det finns inte på kartan att missunna någon annan hobbytid om man själv får det. Lycka till!
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Min man är inte heller direkt hästintresserad. Faktiskt inte ett dugg. Jag kan rida två - tre ggr i veckan utan att det blir *för mycket* tjafs. Men det är ju mycket annat som ska göras också, som tur är har jag underbara medryttare som hjälper till.
Försöker då o då få med barnen att hjälpa till med rykta, fodra o rida. De är två o fem o det går. Men visst får man höra att man kunde vara mer med familjen... Men han vill inte att jag ska sälja hästarna iallafall o det är jag glad över!
Har väl inte haft jätteinrutade arbeten o ibland har jag smitit därifrån tidigare, varit med hästarna innan jag hämtar på dagis eller efter att jag lämnat på morgonen. Ibland har jag låtit maken lämna på dagis på morgonen, själv varit med hästarna o kommit lite senare till jobbet. Oj, nu låter jag som en arbetssmitare;)
Men men, det är inte omöjligt att få ihop det, dock inte som utan barn o man - men mannen din får släppa till lite. Släpp ut honom på lite ensamgrejer tillbaka så ska du se att det blir mindre gnäll.
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Har väl inte haft jätteinrutade arbeten o ibland har jag smitit därifrån tidigare, varit med hästarna innan jag hämtar på dagis eller efter att jag lämnat på morgonen. Ibland har jag låtit maken lämna på dagis på morgonen, själv varit med hästarna o kommit lite senare till jobbet. Oj, nu låter jag som en arbetssmitare;)
Men men, det är inte omöjligt att få ihop det, dock inte som utan barn o man - men mannen din får släppa till lite. Släpp ut honom på lite ensamgrejer tillbaka så ska du se att det blir mindre gnäll.
Det jag faktiskt tycker är svårast just nu, är inte att mannen klagar för mycket, utan att jag för första gången i mitt liv har ett jobb med fasta tider. Jag MÅSTE vara där 8.30-17.30 och får BARA 45 min lunch. All tid noteras och alla missade minuter måste vi ta igen på fredagseftermiddagar då vi annars slutar kl 2. Vi har ingen flex så om jag kommer några minuter tidigare en dag elelr stannar lite längre kan jag knappt tillgodoräkna mig det. Känner mig nästan livegen:cry:
Med mannen är det som sagt lättare. Funderar så det knakar på vilka ensamgrejer jag kan skicka ut honom på. Han spelar volleyboll på fredagar annars är han inte så mycket för hobbyer. Han har heller inget direkt killgäng, utan de flesta vänner är sådana vi umgås med tillsammans. Vad han själv säger är att ju mer jag rider, desto mindre bör han själv vara borta, annars träffas vi ju aldrig.
Varför inte åka till stallet när sonen lagt sig och sedan göra klart att en helgdag ägnas främst åt ridning så kan ni fara på heldagsutflykter den andra helgdagen?
Jag tror att du satte fingret på det när du sa att din man känner sig lite avundsjuk att du har en hobby och inte han. Antingen försöker du involvera honom mer i hästeriet eller så frigör du tid för honom att utöva en egen vald hobby antingen ensam eller tillsammans med dig. Det finns inte på kartan att missunna någon annan hobbytid om man själv får det. Lycka till!
Som jag sa innan så är vårt stall inte öppet på kvällarna, så efter typ kl 20 är det släckt och låst, tyvärr. Några helgdagar kommer det bli nu när det är tävlingar, men jag har också sagt att typ varannan helg ska vara helt hästfria.
Jag fortsätter fundera på det här med hobby till honom. Han har tränat TaekWonDo tidigare men dissat klubbarna häromkring. Fotboll tycker han om, borde kanske hitta ett gäng som spelar ihop åt honom.
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Försöker då o då få med barnen att hjälpa till med rykta, fodra o rida. De är två o fem o det går. Men visst får man höra att man kunde vara mer med familjen...
Tycker du det går bra att ta med dina barn? Jag blir lite nojig att ta med min 3,5-åring för jag känner att jag måste passa på honom varje sekund för han är ganska vild. Med småponnyerna på ridskolan går det bra för de är lugna, stabila och i hans storlek. Men när han ska hjälpa mig att borsta min kittliga häst på nästan 170 cm så blir jag jättenervös. Vill inte vara för förmanande eftersom jag inte vill att han ska bli hästrädd, men det är svårt när han smiter in i boxen till okända hästar eller ger dem små grässtrån som är så svåra att nappa tag i att det finns en risk att de biter honom i fingrarna, eller springer över gårdsplanen utan att se om det kommer folk ridande där.:eek:
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Som jag sa innan så är vårt stall inte öppet på kvällarna, så efter typ kl 20 är det släckt och låst, tyvärr. Några helgdagar kommer det bli nu när det är tävlingar, men jag har också sagt att typ varannan helg ska vara helt hästfria.
Jag fortsätter fundera på det här med hobby till honom. Han har tränat TaekWonDo tidigare men dissat klubbarna häromkring. Fotboll tycker han om, borde kanske hitta ett gäng som spelar ihop åt honom.

Har aldrig hört på maken! När jag tidigare skulle upp på träning till ridhuset kom jag till stallet kl. 20.00, transporterade så jag var framme vid 21.30 och räknade med att vara tillbaka på stallet vid 23.30- 24.00.
I ditt stall skulle jag inte ens ha hunnit borsta!

Jag tror säkert ni löser det här men jag förstår att det känns tråkigt att inte kunna flexa något alls! /Sar (som tackar gudarna för sitt fria jobb där hon till stor del kan sätta sina egna tider!)
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Har aldrig hört på maken! När jag tidigare skulle upp på träning till ridhuset kom jag till stallet kl. 20.00, transporterade så jag var framme vid 21.30 och räknade med att vara tillbaka på stallet vid 23.30- 24.00.
I ditt stall skulle jag inte ens ha hunnit borsta!

Ja det är lite speciellt. Jag bor i Bolivia och här är ridning egentligen en överklassport framförallt för hemmafruar och skolungdomar som behöver något att roa sig med på dagarna. ;) Men på stallet jag rider är det bara en bråkdel som är civila eftersom jag rider på en militärridskola (vilket är jätteskönt för militärerna är SÅÅ oändligt mycket mer avslappnade och trevliga och "vanliga" än överklassen). Yrkeskavalleristerna (som min tränare) och soldaterna som är stallskötare har ganska men inte oändligt långa arbetsdagar och det är de som bestämmer vilka tider jag kan rida på.
Ibland har jag struntat i vad de sagt och smugit till stallet tidigt på morgonen eller lite senare på kvällen (stallet är öppet ca 7-19 på vardagar och lite kortare på helgerna) för att rida "min" häst (ägs av ridskolan men rids bara av mig mot att jag betalar för träning och mat) Det går väl i nödfall men Översten skulle nog bli ganska upprörd om han fick veta det (ffa att jag en gång bröt upp ett hänglås för att komma in)
 
Senast ändrad:
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Men karln är väl vuxen. Vill han ha en hobby får han hitta en själv. Du ska inte behöva göra det åt honom.
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Men karln är väl vuxen. Vill han ha en hobby får han hitta en själv. Du ska inte behöva göra det åt honom.
Klart han har en massa hobbyer, tyvärr inga jag vill att han ska ägna eftermiddagarna åt just nu för de är alla i stil med klättra upp för glaciärer, göra en antropologisk studie hos ett tidigare okontaktat folk, göra en fotobok om Tjetjenien etc.:love: Vore praktiskt med en liten lätthanterlig stadshobby också. :idea:Eller så får jag väl göra som jag brukar när han blir rastlös, skicka iväg honom. Sist skickade jag honom nån månad till Tibet och sen var han världens bästa man och hemmapappa ganska lång tid framöver.
Men egentligen ska jag kanske inte försöka förklara hur vi fungerar för det finns säkert alltid nån som vill missförstå och som tycker att det är synd om antingen mig, honom eller sonen.:devil:
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Jag tycker inte synd om någon av er. Jag förstår bara inte varför du lägger så mycket energi på att ordna för honom när du borde använda den till att ordna för dig. Det du begär är inte orimligt. Om han får vara en månad i Tibet ska han inte gnälla om du vill tillbringa några lördags-timmar i stallet.

Förresten undrade jag lite över det där med att han får sova till elva på helgen medan du inte kan ta sovmorgon. Går du upp med barnet varje helg?
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Jag tycker inte synd om någon av er. Jag förstår bara inte varför du lägger så mycket energi på att ordna för honom när du borde använda den till att ordna för dig. Det du begär är inte orimligt. Om han får vara en månad i Tibet ska han inte gnälla om du vill tillbringa några lördags-timmar i stallet.

Förresten undrade jag lite över det där med att han får sova till elva på helgen medan du inte kan ta sovmorgon. Går du upp med barnet varje helg?
Det är nu 2,5 år sen han var i Tibet.
Vi vaknar båda två på helgerna för ingen av oss är så bra på att somna om.
Mannen tycker dock om att ligga och dra sig länge medan jag mest blir irriterad av att bli väckt och då lika gärna tycker att jag kan gå upp.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 483
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 290
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 037
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 841
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp