Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

mumrikan

Trådstartare
1. Fram till 25-årsåldern levde jag för hästarna, red, tävlade, "bodde" i stallet och satt av tiden i plugget nångång däremellan.

2. Sen såldes hästarna och jag levde singelliv, satsade på jobb och uteliv.

3. Blev sambo, fick barn, reste och levde familjeliv.

4. Så började jag rida igen för ett halvår sen samtidigt som jag pluggade på distans och hann ändå leva familjeliv. Hade det ganska skönt, men saknade ändå arbetskamrater, vuxna att umgås med.

5. Men NU: Har fått heltidsjobb med fasta arbetstider :eek: (för första gången i mitt liv) men ändå ett erbjudande jag kommit fram till att jag inte kan säga nej till, och känner att det ju inte GÅR att fortsätta rida om jag någonsin ska få träffa familjen. Sambon jobbar 9-5 som mest och kan ta ledigt halvdagar ibland, tyvärr reser han en del i jobbet också.

Hur gör ni? Måste jag ge upp ridningen som precis fångat mig igen?
Hästen jag är deltidsfodervärd på har en annan ryttare som kan rida när inte jag kan (på villkor att jag ändå betalar allt foder, men det kan jag ju göra) så det är väl mer jag som blir lidande.

Jag har typ 30 min resväg till jobbet, 15 min till stallet (om jag får ha bilen annars 30 min). Det finns ingen dusch på stallet så jag måste nog hem om om jag ska rida innan jobbet.
På helgerna vill inte sambon att jag rider för då vill han att vi hittar på saker tillsammans (delar inte mitt och sonens ridintresse)
Sonen (3 år) rider just nu lektion mån kl 4 så det måste vi ju också byta på något sätt.

Hur får ni ert barn/jobb/hästar pussel att gå ihop? Eller går det inte ihop? Jag är lite kluven för jag vill ju inte att man och barn ska bli lidande, men samtidigt så har jag hunnit bli så hästfrälst att jag vill fundera på lösningar innan jag ger upp helt.
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Tror det är svårt om ni inte båda delar intresset. Dagarna skulle haft fler timmar. Men om ni är två som delar häst så borde det ju gå. Några dagar i veckan och iaf en av helgdagarna. Du hinner ju umgås med din familj efter du har ridit på helgen. Själv fixar jag det eftersom vi alla i familjen, eller nästan alla iaf. yngsta 6 månader kan väl inte räknas, är intresserade. Plus att vi har stallet bara en bit från huset. Vi har tre hästar och fyra barn. Fast även att vi alla gillar hästar med allt vad det innebär så hinner jag inte med min häst lika mycket som jag skulle vilja. Det är så mycket annat som ska göras. Läxor, mat mm. Har helt enkelt fått dra ner på ambitionerna. Tränar inte lika mycket utan har väl blivit lite av en skogsmulle. Men jag tror att tiden kommer när barnen blir lite äldre. Får nöja mig med det jag hinner med. Utan häst skulle jag inte kunna vara.
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Man får försöka göra det så lätt som möjligt för sig själv och vara redo att kompromissa. Jag börjar själv jobba 80% nu i december (hemma med barnen en dag per vecka) efter föräldraledigheten men redan innan jag blev gravid flyttade jag min tävlingshäst till ett lösdriftsstall just för att slippa tidsfixeringen.
Jag har skippat tävlandet och kommer nog att göra det något år framåt, mycket också därför att det med tävlingslicensen följer krav att vara funktionär på alla tävlingar klubben anordnar. Däremot tränar jag för fullt och är med på kurser.
Jag har blivit sjukt effektiv ifråga om skötseln och ridningen så jag kan faktiskt fixa ett ridpass på banan med skötning och matning på 1,5 h (har rätt nära till stallet), sedan vältrar jag mig i hästgos och hästsnack när jag far till stallet efter att barnen har somnat och jag inte har någon tid att passa.

Min plan är att ta långlunch 2 ggr per vecka med dressyrpass eller tömkörning, 1 vilodag per vecka då någon annan får ta hand om honom så att jag inte åker till stallet alls, 1 egen kväll då jag åker direkt efter middagen och är borta så långe jag vill, 1 kväll där jag rider ut när barnen somnat och på helgen rider jag ut på för eller eftermiddag eller någon gång tar en vilodag efter vad som passar familjens planer.
Du som har medryttare får ju ännu större möjligheter att kunna fixa ett schema som både du och familjen kan leva med!

Jag tycker nog att det är lite snålt av din man att inte vilja att du ska rida på helgerna. Är du villig att kompromissa så att du rider tidigt på morgonen eller sent på kvällen så har ni ju ändå tid ihop.
Vi börjar snart en hektisk fas i vår husrenovering och då räknar jag med att ställa hästen under 3-4 veckor just för att frigöra tid för renoveringen. Där är kompromissen ett faktum och något man får leva med.
Jag kan inte säga att min sambo är alltid är överlycklig över mitt hästintresse men det är jag så det tar ut sig;) :bump: !!!!
Skämt åsido, man måste kunna tillåta varandra att utvecklas och vårda sina personliga intressen i den grad man får ihop det även fast man blir föräldrar. Det är viktigt både för själ och hjärta och det är ett kärleksbevis att man låter varandra behålla en del av sin "egotid" trots att det ibland kan vara svårt att få ihop det:love:
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Jag måste säga att din man låter lite "snål" med helgerna... Vi hinner både göra saker tillsammans och saker var för sig... Nu är det inte så ofta jag har tillgång till häst på helgerna då tjejerna som äger hästen oftast själva har tid då... Men karln jagar tex ofta tidigt på fm, de går ut vid åtta tiden, kommer hem vid elva och sen har vi ialla fall hela dagen tillsammans. På samma sätt kan man ju lösa det med häst och ridning.
Och även om karln inte är hästintresserad så kan han ju vara aktiv och hjälpa sin son på ridningen?!
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

En halv helgdag och samtidigt med sonen en kväll, eller ihop med sonen en helgdag och före/efter jobb en veckodag - kan det funka?

Jag har fått tagga ner hästandet till 1-2 ggr/v och det funkar. Särskilt så kommer det bli roligare när sonen blir lite större så ni kan rida ihop.

Det gäller att sambon inte ser hästarna som ett hot, utan som något som är mysigt för barnet och för dig. Det är jättebra att dela på tiden så man gör något ensam med ett barn :idea:

Kanske kan sonen rida på helgen, pappan följa med och beundra och och du rida samtidigt ?

F.ö. tycker jag inte man behöver duscha om man ridit ifall man är lite fiffig och hanterar hästen utomhus så ingen stallukt sätter sig fast i håret (uppsatt under sjal under hjälm är smart) Då räcker det med lite punkttvätt och ombyte på jobbet.
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Har en kompis som jobbar som butikschef, har två barn på 1 1/2 o 3 1/2 o TVÅ hästar som hon tränar o tävlar med + att hennes man tränar kampsport 3-4 dagar i veckan. Vet inte hur de får ihop det men antar att det är god planering, hänsyn till varandra o villiga barnvakter. Men det går, det har jag bevis på.
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

OK Tack för stödet!
Låter som om ni iaf inte tycker att jag är en hemsk mamma om jag inte slutar rida helt (skönt att det är ett hästforum)

Jag har lyckats förhandla mig till att sluta tidigare de flesta fredagar (när jag inte har jour) och kan då hinna träna på vägen hem. (Sar: jag är också mycket mer effektiv nuförtiden, brukar vara hemma igen efter 2h)

Någon liten del av helgerna kanske jag kan förhandla mig till (har en gång lyckats åka och tävla och hinna hem innan killarna hunnit äta frukost så de är lite sega på mornarna), förutom de helger då vi åker iväg på längre utflykter eller då sambon är bortrest (för hur hästintresserad A än är så är han bara 3 år och ganska vild och jag vågar inte släppa honom utom synhåll på stallet så det är tom svårt att rida på ridbanan med honom springande "lös")

Dessutom kanske jag lyckas ta mig upp tidigt någon morgon (fel årstid:eek: även här på andra sidan jordklotet) och rida innan jobbet, vilket kanske inte blir riktigt lika tidigt om jag nöjer mig med att "raggarduscha".

Det finns inga ridlektioner på vår klubb på helgerna tyvärr, men en barnvakt har lovat att ta med A till ridlektionerna på måndagarna och så hämtar hans pappa honom där efteråt. Kanske kan vi på sikt byta till en senare grupp så kan han och jag rida samtidigt (om det blir sent kanske han kan sova middag den dagen):idea:

Har en kompis som jobbar som butikschef, har två barn på 1 1/2 o 3 1/2 o TVÅ hästar som hon tränar o tävlar med + att hennes man tränar kampsport 3-4 dagar i veckan. Vet inte hur de får ihop det men antar att det är god planering, hänsyn till varandra o villiga barnvakter. Men det går, det har jag bevis på.

Jag har alltid undrat hur folk får sånt att fungera.
Såklart att det GÅR, frågan är bara om de hinner umgås i lugn och ro.
Jag har också funderat på det där med kvalitetstid folk säger att de har med sina barn. Är det en myt? Jag kan ibland känna att vi inte GÖR så mycket utan mest "hänger". Kan det ibland vara bättre att leka instensivt en kortare stund?
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

ojdå

nå jag har tre ungar en 7 åring en 6 åring och minstingen är ett år.
jag jobbar heltid innom vården och har ganska kusliga tider ibland,
men nå inte nog med detta så har jag en sambo som är åkare och har eget åkeri och har inte heller normala arbetstider.
och vi har två hästar och står uppstallade på ridskolan 2,5 mil från byn vi bor i vilket innebär nattningar och helgjourer
och dessutom jobbar jag oxå varannan helg.
men hittills har vi lyckats kommbinera detta, min sambo är inte hellar så hästintresserad men följer gärna med till stallet om hovslagren är där eller det händer något:love:.
jag tävlar inte utan jag åker på träningar.

börjar jag jobba på eftermiddagen då åker jag till stallet på förmiddagen.
jobbar jag förmiddag då åker jag till stallet efter jobbet
jobbar jag nu dubblaskift så åker jag till stallet i mellan och tar en raggardusch :smirk: :smirk:
ungarna slutar skolan halvtvå och då brukar dom ta en promenad till stallet och mocka åt sin egen häst och sedan rider vi tillsammans.
annars när dom inte hinner till stallet så brukar jag tömmköra settisen.

pust
det var min variant hoppas det löser sig för dig oxå
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Jag jobbar 87,5% (sjutimmarsdagar), har en dotter på sex år och en islandshäst som jag köpte när dottern var 4 mån. Rider 4 dagar i veckan, dottern rider en dag i veckan (jag håller lektion för en del av barnen som "tillhör" folk i stallet en gång i veckan, och då är både dottern och hästen med), och så är vi ganska ofta i stallet ytterligare någon dag i veckan, utan att rida.

Eftersom dottern delar mitt intresse, är hon med i stallet åtminstone två-tre dagar i veckan. Då får hon skritta fram hästen + trava och tölta lite, och så rider jag en stund, och sedan får hon skritta av. Och en dag i veckan är hennes "egen" dag då hon rider lektion.

Själv har jag ett par "egna" hästdagar i veckan, då jag brukar passa på att rida ut. Åker ibland iväg på tävlingar och andra aktiviteter, men det blir inte jätteofta. Tränaren kommer till oss, vilket givetvis sparar tid....

Men det hade aldrig funkat om jag inte "fått" rida på helgerna (hade jag för övrigt aldrig accepterat.....). Det är ju då man har tid att göra lite mer, kanske rida en längre tur osv.
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

;) Jodå, det mesta går.

Själv rider jag inte längre. Fast det beror mest på en ridolycka som satt stopp för det.Har sedan en bindvävssjukdom som är allt annat än snäll...

Däremot kan jag tillägga att maken jobbar 7-16 mån-fre. Vi har även ett gemensamt handelsbolag.
Vi har 4 små barn, 7, 4, 2 år samt den lilla som fyller 1 nu i dec.
15 hästar, varav 8 är dräktiga. -Vilket jag idag grämer mig lite över. Blir tufft med fölvakande i vår. :) Fast 5 st är beräknade till samma vecka förståss.
Själv studerar jag 150% samt jobbar del/halvtid.
Det som blir lidande här är mest vardagliga ting som städning, tvättberget som aldrig krymper etc.
Maken ägnar sig åt offroad,(så pass mycket att han är regerande klubbmästare iallafall...) vilket barnen ofta hänger med på. Äldste sonen har simskola en gång i veckan. I övrigt hänger de ju med till hästarna för jämnan.

Så det går att få livet att gå runt. Det viktiga är att lyssna på sig själv så man känner av att det inte går överstyr. Sen får man prioritera. Försöker planera, tvättar mestadels på helger för att slippa leta efter rena kläder under veckan osv. Storhandlar en gång i veckan. Spar såväl tid som pengar...
:eek: jag är inte pedant, skulle aldrig få för mig att vika ihop trosor och platta till dem med strykjärnet som min mamma gör. Men hon är ju pedant så det räcker till för oss båda :D


:banana: Nu underlättar det ju förståss att jag har en man som ex. sköter hela slåttern, fixar och donar i stall och med bilar etc. Han är självgående då man väl gett honom arbetsorder :angel: :D
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Ja, det går med lite vilja från alla i familjen och lite givande och tagande. Har två barn, två hästar varav jag tävlar med den ena. Jobbar heltid och har hus, eget stall med allt det som kommer kring det. Det viktigaste som jag tror att vi har hittat det är att vi har intressen som vi brinner för båda två, det innebär visserligen ännu mindre tid att spela på men också en förståelse för den andras intressen. Nu hade vi ju våra intressen redan innan vi träffades och innan vi fick barn och sånt men jag hade ett uppehåll när jag fick barnen och fick då även "kämpa lite" för att få tillbaka "min" tid när jag skaffade hästar igen efter det uppehållet. Våra barn hänger med på våra intressen, de gillar både mamma och pappas intressen och både rider och kör cross "på sin nivå" så de kan vara med oss och tycker att det är kul. Dock bävar jag för den dagen någon av dem kommer hem och säger att de vill börja med hockey eller fotboll om man skall hänga med på det hela helgerna men det är väl den dagen den sorgen. Förhoppningsvis så har vi sått fröna så bra för våra intressen så de håller sig till det:angel:
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Var är ett-åringen då när du rider :confused:

nå är hon en snäll och trött tjej ligger hon i vagnen och sover utanför ridhuset, eller ute padokken ( när hon sover såå sover hon tre timmar ungefär, brukligt varannan dag)
annars såå brukar jag lämpa över busungen till svärmor som är pensionär och ledig dagtid
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Jag började försiktigt med en morgon i veckan och tyckte det var jättejobbigt att rida innan jobbet.
Men hästintresset tog över och nu går jag upp vid halv sex 2-3 gånger i veckan för att rida och förutom att det är mörkt och kallt går det ganska bra.
På fredagar slutar jag tidigare så då hinner jag rida på vägen hem. Ibland rider jag en lördag- eller söndagmorgon också, men är jag inte tillbaka tills han går upp vid 10-11 blir han irriterad (och eftersom han just nu betalar det mesta av hästkostnaderna just nu är det onödigt)
Totalt rider jag alltså 3-5 dagar i veckan och det är alldeles perfekt. Det värsta är bara att jag blir så trött på kvällarna när jag går upp så tidigt.
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Ibland rider jag en lördag- eller söndagmorgon också, men är jag inte tillbaka tills han går upp vid 10-11 blir han irriterad .

:eek::eek:

Har du ett slavkontrakt eller något????

DU borde ju sova ut på helgerna och ta sköna eftermiddagsturer med pållen. På helgen finns ju massor av umgängestid ändå :confused:
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

:eek::eek:

Har du ett slavkontrakt eller något????

DU borde ju sova ut på helgerna och ta sköna eftermiddagsturer med pållen. På helgen finns ju massor av umgängestid ändå :confused:

Så farligt är det inte. Han kan bara inte för sitt liv förstå poängen med hästar och ridning.
Samtidigt är det lite synd om honom. När vi träffades, visste han inte att jag var "häst-alkoholist". Jag hade paus i typ tio år, men när jag sen började rida, kan jag inte göra det i liten skala utan jag vill bara ha mer och mer...
Och förresten sova ut? Hur gör man det när man har barn? Inte så lätt att sova med någon som hoppar i sängen klockan 7 en söndagsmorgon.
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Hej!

Kan säga att jag fixade det inte... Har gått ner och jobbar 75% och lämnat hästen till fodervärd. Nu har jag i och för sig en man som jobbar alltid, har man en hemma man så går det säkert.
 
Sv: Kan man kombinera barn, heltidsjobb och ridning?

Det spelar väl ingen roll om han inte FÖRSTÅR ditt intresse, men han verkar ju inte RESPEKTERA det och dig??

Skulle du få åka iväg ensam på helgen om du gjorde nåt annat?

Helgen är väl perfekt för honom att få EGENTID med barnet när du gör ditt?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 483
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 290
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 037
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 841
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp