Kan Man I Tanken KÄnna HÄstens KÄnslor

G

ganto

Funderar lite över mej och min häst. Vi har ett speciellt förhållande. Jag älskar i alla fall henne sanslöst. Ibland kan jag bara känna att hon vill att jag ska vara där.
Kan det vara så eller är det bara jag som inbillar mej? Ibland känns det så stark, så att jag måste åka till henne. Är det bara jag som känner så eller kan det vara ömsesidigt?

Sv: Kan Man I Tanken KÄnna HÄstens KÄnslor

Är det aldrig någon som känt likadant? Eller liknande?

Jag tror inte det är omöjligt..undrar lite också.
Varit med om liknande själv.

Jag tror kanske att det är en konstig känsla som många inte riktigt förstår fast dom har varit med om detta själv

Är det jag som är knäpp??????????

Jag har läst lite böcker om personer som kan tala med djur och där skriver de bl a att hästar och dess nära människovän kan ha telepatisk kommunikation. Mycke intressant. Läs några av Mia Mattsons böcker....

Har läst en bok av henne. Men det är inte på samma sätt. Jag kan ju inte kommunicera på det viset. Man kanske kan det innerst inne om man tränarr?

Jag tror inte att du är knäpp!

Jag har själv varit med om att "prata" med hästar. Mitt halvblod hörde jag rösten på väldigt tydligt och ställde även frågor till.

Jag uppfattade honom som mitt hlb ialla fall, men det kan ju ha varit en hjälpare.

Annars har jag mest fått känslor förmedlade om skador, sjukdomar och känsloyttringar.

Men sen så ser jag både spöken och tomtar, så det är kanske jag som är knäpp! ;)

Vad spännande. Kan du inte berätta lite mer!

Ja, var ska jag börja?

Huset som vi bör i nu har spöken, eller väsen som jag skulle kalla henne.

Det har väl alltid berättats historier om vårt gamla hus, och när vi flyttade hit, eller till grannhuset till att börja med så var jag ganska mörkrädd.
Tvättstugan låg här i det stora huset, så det var lite jobbigt att tvätta vintertid. :crazy:

Jag brukade skicka hunden först och när han inte ville gå in så gick inte jag heller in! ;)

Efter ett tag så började jag lyssna lite till vad huset hade att säga.
Dörrar öppnades och stängdes, det spolade på toaletterna, kontakter flög ut ur väggen, det luktade nybakat på morgonen osv.

Jag fick aldrig nån känsla av irritation eller agg, utan mer en känsla av nyfikenhet.

Så kom då dagen då vi skulle flytta till huset. Vi hade renoverat ganska mycket och jag hade hela tiden talat om för huset vad vi hade tänkt göra, mest för att få nån reaktion på om vi gjorde fel saker.

Varför jag gjorde det var för att vi hade upptäckt att om vi flyttade om en viss tavla eller ställde saker på fel plats så blev det riktigt oroligt i huset.

När vi väl flyttat in så kände jag mig lite illa till mods. Det var många gånger som jag kände iskallt drag i nacken och att vi var iakttagna. Och det var till en början väldigt jobbigt. Första 3 månaderna så gick jag inte ensam från vardagsrummet till köket.

Allt eftersom vi har bott här så har saker och ting lugnat ner sig och nu känner jag mig fullständigt trygg. Men jag ser ibland en skugga och vad jag kunnat urskilja så är det en äldre dam i lång grå klänning. Hon har även en katt som är gråspräcklig och ständigt går med svansen rakt upp i vädret. Den katten gick över mig i sängen, fotstegen kändes tydligt och täcket rördes litegrann.

Nog om spökhistorier för i kväll. ;)

Tomten såg jag vid en fjällsjö när vi var och fiskade med ett par vänner. Han stod vid sjökanten och höll en hand på en liten tall. Han var inte så stor och hade grå mössa och väst, samt ett par brungråa byxor. Ni skulle ha sett minen på min man och våra vänner när jag berättade vad jag sett :smirk: -Nä, vänner nu ror vi hem och går i säng, ingen mer öl till dig! :crazy:
Jag fick fundera ganska länge på vad han ville säga mig, men till slut så kom jag på det. Men det kan vi ta nån annan gång.

Så till en hästhistoria.

En av privathästarna på ridskolan påkallade min uppmärksamhet en kväll när jag hade kvällsfodringen. Jag hade tidigare inte handskats med honom mer än att släppa ut och in vid ett antal tillfällen.
Nu var jag bara tvungen att gå in till honom och lägga händerna på hans hjärta och bakben.

Det var alldeles tyst i stallet och hästen som jag alltid uppfattat som bufflig och orolig stod helt stilla, han brydde sig varken om att äta upp kraftfodret eller höet.
Jag stod så ett tag och efter en stund så fick jag riktigt ont i bröstet och ett ben. Det kändes som om jag skulle gråta, det var en sorgsen känsla, övergiven och inte älskad.

Efter ett tag så blev jag lite vimmelkantig, så jag gick ut ur boxen och hästen som stod mitt emot stirrade på mig så att vitorna syntes och med vidgade näsborrar backade han så långt in i boxen som han kom. Jag gick in i hans box och viskade att han inte skulle vara rädd utan hjälpa mig istället.

Efter en vecka ungefär så fick jag veta att privathästen skulle säljas eftersom han visade hälta på ett bakben och ägarinnan inte ville ha honom kvar. Hade jag haft plats för honom hade jag köpt honom. Med halvblodet så finns det flera historier men de tar vi en annan gång.

Flummigt? Kan tyckas, men jag väljer att tro på det i alla fall. :smirk:

//F

Det är som med pojkvänner, en förälskelse.. (Jag måste bara kolla mobilen om han ringt!!! ;P )

Spännande! Det vore kul att höra mer om dina upplevelser.

Halvblodet som jag hade äran att lära mig utav köpte jag av en hästhandlare för en struntsumma eftersom han med stor sannolikhet hade gått till slakt (förmodligen Italien, enligt handlar´n) pga av hovboskförbening.

Jag hade ridit honom några gånger och han var hemsk! Men det var som om han inte ville släppa mig när jag skulle iväg. Jag kan inte riktigt förklara men han var väldigt på så att säga.
Jag fick flera gånger för mig att ringa till stallet och fråga om nåt var fel med honom eftersom jag helt plötsligt kunde få riktigt ont i fötterna och ryggen samtidigt som han "dök upp" i mina tankar.

När han så skulle tillbaka till handlarn eftersom han inte funkade i ridskoleverksamheten så sa jag utan att tveka till min man att nu ska vi bli hästägare. Självklart hade min käre make invändningar eftersom vi precis hade fått barn och inte hade riktigt tid.
Sen så var han ju inte heler frisk och gick inte att försäkra , men jag gav mig inte och sa att om han blev mera sjuk så skulle jag åtminstone få skjuta honom hemma och rädda honom från ett värre öde. Jag sa även att om jag får tre år med honom så är det värt allt.
Folk i min närhet tyckte att jag var en riktig jubelåsna som ville ha en halt häst som var lite trasslig i huvudet, men jag fick inte ro från honom förrän köpet var klart.

Nåväl, han blev min på hösten -02 och har bara gjort mig lycklig sen dess!

Han har flera gånger påkallat min uppmärksamhet genom att "tala" till mig. Jag har klart och tydligt hört hans röst. Han hade en klar, ganska mörk röst med mycket bas och vibrato.
En kväll när jag plockde undan disken så sa han,rakt in i mitt huvud precis som om han var bredvid mig i köket:

-F? Varför tror du att du är sämre än alla andra?
-Därför att jag är det. Jag kan inget. (Hörde jag mig själv tänka)
-Du mäste tro på dig själv! Alla andra tror på dig, varför kan inte du göra det?
-Vad har jag åstadkommit som är bra?
-Du har en familj, du har ... ,du har lyckats med så mycket. Du har fått hem mig. Du måste tro på dig själv...

Sen kom min man in i köket och allt bröts.

Samma röst har jag även hört tydligt ibland när jag somnat på soffan på kvällen: -F, du måste gå upp, barnet...
och när jag yrvaket sprungit upp så har barnet varit vaket.

Jag har hela tiden haft känslan att han har vakat över mig och min familj. Han som var klassad som opålitlig har sldrig krökt ett hårstrå på mig eller mina barn. Minstingen smet in i hagen när hon var ett och ett halvt år. När jag upptäckte henne så stod hon mitt under honom och försökte klappa honom på magen. Jag drog instinktivt efter andan men fick en varm känsla i kroppen och tanken att inte vara orolig, tanken på tillit. Han stod blickstilla med blicken fäst på flickan och ett öra riktat mot mig. -Ingen fara, lita på mig...

I somras så fick jag för första gången tanken att hans år hos mig var över. Han hade fullgjort sin tjänst. Flera gånger sa han att jag inte skulle vara ledsen för nu var jag stark nog att klara mig själv.

En månad före treårsdagen var jag tvingen att ta bort honom pga cancer. Jag tog bort honom här hemma som jag lovat honom. Hästarna i stallet gnäggade flera gånger när första sprutan gavs.

Han kommer tillbaka. Som föl, om några år. Det var sista hälsningen jag fick av min allra bästa vän som lärt mig så mycket om mig själv. Som älskade mig för den jag är och som givit mig så mycket.

Han fattas mig...

Gud vilken härlig historia
Den hästen jag äger nu hade jag på livstids foder först. Men så blev det skilsmässa och jag kände att jag inte riktigt orkade som jag borde. Så jag lämnade henne på foder i min tur och tänkte ta tillbaka henne efter ett år. Jag var och hälsade på henne och lovade att jag skulle ta hem henne igen.
Men så gick den nya fodervärden bakom min rygg och skulle köpa henne av den riktiga ägaren.
Herre Gud tänkte jag, jag som lovade hästen att hon skulle få komma hem igen. Jag fick jättedåligt samvete och var jätteledsen. Men jag tänkte att det är väl inget att göra något åt.
När jag tänkt några dagar så tänkte jag att nej du d-r, hon ska hem. Kände att hon ville det. Men jag hade varken råd, ork eller stallet kvar, eftersom jag flyttat.
Men helt hastigt så vill min kompis dela kostnaderna och hästen, vi fick tag i stallplats och jag pratade med ägaren och jag fick köpa henne i första hand. Och nu är hon hemma.
Jag tog hem henne efter ett halvår hos dom andra, eftersom dom blev arga för att jag köpte henne.
Men tänk vad allt blev bra. Hon är min allra bästa, älskade vän i hela världen och jag vet inte hur jag skulle kunnat leva utan henne.

Hästar som man inte kan bli av med i tanken ska man lyssna på. De kommer av en speciell anledning! ;) Försök nu vara så öppen och mottaglig som du bara kan, och lyssna och lär. De har så mycket klokt att lära ut, och det kan handla om egentligen vad som helst. Det behöver inte vara just hästrelaterat.

Hästars tankar kan man inte lära sig att förstå. De får man tillåtelse att förstå. Och det är stor skillnad. Var rädd om din häst, öppna dina sinnen och en helt ny värld öppnar sig. De lär inte bara ut hur man handskas med hästar, tittar man på djupet så har de oftast en helt annan uppgift åt oss. Förståelse, öppenhet, ödmjukhet är bara några exempel.

Jag tror att den som klarar av och är mogen för det får tillåtelse att komma in i hästens värld.

Det är skillnad på kunskap och förståelse!

Var ödmjuk och lyssna - din häst vill lära dig något.
Varför skulle alla saker som gjorde att du kunde ta hem henne falla på plats annars?
Lyckträff eller ödet? Det vet bara du och din häst.

All lycka
//F

*kl*
Det är skönt att läsa sådana här trådar.
Det gör att jag känner mig mindre galen.
Höra röster, jojjomensan, det kan ju bli "krama-dig-själv-tröja" och konstiga piller av det.
Så jag brukar hålla tyst om sådana saker.

Håller med dig. Inte berättar man för alla och envar om sina syner och röster! ;)

Piller trillar jag redan men nån "långärmeskjorta" vill man ju helst inte ha.:rofl:

Då är ju ens problem alldeles för uppenbara för omgivningen.

Men visst är det spännande?

//F

Ja, jag tror också man kan känna varandra inom varandra. Jag fick aningar av det här med hästen jag hade förut. Inte hela tiden, men ibland fanns det en särskild känsla.

Sen har det hänt mig lite nu och då med andra djur och andra hästar.

För mig behöver att "kommunicera" inte innebära ord eller tydliga telepatiska bilder, det kan vara känslor, intryck utan form, eller att man plötsligt handlar på ett sätt som överraksar en själv. Det kan vara att titta på en häst och undra varför den inte mår bra, eller undra vad det är som saknas, eller förstå att den saknar sin förra hagkompis. Och ibland insikten att den här hästen vill ju inte alls följa med och bli riden av mig, den gör det bara för att den har lärt sig lyda, och det känns sorgligt. Särskilt när det händer utom ens kontroll på något vis, en ridskolehäst eller så.

Din fråga får mig att tänka på att det inte kommer att vara några större problem för dig att våga rida din häst igen (har läst din andra tråd)... berätta bara för henne hur du känner så tar hon ju hand om dig. Och så förstås tanken. kanske ni två har så mysigt och så mycket skoj ändå att du inte egentligen vill rida?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 460
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 258
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka