Kan man hoppa med westernsadel?

C

Curly

Kan man hoppa med westernsadel? Eller är det "skadligt"/inte bra för hästen. En del menar att man inte kommer upp lika långt i (fältsits?!) hoppet om man hoppar i westernsadel pga hornet.

Jag travade över några smala trädstammar (som bommar) på en slags terrängbana i skogen. Sedan kom en stam med grenar på och då satte hästen självmant av i galopp (hästen framför gjorde också det) och hoppade verkligen över! Det kändes helt naturligt. Jag gjorde inga speciella hjälper och han försökte inte styra undan och det gick jättebra. De var ju så små också.

Westernsadlar är ju inte direct gjorda för att hoppa med...! :p
Och tro mig, av egen erfarenhet kan jag säga, det är INTE bekvämt... inte alls bekvämt... :( :crazy:
Iaff inte med lite högre hinder.... då kan det ju hända att hornet är ivägen... jag har tex. fått det i magen...*Pain*

/Maja :rofl:

Jag har ju hoppat en del med westernsadel och tycker inte det var så farligt obekvämt! Frågan är mest om jag gör rätt med sitsen.. vågar dock hoppa mkt mer med westernsadel än vanlig!

I vilda växtern måste de väl varit tvungna att hoppa över något träd någon gång och de hinder vi hoppar är inte högre än så! :)

Iiih! Jag skulle inte vilja hoppa i westernsadel!
Däremot har jag drömt att vi red felfritt en runda i Globen med de hindren på Alazzi! :)

Jag har faktiskt hoppat med westernsadel några gånger.
Men det gäller väl att följa med hästen och ha bra balans. Jag skulle däremot aldrig få får mig att hoppa högre hinder där hästen rör sig mera...hornet vill man ju inte få i magen. ajaj :smirk:

Jag har hoppat en hel del i westernsadel, både ute över en del terränghinder och stafetthoppning. Får man in teckningen går de bra, men man kan slå i hornet, vilket kan göra lite småont :o, beror också på vilken sadel man har, har hoppat i flera och vissa slår man inte i och vissa inte.
Jag hoppade i en riktig "slå i sadel" en gång, fick hålla i hornet i hoppen. :eek:

Har för tillfället bara en westernsadel och visst hoppar vi. Det går jätte bra :). Har bara fått hornet i magen en gång och det var första gången m. westernsadel. Längden varierar på hornet, mitt är ganska litet så den har jag inte stött i. (Trail) Man kanske vänjer sig hur långt man kan luta sej? ;)

Det kan man säkert... om man vill få ont imagen alltså ;)
Skulle dock inte rekomendera det, men kan aldrig tänka mig att det skullle vara särskilt farligt för hästen..
Men som sagt hoppa gör jag nog helst i en vanlig sadel.. :smirk:

Jag har hoppat utan problem i min w-sadel. Men eftersom jag är en fegis på hinder så blir det inga högre höjder max 70cm men det går oxå bra :)

För min del borde det vara lungt, men hur påverkas hästens rygg? Det blir ju stora rörelser när en häst hoppar...

en gång när jag hoppade emd min westernsadle fastnade sadelhornet i min säkerhetsväst eftersom min häst kastade sig åt sidan efter hindret och jag slungades framåt. Jag kan bara säga att det gjorde ont.
OCh eftersom jag har superhala stigbyglar tappade jag givetvis stigbyglarna också.
Jag rekommenderar inte att hoppa i westernsadel. :smirk: :p

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 911
Senast: Lycan
·
Hundhälsa Fler här har ju hundar med mycket päls. Som van från dobermann där man liksom badar hunden när den är skitig typ några gånger som valp...
Svar
8
· Visningar
1 505
Senast: Luff
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 560
Senast: Fibusen
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama