Kan man ha fölunge i kuperad hage?

N

Nikki

Som ni ser i rubriken. Är det lämpligt? Då menar jag inte de två första veckorna utan efter det?

Sv: Kan man ha fölunge i kuperad hage?

Skulle jag absolut ha , saknar själv kuperade hagar .

Mia

ja givetvis, det är ju det bästa.

Annars lär sig fölet inte att se efter var den sätter fötterna och lyfter benen ordentligt.

Går den i en slät hage får du en häst som snubblar på minsta lilla gruskorn.

Tänk att i naturen går de kuperat

Mina föl går i kuperade naturhagar från dag ett. Vi har inga platta hagar.

Kuperade hagar är guld värt. Släpp du ut fölisen där bara. :)

Här har vi inga plana hagar. Släpper första dygnet på vår gårdsplan, sedan ut i vanliga hagen med stenar, träd osv. De blir väldigt duktiga på att hoppa stenar. ;)

Samma här, jag gör som du och det har funkat galant.

Mina föl går i kuperade naturhagar från dag ett. Vi har inga platta hagar.

Du släpper alltså ut fölen i dom kuperade hagarna från första dagen?

Har själv varit funderande hur jag ska göra för som det är nu går mina hästar i både kuperade och ganska steniga hagar, men du säger att det inte är några problem ens för dom små?

Är ju skåning från början, har vant mig vid att all mark är platt och stenfri ;)
Men här i Uppsala finns ju både backar och stenar i alla storlekar och former :o

/Camilla

Mitt första föl hoppade diken första dagen... mamman hoppade ju fram och tillbaka så han fick glatt lära sig.

Jag brukar se till att fölen går i den mest kuperade hagen vi har. Utöver det tar jag med mamman på korta promenader i skogen intill så fölis får träna på att se sig för. Från dag ett! :)

Du släpper alltså ut fölen i dom kuperade hagarna från första dagen?

Har själv varit funderande hur jag ska göra för som det är nu går mina hästar i både kuperade och ganska steniga hagar, men du säger att det inte är några problem ens för dom små?

Är ju skåning från början, har vant mig vid att all mark är platt och stenfri ;)
Men här i Uppsala finns ju både backar och stenar i alla storlekar och former :o

/Camilla

Det kuperade syns kanske inte så bra på bilden men fölet är inte ens ett dygn när det taget

KatteroLilith014.jpg

...och då är det där inte mycket kuperat jämfört med det berg jag har i en av hagarna :p Dit fölen släpps så klart ;)

jag har bott nere i skåne och inte haft kuperade hagar och har aldrig haft en/ett snubblande föl/unghäst/vuxen häst....
så flyttade vi förra året till hagar som är kuperade med mycket "stora" stenar i och vipps så var olyckan framme då föliz antagligen fastnade mellan 2 stenar och har nu överben på in o ut sidan av ena frambenet:devil: men har oxå hört att visst ska dom gå i kuperade hagar men efter detta så vet F**n Jag kommer absolut INTE ha mina bebisar i den hagen igen det är då ett som är säkert !!
visst kan olyckor hända men man kan ju försöka att vara utan dom!!
då är det mycket bättre att ängna några minuter var dag med att ut å gå med fölet i skogen istället!!

Tja, skulle jag resonera så så skulle jag inte kunn ha mina föl på elstänsel med stolpar. Då mitt sto (som fölunge) halkade i en helt plan hage och skar upp magen på en stolpe... Är olyckan framme så händer det oavsett var eller hur hagen ser ut.

Tja, skulle jag resonera så så skulle jag inte kunn ha mina föl på elstänsel med stolpar. Då mitt sto (som fölunge) halkade i en helt plan hage och skar upp magen på en stolpe... Är olyckan framme så händer det oavsett var eller hur hagen ser ut.
VA ju det jag skrev
CITAT
visst kan olyckor hända men man kan ju försöka att vara utan dom!!
slut CITAT
vet föl som brutit benen i en padock!!
men nu så va detta en helt "onödig" skada som aldrig skulle uppkomit om dom hade gått i en "slät" hage (men då kanske hon hade brutit benet ist ??:confused: )

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
888
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 326
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För drygt en vecka sedan hittades en häst död i en hage. Hästen misstänktes först vara skjuten. Polisen har nu lagt ner förundersökningen.
Svar
12
· Visningar
1 282
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 864
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka