Kan man göra så här vid hästköp?

Hej!
Ska besikta en häst inför köp nu i veckan. Hästen står ett par timmar bort o pga omständigheter så kan vi inte ta med honom hem samma dag utan ett par dagar senare, vet att det inte är det optimala, kan jag betala hela hästen , skriva kontrakt o hämta inom ca 5 dagar? El är det ett riktigt No No??
Tacksam för era synpunkter o har nån annan gjort så här?
 
Sv: Kan man göra så här vid hästköp?

Jag föreslår att du nöjer dig med att betala handpenning vid kontraktskrivandet och för över resten av beloppet i samband med hämtning. Med dagens internetbanker är det ju rätt lätt att fixa.

Jag förmodar att säljaren ska stå för risken tills du hämtar hästen och om den då skadas eller rentav måste avlivas innan hämtningen kan du få problem om hela summan är betald. Förmodligen är det inte så stor risk att säljare går i konkurs under dessa dagar, men men om det skulle hända ingår hästen i konkursboet.
 
Sv: Kan man göra så här vid hästköp?

Som säljare hade jag aldrig stått med risken för köparens häst. Som jag nog anser att det är om besiktningen är UA.
 
Sv: Kan man göra så här vid hästköp?

Hej! Men om jag har betalat hästen o skrivit på köpekontraktet, att jag står som ägare så spelar det väl ingen roll om fd ägaren går i konkurs, det är min häst då? O om jag kommer överens med säljaren att han ska stå kvar vilket skrivs in i kontraktet så kan ju inte han sälja hästen vidare tex o olyckor kan hända i vilken hage som helst. Eller finns det fler saker som kan hända? Vill verkligen ha hästen men har ingen möjlighet att ta hem den nu.
 
Sv: Kan man göra så här vid hästköp?

Skulle aldrig betala en häst i förskott. En handpenning är okej och det har jag också gjort tidigare. Resen av betalningen sker vid hämtning av hästen.

En handpenning är ju att du "paxat" hästen och en säkerhet för säljaren att du kommer köpa den. Köper du inte så har säljaren ändå fått behålla handpenningen. Så brukar det gå till.

Du kan bli rejält blåst.
 
Sv: Kan man göra så här vid hästköp?

Det fungerar endast om man först flyttar hästen under en viss tid innan man ställer tillbaka den, har för mej att den måste vara borta minst 24 timmar för att den inte ska ingå i säljarens
Konkursbo.
 
Sv: Kan man göra så här vid hästköp?

Inte jag heller. Det kan hända mycket på 5 dagar. Jag har alltid besiktigat samma dag som jag hämtat hästen, skrivit papper och betalat och sedan tagit hästen med mig hem.

Men jag har också fått kommentarer om att det är onödigt att besiktiga och varför jag gör det samma dag som jag tänkt hämta. Såna människor tar jag för givet att dom inte riktigt har koll på hur noga man måste vara vid hästköp.
Jag blir stum när jag får frågorna för jag tar för givet att andra också gör så här.
 
Sv: Kan man göra så här vid hästköp?

lägg en handpenning (som betalas tillbaka om hästen inte går igenom) boka en annan tid för besiktning som du kan vara med på, ta hem hästen direkt
 
Sv: Kan man göra så här vid hästköp?

Jag har haft tre hästar och inte haft möjlighet att ta hem någon av dem i samband med besiktningen.

Jag betalade in handpenning innan besiktning och betalade sedan resten + skrev kontrakt i samband med att jag hämtade hästen.
Allt gick utan problem vid alla köpen.
 
Sv: Kan man göra så här vid hästköp?

Ibland kör det ihop sig vid hästköp. speciellt om hästen står en bit bort.
Jag skulle vara med vid besiktningen men fick inte ihop logistiken. Så hästens ägare fixade besiktning och körde den till röntgen. Vid röntgen körde hon ett par mil extra för att komma till en bättre veterinär.
Sen hämtade jag en vecka -10 dagar senare.
Nu var det en unghäst och jag kände stort förtroende för säljaren.
Betalade hela summan när jag hämtade hästen.
Hon körde även hästen till sin tränare 20 mil bort så att han red till hästen och jag fick prova hästen där i ridhus och få lite tips innan jag bestämde mig.
 
Sv: Kan man göra så här vid hästköp?

Jag sålde nyligen en ponny.
De betalade handpenningen när de bestämde sig.
Vi besiktade, men de hade en hyrd ponny från ett ridläger som inte kunde lämnas tillbaka innan 10 juni.
Och de tittade på ponnyn i april.
Jag sade att visst kan ponnyn få stå kvar hos oss och vi kan fortsätta ta hand om den och rida, MEN ni köper den på besiktningsdagen (i början av maj) och betalar allt till mig.

För annars hade jag inte väntat, vi ville ju sälja när vi annonserade och hade flera intressenter. Jag ville inte riskera nåt och stå med en osåld häst i juni om de kanske ändå letar vidare...

Jag gjorde klart att då är det er häst, och skadar den sig i hagen eller liknande så är det ert ansvar. Men att vi skulle ta hand om det precis som om det fortfarande var vår egen.

Men visst kanske inte perfekt för dem, men det var flera som ville köpa, fick ut mer än jag trodde för ingen prutning blev det. Men det gjorde väl också att köparen förstod att jag bestämde, annars hade jag ju tagit en annan köpare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 145
Senast: mamman
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 473
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 592
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp