Kan man frysa in rabarber?

Sv: Kan man frysa in rabarber?

Jag håller verkligen med om att blandningen jordgubbar-rabarber blir väldigt gott och det oavsett vad man ska göra. Saft, pajer, marmelad eller sylt. Smakerna mellan jordgubbar och rabarber gifter sig väldigt bra :d

*kl*

Om vi nu börjar prata om att gifta rabarber med annat så måste jag tipsa om björnbär! Rabarber- och björnbärspaj är helt otroligt gott. :d:d:d

bollen_ : Man behöver inte ha saftmaja när man gör saft även om det underlättar. Man kokar rabarbern med vatten utan att röra runt, sen silar man bort rabarbern kokar upp vätskan igen med socker och sen så häller man upp på flaska. :) Googla så finns det en hel del recept.

Jag gör saft av rabarber, vinbär, körsbär, jordgubbar, ja det jag har i min trädgård. Äger ingen saftmaja och det blir hur bra som helst.

Det är superenkelt att göra både saft och kräm. Det enda som behövs är en kastrull i princip :p

Jag har tre liter saft och en hel del kräm i kylen just nu. Mumma! Paj har jag väl gjort en fem sex stycken minst. Smulpaj med vanilj och kanel, supergott! Kan även tipsa om att ha lite lite cayenne i pajen, det blir mycket gott!

Jag ska göra rabarbersorbe i veckan, återkommer med resultatet :d

kl

Nu har jag fryst in 2 påsar så det räcker till 2 pajer i vinter :)

Ska frysa in lite till. Plockade bara lite grann igår. Sen måste jag lämna lite så jag kan göra någon mer paj i sommar.

Ska också testa att ha i lite vanilj i nästa paj. Det lät gott!

Finns det något mer man kan göra förutom salig kräm och saft?

Rabarbermuffins kanske? Lägga i en liten bit i varje form? Men då kanske man måste förgrädda rabarbern först i ugnen en stund så den blir mjuk?

Jag gjorde en jättegod raberbersockerkaka härom veckan. :d
Här är receptet. Kan verkligen rekommendera det.

rabarbermuffins brukar jag göra. Förgrädar inte utan brukar ta några dl finhackad och röra ner i smeten, blir supergott!

kl

Nu har jag fryst in 2 påsar så det räcker till 2 pajer i vinter :)

Ska frysa in lite till. Plockade bara lite grann igår. Sen måste jag lämna lite så jag kan göra någon mer paj i sommar.

Njae?

rabarber är som bäst när den är ny och spröd.

I min familj plockade vi den första finaste rabarbern och fryste in. För att ha hela sommaren och till vintern.

att spara för att ha senare lönar sig inte för den blir bara träig och oanvändbar.

skörda nu!

Jag har tagit dom flesta som varit lagom för att skörda och ska plocka resten om någon dag när jag hinner. Det är dom mini jag tänkt spara. Dom är inte redo att plockas än. Sen finns det någon som är jättestor men den hade jag inte tänkt ta.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Min rabarber vaxer fortfarande, men det kommer inte manga nya blad och nu ar bladen jattelika och stjalkarna borjar bli tunna. Ar det...
Svar
11
· Visningar
467
Senast: hastflicka
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
428
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
771
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar