Kan man förbättra hästens skänkelkänslighet?

F

feenie

Vill gärna köpa en häst under förutsättning att det kan antas gå att förbättra en hästs känslighet för skänkeln.

Både vad gäller framåtdrivande och sidförande.

Hästen är 9 år och mest skogsriden de senaste åren. Har ett jättefint steg med gung. Har fint dressyrblod i ådrorna.

Brukar detta vara "lätt ordnat" med rätta hjälpen (markarbete och instruktörshjälp) eller brukar det vara "mission impossible"?

Mycket tacksam för goda tips och förslag på övningar.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan man förbättra hästens skänkelkänslighet?

Brukar vara jättelätt ordnat. När du rider, rid med spö och sitt ALDRIG och be med skänkeln utan resultat. Svarar inte hästen, förstärk med spöet. Detta visar hästen hur den ska svara på hjälperna OCH att den faktiskt SKA respektera dina hjälper (vi har ju ingen aning om hurvida hästen aldrig lärt sig vad hjälperna betyder ELLER om det rentav är så att han är lat och nonchalant mot hjälperna).

Men oavsett så borde även en medelmåttig tränare kunna hjälpa dig att få honom känslig för hjälperna.

Ju tröttare för frammåtdrivande hjälper, desto grövre korrigeringar i början för att få hästen mer allert för skänkeln.

Ledordet är konsekvens, lär dig att hitta en "lagom nivå" på skänkel/hjälp som hästen faktiskt behöver för att gå frammåt. Dvs sitt inte och gno och peta med skänkel och spö, utan snärta till den direkt när den inte svarar.

Sen är det lika viktigt att hänga med i utvecklingen, när hästen blir känsligare så måste du också bli känsligare. Och att allt frammåt är ett plus, även om hästen helt plötsligt svarar med att fara iväg i 190 så är det bara att berömma.

Det ska inte behöva ta mer än en vecka innan du märker skillnad

OK Det låter bra! Hur är det med den sidförande skänkeln?
Den sidförande skänkeln är den svagaste. Några lika bra tips?

Jag minns att jag sett en film med lussan om hur man får så småa hjälper som möjligt, men jag minns ju inte vad hon sa :o

Använd positiv förstärkning. Hästen är ju inte okänslig i sidorna den bara inte bryr sig. Om en broms eller en fluga promenerar på sidan så känner hästen det. Så använd MYCKET beröm så fort som den reagerar det minsta på skänkeln. Att slå är nog inte en rätt väg det bara gör hästen rädd. Det vet alla duktiga tränare av djur.

spö eller sporrar, men inte våld med de "verktygen" utan bara som sagt förstärka :) mycket klapp och berömm. hästarns tycker ju att det är obehagligt med spö och sporrar och tillslut ger dom med sig, slutar dom bry sig igen så är det bara att börja om från början igen:)

Jag står i exakt samma situation som dig :D Inom kort får jag hem min foderhäst som också är lite "okänslig"/nonchalant för skänkeln. Så jag tar också del av tipsen här ;)

Lycka till!

Ullis

Jag vad du menar men du kommer mycket längra utan. Att ge hästen något positivt istället för att använda spö eller sporrar ger mycket bättre effekt. Att använda spö eller sporrar för att lära hästen att "respektera" skänkeln Är inte någon bra metod. Prova att ge hästen beröm just när den gör det som du begär. Du kommer att få en mycket lyhörd häst. För alla vill ha beröm.

Det går utmärkt att förändra en häst till en superlydig känslig häst. Med rätt ridning och träning så!

Tack, Jag fortsätter spinna på detta så jag får höra mer av er som "varit med förr".

Det är en sak att hästen är okänslig för skänkeln, men när jag satt upp (detta skall bli en mor-dotter häst) vill jag påstå att han också gick emot min skänkel. För dottern som tog honom på en ridtur i skogen, var han bara lite seg, sådär som "handbromsen låg lite i" Han är lugn och fin i temperamentet, det är lite av orsaken till att vi vill välja honom. Att hästen går emot skänkeln, tyder jag på lathet och ouppfostran, men jag vill veta mer om hur pass mycket jobb det är att arbeta bort det. Jag skulle tro att han kommer att protestera en hel del om man börjar kräva saker av honom. Om jag skall börja arbeta honom tillsammans med en instruktör och samtidigt dottern rider (mest ut och får igång kondis bättre). Är vi ute och cyklar??
Jag känner att hästen skulle kunna bli riktigt bra!! Hm, jag vet inte...
Kom med åsikter..

Det är busenkelt ;)

Var noga o konsekvent bara.
Stega upp graden av inverkan

Steg 1: Använd bäckenet för att få hästen att gå fram

Steg 2: Använd steg 1 men lägg till vaden.

Steg 3: Använd steg 1 o 2 men picka till hästen lite med sporren el. "hälen"

Steg 4: Använd steg 1, 2 o 3 men lägg till pisken bestämt bakom sadeln.

klart man kan göra hästen känsligare, men om den är van vid att folk sitter å trycker i sidorna på den och sedan ger efter utan d egentligen inte hänt något gör att dom tycker, jaha... jag ska bara ignorera det där.. samma sak hästar som går emot skänkeln, den har blivit lärd att om jag trycker tillbaka släpper trycket.. om nu den som ridit släppt efter med skänkeln vid fel tidpunkt.För att få din häst känsligare får du lägga upp det i olika steg. du måste veta vad du ska göra om hästen inte svarar när du trycker med skänkeln, den ska veta att om jag inte lyssnar på det här allra finaste hjälpen kommer d bli tuffare. nu menar jag inte att man ska slå hästen å bli tuffare å tuffare så. Det är svårt att säga olika steg eftersom alla inte rider på samma sätt, men gör upp några olika steg som du hela tiden följer. då kommer du ha en häst som lyssnar på d allra finaste hjälperna. kan ge ett exempel.. jag vill att min häst ska flytta på bakdelen till höger om jag lägger tyngden på vänster sittben..(flytta undan för trycket) då börjar jag me att sätta mig mer på d vänstra sittbenet, inget händer, då lägger jag emot skänkeln, om inget händer då lyfter jag vänster tygel å böjer huvudet till vänster, då står hästen i en position den lättast löser genom att räta upp sig, alltså flytta baken åt höger, när den gör det ger jag den eftergift.. tillslut kommer den börja lyssna på endast sittsen. för den vet att om jag inte gör det kommer allt d där andra komma..

för att få bort att hästen går emot skäneln gör du genom att ge eftergift i rätt tillfälle, du tar inte bort trycket med ditt ben förrens den flyttar... om du lättar trycket direkt du känner att den flyttar kommer den lära sig att det enda sättet att komma undan för trycker är att flytta sig, inte gå emot som den gör nu..

min häst flyttar sej inte heller för skänkeln(sidförande). jag har försökt med att förstärka hjälpen med ett spö(vid bogen och också bakom sadeln) men det enda han gör är att öka farten.. jag har försökt att ge hjälpen och in vänta att han gör rätt och sedan ger honom beröm, men problmet är att den rätta rörelsen aldrig kommer..:( går jag t.ex på en volt och vill flytta ut honom med hjälp av skänkeln och ger hjälpen så blir det ingen reaktion som svar från honom..:crazy:

Troligen förstår inte din häst vad du vill när du ber den flytta åt sidan. En lösning är att ställa hästen mot en vägg så har du brutit en av vägarna från problemet. Be hästen att flytta åt sidan med din vikt din skänkel och tygeln lägg gärna yttertygeln mot halsen också strunta i om hästen börjar backa den försöker bara hitta en lösning på problemet och tar då enklaste vägen först. Det är möjligt att du får förstärka (jag skulle inte använda spö eller sporre utan kanske en vän som hjälper dig från marken). Så fort du känner det minsta lilla att hästen funderar på att flytta i sidled slutar du med alla hjälper och berömer. Du ska alltså beröma innan den flyttat sig, det du gör är att du berömer en tanke för att få hästen att förstå att den tänker rätt. Om du jobbar konsekvent några dagar med detta några få minuter varje dag och åt båda hållen så tror jag din häst kommer att ha flyttat i sidled inom 1 vecka utan att ni har behövt slåss.

Liknande trådar

Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 804
Senast: MaritH
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 547
Hästhantering Jag har ett fullblodssto som är ganska så flockbunden. Hon är precis under igångsättning efter föl, vila mm. Gått lite galopp som yngre...
Svar
1
· Visningar
894
Senast: Houdinie
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 533
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV