Sv: Kan man få hästen trafiksäker ?
Klart man kan!
Jag tror dessutom att kbt är lösningen för de flesta hästar....
Min ungponny är inte rädd alls fastän jag inte tränat honom (en del av hagen står nästan på vägen, mycket trafik och tung trafik) knappt 100m bortom hagen går skoterleden (han var rädd för skotrar i vintras men inte denna vinter) Va en skoterförare vi mötte i skogen i fjol, han var snäll, stannade och stängde av maskinen, jätte snällt men jag bad honom starta och köra just pga att ponnyn tyckte den va läskig...
Min stora är en klippa när det gäller trafik, så länge de låter och rör på sig, tycker de är otäckt när de är stilla och tysta.
Timmerbilar, väghyvlar, traktorer, motorcyklar, skogsmaskiner i skogen, you name it, lyfter knappt på huvudet fastän de kör förbi oss Helt galet!
Litar på honom till 100% i trafiken (10 år tillsammans)
Det han kan bli rädd för är människor i skogen däremot, väldigt farligt!
I höstas kom en granne med 2 timmerstockar och körde in dem i hagen med jätteskopa, hästarna va i hagen, jag fick mota bort dem så han kom in med ekipaget. De stod lite vid sidan om och tittade nyfiket på vad som kom in till deras hem....
Alla mina hästar har varit kanon i trafiken! (förra hästen var oxå "rädd" för människor i skogen.) Kan det bero på mig tro?!
Verkar som lillkillen blir det oxå,bra i trafiken alltså, igår körde en långtradare bara någon meter förbi oss. Han stannade och stelnade lite men jag manade bara på honom framåt och gjorde inte någon affär av det, sa typ äsch skit i den där nu.... Å han är bara 4 år och riden 6 månader.... Har inte mött så många människor i skogen ännu, hoppas jag kan bryta den trenden med honom....
Till saken, jag föreslår att du utsätter hästen för det den är rädd för så den får se att det inte kommer ut huggtänder och klor från bilar etc... Blir hästen helt panikartad så låt den vara i hagen och be någon köra moppe, traktor, bil fram och tillbaka intill hagen....
Du är välkommen hem till mig så kan jag följa med dig ut och träna tillsammans med min stora trygga häst....