Kan man få ett hus gratis?

T

TantGroen

Kan en ägare till ett hus "skriva över" huset på någon annan? Är det helt kostandsfritt? (Marken är ej friköpt)

Om man köper ett hus för 5000:-. Tillkommer det någon kostnad då vid ägarbyte?

Kan man alltså få ett hus helt gratis utan några kostnader? Det finns ju lagfart och sånt, men när gäller det och gäller det om marken ej är friköpt?

Sv: Kan man få ett hus gratis?

du får alltid betala för lagfarten, har för mig att det är procent på köpesumma.

Sv: Kan man få ett hus gratis?

du får alltid betala för lagfarten, har för mig att det är procent på köpesumma.

Fast är köpesumman under taxeringsvärdet (antar det i TS fall) så har jag för mig att procenten räknas på taxeringsvärdet. Sen är det även en mindre fast avgift.

Om man inte köper marken huset står på (ofri grund?) behövs ingen lagfart.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 809
Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 932
Senast: Tiffany
·
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
1 491
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 847
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rasvals-tråd
  • Retrievertråden