Kan man ersätta 4kg hö med 4kg gräs?

Sv: Kan man ersätta 4kg hö med 4kg gräs?

Det trodde jag faktiskt att det hade. Det borde gå snabbare att tugga samma vikt gräs än hö? Eller tänker jag fel?
Vattnet ska väl inte tuggas?

Man bör ta med i beräkningen, vilket många glömmer, att det är stor skillnad i den skördemogna vallen då man tar hö och det som hästarna betar. Ser man på hagen så "pressar" hästarna gräset på områden så att det hela tiden blir ny tillväxt. Därför är fiberhalterna normalt lägre i bete än i hö. Lägger man sedan till att hö i samband med torkningen kan förlora ganska mycket finbladigt material så blir det som att jämföra äpplen och bananer.

Vi har en hel del att lära när det gäller fiberinnehåll (NDF) i foder för hästar. Vi använder sällan informationen trots att den ingår i de flesta analysresultat nuförtiden. Man kan få en viss uppfattning om bete på åkervall genom att studera vallprognosvärden (http://www.freefarm.se/vall/).

Det trodde jag faktiskt att det hade. Det borde gå snabbare att tugga samma vikt gräs än hö? Eller tänker jag fel?
Vattnet ska väl inte tuggas?

Så är det ju, kanske inte går att räkna om exakt tuggtid/TS, men hyfast jämförande. Men TUGGBEHOVET ändras inte av mängden fibrer. Är du med på skillnaden? Om hästen går på ett mycket kort bete får hästen tugga massor för att få i sig 10 kg gräs, medan den lätt får i sig den mängden på mycket kortare tid om den får gräset serverat slaget.

*kl*

Lite trådkapning...

Hur många kilo gräs äter en häst på ett dygn generellt om den går på bete dygnet runt, bete med mycket gräs vs. bete med kortare/mindre gräs?

40-50 kg ringer det någonstans i mitt huvud, vet dock inte var jag har fått det ifrån.. Det kan vara något annat djur än häst jag tänker på.

Tuggmässigt räcker det till gott och väl! Däremot är det fiberhalten som kan bli för låg. 1kg TS/100 kg häst gäller ju även gräs. För att täcka min behovet för en 500 kg häst behövs det alltså 25 kg gräs med en TS halt på 20%.

Fast nu är du ändå lite ute och badar.

För att täcka TUGGbehovet så krävs mer individuella uträkningar, och 1 kg ts/100 kg häst täcker aldrig tuggbehovet! (Om det inte göms i skrymslen och vrår, eller hästen har ngt problem..)

1 kg ts har ingenting med tuggbehov lr liknande att göra, utan det är ett minimum som man MÅSTE ge för att hästen inte ska räknas som vanskött.

Däremot för att fortsätta på diskussionen;
Om man ger ("Serverar") 1 kg halm, så täcker det oftast tuggbehovet bättre än motsvarande mängd gräs just för att det är mer svårtuggat.
Man skulle väl nästan kunna jämföra det med hårda spagetti vs kokta spagetti... ;)

Det du skrev var långt ifrån det jag skrev.

Vad jag utläser av det jag citerade så skriver du att det TUGGMÄSSIGT räcker med 1 kg ts/100 kg häst.
Du skriver att det för en 500 kgs häst räcker med 25 kg gräs.

Jag vill påstå att det aldrig räcker med så lite.

Däremot det sista stycker jag skrev, har ju du skrivit med samma poäng i ett annat inlägg.

Det stämmer nog bra det. Kraffts foderrådgivare sa att en normalstor halvblodsvalack smäller i sig cirka fyrtio kilo på sommarbetet. Ett digivande sto behöver cirka 60 kilo.

Det du skrev var långt ifrån det jag skrev.

Vad jag utläser av det jag citerade så skriver du att det TUGGMÄSSIGT räcker med 1 kg ts/100 kg häst.
Du skriver att det för en 500 kgs häst räcker med 25 kg gräs.

Jag vill påstå att det aldrig räcker med så lite.

Däremot det sista stycker jag skrev, har ju du skrivit med samma poäng i ett annat inlägg.

Nej. Jag skrev att tuggbehovet är en sak. FIBERBEHOVET en annan, och då är det 1 kg ts som gäller. Jag har alltså redan där gått över till enbart fiber och släppt tuggbehovet.

Det stämmer nog bra det. Kraffts foderrådgivare sa att en normalstor halvblodsvalack smäller i sig cirka fyrtio kilo på sommarbetet. Ett digivande sto behöver cirka 60 kilo.
De som blir överviktiga- gluffsar oavbrutet, är nog för att försörja ett foster:grin:

Jag ser stor skillnad på ätbetéende på mina. Den stora är en finsmakare o kan syssla med annat, men inte gluffso. Tro fasen att han blev förgiftad- ingen större särskiljan.

När betet är sämre- hur mkt får de då i sig på ett dygn- vet man det.:confused:
Hur lite KAN de klara sig på? Beror givetvis på näringen i varje microstrå....

Jag tror att det kan vara nyttigt för dem att behöva SÖKA föda- använda större delen av dygnet till det.
Hur ser en häst ut som går på gödslad vall ut om den frossar 16h.?:eek:
Värme o insekter gör ju att de inte orkar äta lika mkt. Svalt väder med lite regn- konstant betning.

Att beteshästar går upp i bukstorlek har jag inga problem med- går ner fort när de rids, men fett:crazy:*Hoppas att ni stog ut med svammel*:angel:

Jag har fått uppfattningen att tuggbehov räknas i antalet tuggcykler.
Och har ett vagt minne av att det var helt avhängigt fiberinnehållet.

Tuggmotstånd liksom.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 713
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
934
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 561
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka