kan man byta från strå till pellets.. lusern

_jeanette

Trådstartare
lusern strå i affären var slut, får in på tors.. kan jag istället uner dessa dagar ge lusern pellets? det är samma innehåll så jag kan bara byta?!

Sv: kan man byta från strå till pellets.. lusern

Du kan byta rakt av, men det blir ju inte riktigt samma tuggtid för hästarna, om du redan ligger i underkant där.

inte riktigt, pelletsen har ingen melass. så det går jättebra att byta den ena vägen men kan bli problem andra vägen.

inte riktigt, pelletsen har ingen melass. så det går jättebra att byta den ena vägen men kan bli problem andra vägen.

hur ska ja göra när jag byter tillbaka då? det gäller bara 3 dagar typ... ska jag öka succesivt igen då?

Vad jag förstår gäller det bara om hästen är känslig för melass. Jag vet inte hur vanligt det är men det bör ju knappast din vara om den har klarat av att äta strå tidigare. Sedan är det inte alla lusernpellets som är melassfria. De som finns på Granngården hos oss innehåller melass så det måste vara nästan samma sak som hackat strå.

I vilket fall som helst så gör du väl knappast av med en hel säck lusernpellets på tre dagar. Du kan väl ge båda delarna tills den tar slut?

nej nej jag gör inte va med en säck på 3 dagar men jag vill ju köpa strå sen igen,vet inte änns om pållen här äter pellets då han är rätt kräsen. men får se.. gör han det inte får jag åka några mil längre o köpa strå helt enkelt=) trodde ja hade strå kvaro trodde affären hade för d har han alltid typ..

jo ja kan allt blanda sen men pelletsen måste man väl blötlägga?

det går bra att byta rakt av sålänge det inte rör sig om en mycket stir giva..

och ja man bör blöta lusernpelletsen.. låt dem ligga 15 min eller så..
ger du enbart lusernpellets i en giva eller ger du den tillsammans med havre och andra pellets? isf kan man blöta kortare tid om hästen ändå ska tugga annat "torrt" foder.. det är mest när man ger en giva med enbart svällande foder som man måste vara noga med att det blir blött..

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
637
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
753
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka