Kan man bygga ett sånhänt stall, lösdrift-utebox-blandning...??!! :)

W

Wishful

Alltså, skulle inte helt totalt villa övergå till lösdrift, dels pga att man inte säkert vet att det fungerar med de hästar man har, dels för att det kan behövas boxar om någon blir sjuk, eller om man själ blir sjuk osv osv, men jag skulle inte villa skippa lösdrift heller. Nu undrar jag, kan man ha en hall, med två st utebox dörrar, breda givetvis, som går rakt ut till hagen, och i mitten av denna hall en upphissbar (hur funkkar det??) mellanväg (typ av galler bara)..? Så då man vill använda det som lösdrift har man mellanväggen upphissad i taket och båda uteboxdörrarna helt öppna, och då man vill ta in dem till natten (så att båda får vara ifred från varandra) hissar man ner mellanväggen och sätter in varsin häst på varsin sida och stänger nedre dörrarna. Funkkar detta? Och kan man ha som en vanlig torvbädd där inne som man mockar som en vanlig box (eller två) alla dagar? Det är säkert bra att laga ordentlig ventilation även om luckorna/dörrarna alltid ör öppna eller? (min bronkit häst alltså är det frågan om). Förstod någon nånting :D och vad tror ni?
 
Sv: Kan man bygga ett sånhänt stall, lösdrift-utebox-blandning...??!! :)

Klart det fungerar, men det finns bättre lösningar än upphissbar metallgrind. I något gammalt nummer av Hästfocus (tror jag det är) finns ett reportage med bilder från en kvinna som har gjort verklighet av den ide du beskriver. Hon har två isisar, och så har hon byggt stallet som engelskt stall, med halvdörrar. Mellanväggen är av salonsdörrstyp, och kan öppnad och fästas upp mot väggen därinne, då blir det med båda dörrarna en lösdrift.

Om hon vill stänga in dem i box så stänger hon bara för mellanväggen, och vips är där två uteboxar med engelsk halvdörr, och skulle det vara busväder kan hon stänga halvdörren med och så är de helt skyddade i varsin box, men kan ha fysisk kontakt över mellanväggen.

Skitsmart ide tycker jag, redan första gången jag läste, och om jag skulle utan tvekan bygga en liknande variant om jag skulle bygga nytt stall.

Ja du kan ha vanlig torvbädd och mocka dagligen (det gjorde damen i artikeln med, mockade dagligen, tror dock hon hade annat strö än torv, men..)

Hojta om du vill jag ska leta upp vilken tidning och vilket nummer, du kan säkert beställa den från förlaget. Det var en jättebra artikel och mycket bilder på lösningarna etc.
 
Sv: Kan man bygga ett sånhänt stall, lösdrift-utebox-blandning...??!! :)

Jag hojtar absolut! :)Skulle väldigt gärna få tag på den tidningen! Vad kul att min idé är förverkligad! :)
 
Sv: Kan man bygga ett sånhänt stall, lösdrift-utebox-blandning...??!! :)

Hästfocus nr 1 - Januari 2007. Artikelns rubrik är 'Några råd kring småskalig lösdrift för häst', sidorna 24 - 27.
 
Sv: Kan man bygga ett sånhänt stall, lösdrift-utebox-blandning...??!! :)

Jag hade nog gjort två boxar bara, det måste ju inte vara en stor hall? Kanske två boxar på 10 kvm och sedan en grusad plan utanför (så man kan binda upp och stå torrt där). Då kan de gå ut och in som de vill i respektive box.

Fast den modell som Alexandra beskriver verkar jättemysig!
 
Sv: Kan man bygga ett sånhänt stall, lösdrift-utebox-blandning...??!! :)

Nackdelen med två boxar 'bara' är att hästarna gärna klämme rin sig i samma box, och då riskerar en häst att bli trängd och inte komma undan (den som är innerst). Fungerar om hästarna i alla lägen är bundis, men inget jag skulle vilja lite på (efter att ha haft två hästar som var superkompisar, gärna sov i samma box/åt i samma box etc, men helt plötsligt en dag hände något och den ranghögre pucklade på den ranglägre ganska svårt, den ranglägre var innerst i boxen och kom inte undan)
 
Sv: Kan man bygga ett sånhänt stall, lösdrift-utebox-blandning...??!! :)

Ajdå, jag trodde inte att de klämde in sig så. Ja, då är en delbar ligghall ett bättre alternativ. Kanske det går att lösa med såna här stålprofiler som man lägger brädor i som avdelning? Det är ju lätt att ta bort vid behov. Måste ju gå att göra någon lösning med mittstolpe för att stödja planket om det behövs.
 
Sv: Kan man bygga ett sånhänt stall, lösdrift-utebox-blandning...??!! :)

Du kan också bygga så att hästarna först går in i en gemensam större hall. Sedan finns det boxar längre in som du kan släppa in dem i.
// Linda
 
Sv: Kan man bygga ett sånhänt stall, lösdrift-utebox-blandning...??!! :)

Ajdå, jag trodde inte att de klämde in sig så. Ja, då är en delbar ligghall ett bättre alternativ. Kanske det går att lösa med såna här stålprofiler som man lägger brädor i som avdelning? Det är ju lätt att ta bort vid behov. Måste ju gå att göra någon lösning med mittstolpe för att stödja planket om det behövs.


SÅn lösning hade hon i den där artikeln jag nämnde haft, fast tyckte det blev för bökigt med var man skulle förvara själva brädorna när de inte satt som mellanvägg, så att de inte slog sig av fukten. Men det borde bero på (vilket som är smartast) hur ofta man har stall resp lösdrift, vad man har för övriga möjligheter etc.

Jag skulle om jag byggde nytt idag vilja ha en snabb, enkel omställning mellan lösdrift och stall, så där skulle brädor i U-profil bli bökigt, däremot om jag hade lösdrift men där jag vid t ex sjukdom/skada behövde ha box skulle jag absolut satsa på U-profil. SÅ beror nog på hur man tänkt använda stall/lösdrift, hur ofta man vill kunna ändra etc.

Drömmen är boxar med utgång både in mot stallgång och ut mot hage, och så transponder helt enkelt, så bara rätt häst kan gå in i sin box. (Just pga förkärleken för att knalla in i varandras boxar och 'umgås')
 
Sv: Kan man bygga ett sånhänt stall, lösdrift-utebox-blandning...??!! :)

Låter som en drömlösning... Jaja, jag får väl fortästta drömma antar jag. :D
 
Sv: Kan man bygga ett sånhänt stall, lösdrift-utebox-blandning...??!! :)

Jag är rädd jag också får ha det som dröm =) SPeciellt som jag har sutterängstall och utsläpp till hage skulle kräva ramper och grejer..

Men mahlmt:s förslag är också bra om man har plats. Lösdriftshall med boxar 'längst in'.
 
Sv: Kan man bygga ett sånhänt stall, lösdrift-utebox-blandning...??!! :)

Kapar tråden lite.

Har funderat på att göra om stallet lite, för att slippa allt arbete med utsläpp och elände. Är ensam i stallet förutom ägaren, och orkar inte med allt jobb längre. Visserligen bara två hästar, men jag orkar inte mer. varför drar jag inte upp här, om ingen är intresserad :p

Till saken! Det är ett litet stall med fem boxar; tre på ena sidan stallgången, två på andra. Skulle man kunna lyfta bort dörrar och mellanväggar på två av boxarna på "långsidan" och en på "kortsidan", "spärra av" resten av stallet (två boxar närmast dörren mot stallplan) och använda det som lösdrift. Hagen ligger precis utanför dörren, bara att haka av den och hänga upp någon plast eller liknande så det inte blåser in.
Låter det korkat, eller skulle det fungera? Ska prata med stallägaren om det nästa sång jag träffar henne, så det måste vara väl genomtänkt!
 
Sv: Kan man bygga ett sånhänt stall, lösdrift-utebox-blandning...??!! :)

Vi har en ligghall som har två stora öppningar, en på varje kortsida. Varje utgång går till varsin hage, vintertid är bara dörren till vinterhagen öppen och tvärtom på sommaren.

Hittills har det bara varit en hall, men när min valack nu skadade sig och måste stå själv på boxvila, delade vi upp hallen med två brädor, typ trästaket. Då kunde sjuklingen stå inne hela tiden medan den friska kunde gå in och ut som han ville, väldigt smidigt.

Nu blev det lite panik när vi byggde detta då det var dagen före julafton :smirk: så vi gjorde bara dessa två "slanor" som man skjuter in i ihopsnickrade hål.
Det är inte jätteenkelt att sätta dit och ta bort, så vi lär göra om det till en enkel trästaketgrind som man kan vika och fästa längs långsidan när den inte behövs.
Jag tänkte ändå fota lite där imorrn, kan lägga ut bilderna så du får se. Då kan du få lite ungefärliga mått också :)
 
Sv: Kan man bygga ett sånhänt stall, lösdrift-utebox-blandning...??!! :)

Nu ligger det lite bilder ute på länken ovan, gå in under kategorien Lösdriften
 
Sv: Kan man bygga ett sånhänt stall, lösdrift-utebox-blandning...??!! :)

*knapplån*

Ville ha ett flexibelt stall där man kunde välja uppstallning efter vad som passar bäst för tillfället.
Varierar just nu mellan utebox och lösdrift. Mellanväggarna i boxarna består av lösa plank som enkelt plockas bort!

Utsidan. Hagen går numer ända upp till stallet
15701464.jpg


Uteboxdörr
15701467.jpg


Insidan
16580076.jpg
 
Sv: Kan man bygga ett sånhänt stall, lösdrift-utebox-blandning...??!! :)

*knapplån*

Ville ha ett flexibelt stall där man kunde välja uppstallning efter vad som passar bäst för tillfället.
Varierar just nu mellan utebox och lösdrift. Mellanväggarna i boxarna består av lösa plank som enkelt plockas bort!

Utsidan. Hagen går numer ända upp till stallet
15701464.jpg


Uteboxdörr
15701467.jpg


Insidan
16580076.jpg

Puttar upp den här tråden lite :) Jag vet att den är gammal men @Robinson s stall lät väldigt intressant :) Bilderna är såklart borta efter åtta år, men kanske någon som vet hur detta fungerade? :D
 
Puttar upp den här tråden lite :) Jag vet att den är gammal men @Robinson s stall lät väldigt intressant :) Bilderna är såklart borta efter åtta år, men kanske någon som vet hur detta fungerade? :D
Vet tyvärr inte, mina bilder finns kvar iaf :)
http://skuggabaldur.equisoft.se/#category1
skuggabaldur

skuggabaldur

skuggabaldur

Vi hade tänkt fixa en sån här grind att ha mellan "boxarna", men det funkade så bra med de där salvorna så vi körde på med det :)
 

Liknande trådar

Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 241
Senast: MaRomer
·
Ekonomi & Juridik Hej. Mannen och jag letar nu gård.. :love: Jag SKA ha lösdrift!! även om den inte skulle användas, så känns det bra att ha den där...
Svar
1
· Visningar
1 064
Senast: lady_vip
·
E
Anläggning Hejsan! Vi planerar att ta över en gård som har 6 boxplatser och 5 hektar bete. Det finns 2 större sommarhagar på knappt 4 hektar...
Svar
6
· Visningar
4 639
Senast: ptr
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 493
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp