Kan man böja fram en reaktion på knäledsinfl?

P

Piraya

Hur vanligt är det att en häst med dubbelsidig knäledsinflammation (bak) inte visar någon reaktion överhuvudtaget vid böjprov? Ingen hälta vid longering bara det att vet. inte tycker att hästen tar ut steget fullt ut.

Jag börjar undra om vi behandlat hästen i onödan (tuppkam och kortison).
Tog ut kiropraktorn som hittade en ländkota som han tyckte störde v.bak! Det bakbenet som vi behandlade sist!

Tänk om hästar ändå kunde prata! Man blir minst sagt förrvirrad o vet inte vad man ska tro!:confused:

Sv: Kan man böja fram en reaktion på knäledsinfl?

Ja. Det går utmärkt att böja knäleden.
Dock har jag bara varit på en enda klinik som gör det systematiskt vid undersökningar.
Bedövade de inte aktuell led och sedan tittade på hästen för att se om steget ändrades innan behandling??

Jodå, de bedövade ett knä och sa sen att det såg bättre ut! Själv såg jag ingen skillnad alls men jag är ju heller ingen veterinär!:) Det togs röntgenbilder också, visade inga konstigheter heller!

Att det går att böja knäleden betvivlar jag inte, det gjordes åtta böjprov. Men däremot undrar jag om det är vanligt att hästen går igenom böjproven utan minsta reaktion? Någon som vet?

Jag har aldrig varit med nar de gjort "boj och spring" prov pa knaleden. Var veterinar anvander inte den tekniken alls utan kanner over alla leder och ser hastens reaktion nar han satter press pa vissa leder.
Bak knat blir ngt tjockt pa insidan nar det finns problem dar. Svart att forklara men ga upp en bit pa leden och tryck svagt upp - in sa kanner du om leden ar torr eller "puffig".
Hur sag ledvatska ut nar de sprutade? Knaleden har i normala fall ca en droppe och ar det mer an sa eller det ar lattflytande eller gulaktigt sa vet man att det finns problem i leden.

Veterinären har bara konstaterat dubbelsidig knäledsinfl. på att hästen tog ut steget mer efter bedövning av knäleden! Något annat finns inte att gå på! Har inte sagt något om ledvätska osv.:confused: Som sagt så har hästen aldrig visat hälta!
Den har varit lite istadig i dressyren (aldrig i skogen) så jag ville bara utesluta att den hade ont, därför tog jag den till klinik. Den har haft problem i bakknäna för 5 år sen, vilket jag givetvis berättade för vet.

*puttar*
Ingen som vet nåt? Alla tankar och funderingar är välkomna!:)

Knäledsnif missas ganska ofta enl min vet.
Din häst har ju troligen ont någonstans om den börjat bli istadig vid arbete.
Har de problem i knäleden brukar de oftast reagera på böjprov, men ffa syns förbätring efter anestesi. Bara att bedöva hos vet och sedan rida alltså för att se om istadigheten försvunnit.

Är hältan dubbelsidig är det vanligt att hältan inte syns initialt, däremot så gör det ju ont för hästen att samla sig så din vet kan mycket väl vara rätt ute.

Ang chiropraktorn så är det ju svårt att veta var som orsakat vad. Låsningen i länden kan ju mycket väl kommit av problemen i knäna.

Enligt veterinären som behandlade min häst när han hade inflammation i ett bakknä så är det mycket sällan som dessa hältor går att böja fram. De är svåra att se överhuvudtaget.
Om ni har bedövat och sett en förbättring så borde ni vara på rätt spår.

Ja det är nog så! Får väl vara glad åt böjprov ua trots allt!:) Det svåra är ju att upptäcka om hästen skulle få inflammationer igen, suck! Hur märkte du det på din häst?

Det tog väldigt lång tid innan jag upptäckte hältan.
Först kände jag att han inte ville trampa igenom ordentligt bak, framför allt i ena galoppen. Jag kopplade det inte till någon hälta utan såg det mer som en svacka..
Men han hann utveckla hälta båda fram (så blir det ju när de inte vill ta tyngden bak) innan jag tog honom till veterinären. Då visade det sig att "huvudhältan" satt i vä bakknä. Jag hade bara sett framhältan.

Idag skulle jag reagera direkt om jag kände oviljan i bakkärran, nu vet jag vad det kan bero på..

Ja.. Precis som min veterinär gjorde. Bakknäet uppmärksammades vid första undersökningen.

Man jag menade att jag i dag skulle förstå att en ovilja att ta i med bak kan bero på hälta i ex bakknä. Inte tro att det bara är en svacka som jag trodde innan jag upptäckte hältan fram.

Man jag menade att jag i dag skulle förstå att en ovilja att ta i med bak kan bero på hälta i ex bakknä. Inte tro att det bara är en svacka som jag trodde innan jag upptäckte hältan fram.
Precis! :bow:
Men har man inte varit med om det innan så trevar man lite i mörkret... och då är det lätt att som hästägare inte koppla samman orsak och verkan.

Det är då en duktig veterinär ska kunna koppla samman ev frambenshältor och ovilja att jobba med bakbenen med bakknäna. Bara genom att ryttaren talar om hur hästen upplevs.

Jag tycker nog att de reagerar rätt bra på böjprov OM det är ngt fel- även om det sitter högre upp- högt böjprov.

Låter konstigt:confused:
Om Vet. tyckte att den är oren- initialt:confused: så borde du väl känna det från ryggen.

Tycker nog att din fundering är befogad.

Visst böjer man även knäleden, men det är inte alltid man kan provocera fram en hälta där. Så ett negativt böjprov behöver inte betyda att knäleden är ok.

Ja, jag brukar känna minsta lilla orenhet men som sagt är det dubbelsidigt så... På fredag ska vi tillbaka till kliniken för tredje gången gillt! Blir spännande att få domen!

Det som gör en mest fundersam är att det är så många som kommer från den kliniken med samma diagnos men de har iaf rejäla symptom att gå på! Men visst det är väl väldigt vanligt med inflammationer.

Som sagt man är ingen veterinär bara en ifrågasättande hästägare :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 318
Senast: Ida94
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 761
Senast: Josofinito
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III