Kan man bli "delägare"?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare eriicakliint
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 996
E

eriicakliint

Jag funderar på om det finns hästar man kan bli delägare på?
Och hur funkar det i så fall?

Tacksam för svar & tips :)

//Erica

Sv: Kan man bli "delägare"?

Du kan ju köpa en häst ihop med någon annan...
Ni skriver ett kontrakt vad som gäller, vem som betalar vad, o.s.v o.s.v. o.s.v.

Jag funderar på om det finns hästar man kan bli delägare på?
Och hur funkar det i så fall?

Tacksam för svar & tips :)

//Erica

Klart man kan, men personligen rekommenderar jag det inte!
Det kan vara väldigt lätt hänt att man har olika åsikter om många saker, tex hur lång man hästen ska ha osv. Det är en så liten grejj, men 2 personer kan ju ha bestämda åsikter. Om man är 2 som äger hästen har ju (Vad jag förstått) båda lika mkt rätt att bestämmaom sådana grejjer.
När ska hästen vara täckad,
hur ska den ridas,
ska den gå med andra hästar eller ensam,
vad den ska ha för mat,
klippt eller oklippt m.m
Självklart funkar det även bra för många, men dessa saker är exempel på vad tjaffs kan handla om när man är 2 som ska bestämma :(
Även om man skaffar en med sin bästa kompis kan det bli tjaffs tyvärr :(

Det beror ju lite på vad du tänker ha hästen till så att säga. För det är väldigt vanligt att travhästar som är i träning och tävlar i trav har flera ägare. Så det är ganska lätt att köpa en andel i en sådan häst. Men man får egentligen inte så mycket kontakt med hästen utan mest betala för den varje månad. Går hästen bra i loppen och går in pengar så får man ju givetvis del av dem också. SÅ att vara delägare i en travhäst innebär att man delar alla kostnader och vinster med de andra delägarna efter hur stor del man äger.

Tävlingstravare är det väldigt vanligt på.

Ridhästar är det väl mindre vanligt. Varför vill du bli delägare i en häst?

Klart man kan, men personligen rekommenderar jag det inte!
Det kan vara väldigt lätt hänt att man har olika åsikter om många saker, tex hur lång man hästen ska ha osv. Det är en så liten grejj, men 2 personer kan ju ha bestämda åsikter. Om man är 2 som äger hästen har ju (Vad jag förstått) båda lika mkt rätt att bestämmaom sådana grejjer.
När ska hästen vara täckad,
hur ska den ridas,
ska den gå med andra hästar eller ensam,
vad den ska ha för mat,
klippt eller oklippt m.m
Självklart funkar det även bra för många, men dessa saker är exempel på vad tjaffs kan handla om när man är 2 som ska bestämma :(
Även om man skaffar en med sin bästa kompis kan det bli tjaffs tyvärr :(

Ja okej, då kanske de inte är så smart då!
Orsaken att jag fundera på hur de fungera är för att jag inte har råd med att ha en helt själv, så fundera på andra möjligheter!
Tack för ditt svar :)

//Erica

En medryttare rider och sköter hästen X antal dagar i veckan, efter överennskommelse om vilka dagar, vad som ska göras, ev. betalning osv.

En halvfodervärd (vad jag förstått) fodervärd på halvtid sas. Står väl för ungefär hälften av hästens utgifter varje månad, och halvfodervärd och hästägaren tar ungefär hälften av dagarna var i stallet (efter överennskommelse).

Skulle aldrig rekommendera att äga ihop med nån annan. Jag har aldrig sett att det fungerar, däremot har jag sett att de bästa vänner blivit osams och sagt upp bekantskapen. Inom familj fungerar det möjligtvis, men jag tror inte på det konceptet annars. Då är det bättre att vara medryttare eller halvfodervärd.

Jag kan väl kalla mig för delägare ;)

Köpte häst ihop med min bästa kompis för ca: 1,5år sen. Har alltid funkat bra :D
Tyvärr fick vi lov att ta bort den hästen i höstas, men köpte sedan en ny ihop och det har funkat lika bra med denna.
fast visst får vi ibland kompromissa om vilken färg det ska vara på nya täcket ;) Annars tycker vi typ alltid lika. :)
Men jag skulle aldrig kunna dela med vem som helst, tror man ska ha ganska lika syn på hästhållning och allt sånt för att få det att funka utan att bli osams.

Jag har varit delägare sålänge jag haft häst, tillsammans med min 11 år äldre syster. Det är förstås svårt att veta om sammarbetet kommer att fungera men när det gör det så är det en jättebra lösning. Det är dock viktigt tycker jag, att båda har råd att hålla häst även på egen hand, att man har en överenskommelse för vad som händer om man blir oense och inte längre kan fortsätta delägandet, och ett kontrakt sinsimellan kan vara en god ide. Vi har dock inget kontrakt. Vi är syskon och vid problem har vi haft vår kära mor som objektiv part. :angel: Dock har vi aldrig har några stora problem.

Det har säkert att göra med att min syster är så otroligt lättsam att ha o göra med, men jag tycker att det fungerar super att vara delägare. Och då vi också prioriterar olika saker som personer så brukar vi komplettera varandra bra. Ibland får man tänka om i sin planering och inte dressyrträna direkt efter att syster gjort det, men det händer inte ofta.

Sen är det ju viktigt att man har ganska lika syn på saker och ting.

Fördelarna är många när sammarbetet väl fungerar. Vi är aldrig bundna utan kan planera in resor, semestrar osv hur vi vill. Vi kan alltid lita till 100% på våran "hästvakt" och kan åka iväg utan förberedelser. Vi kan bli sjuka, trötta eller jobba över, det löser sig alltid att någon av oss kan ta hästen. Vi är alltid två när vi står inför val eller funderingar, tex på träning är vi alltid där båda och kan efteråt diskutera det vi lärt oss. Det finns alltid någon som är intresserad av att höra hur bra det gick att rida ut igår eller hur söt tokhästen var i boxen. Vi arbetar olika tider och kan därför ofta lösa medicinering eller liknande på rätt tider, utan att behöva ta ledigt från jobbet.

Senast ändrad:

Jag har varit delägare sålänge jag haft häst, tillsammans med min 11 år äldre syster. Det är förstås svårt att veta om sammarbetet kommer att fungera men när det gör det så är det en jättebra lösning. Det är dock viktigt tycker jag, att båda har råd att hålla häst även på egen hand, att man har en överenskommelse för vad som händer om man blir oense och inte längre kan fortsätta delägandet, och ett kontrakt sinsimellan kan vara en god ide. Vi har dock inget kontrakt. Vi är syskon och vid problem har vi haft vår kära mor som objektiv part. :angel: Dock har vi aldrig har några stora problem.

Det har säkert att göra med att min syster är så otroligt lättsam att ha o göra med, men jag tycker att det fungerar super att vara delägare. Och då vi också prioriterar olika saker som personer så brukar vi komplettera varandra bra. Ibland får man tänka om i sin planering och inte dressyrträna direkt efter att syster gjort det, men det händer inte ofta.

Sen är det ju viktigt att man har ganska lika syn på saker och ting.

Fördelarna är många när sammarbetet väl fungerar. Vi är aldrig bundna utan kan planera in resor, semestrar osv hur vi vill. Vi kan alltid lita till 100% på våran "hästvakt" och kan åka iväg utan förberedelser. Vi kan bli sjuka, trötta eller jobba över, det löser sig alltid att någon av oss kan ta hästen. Vi är alltid två när vi står inför val eller funderingar, tex på träning är vi alltid där båda och kan efteråt diskutera det vi lärt oss. Det finns alltid någon som är intresserad av att höra hur bra det gick att rida ut igår eller hur söt tokhästen var i boxen. Vi arbetar olika tider och kan därför ofta lösa medicinering eller liknande på rätt tider, utan att behöva ta ledigt från jobbet.

Låter som om det är en jätte bra lösning för i alla fall er :)
Men de verkar som om man då ska välja att vara delägare med någon man litar på till 100%, annars kommer de aldrig funka!
Tack för ditt svar, det fick mig verkligen att tänka till lite :)

//Erica

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
953
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Tycker det är lite märkligt när man försöker sätta ut häst köpes annons eller foderhäst sökes annons. Man får inga svar. Kanske max ett... 2
Svar
33
· Visningar
2 379
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Som titeln lyder, är det klokt att köpa en häst på 141cm när man själv är 163? Jag är 19 och väger inte så mycket, men det kan ju... 2
Svar
38
· Visningar
2 931
Senast: Editten
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
848
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka