Kan man avelsvärdera?

Dolly

Trådstartare
Hej! Kan man avelsvärdera ett sto med okänd härstamning, okänd ras och okänd uppfödare? Hon är registrerad som sv. ridponny.

Sv: Kan man avelsvärdera?

Hon är inte registrerad SOM Svensk Ridponny, utan I ASRP med raskod 99. Det är inte samma sak.

Står det ingenting på ASRPs hemsida?

Man kan visa dem på utställning och om den blir klass 1 som jag tror ligger på 40 poäng och uppåt så går det att stamboksföras om hon dessutom har vissa meriter. Och det står på ASRP's sida....nånstans...

Okej! Tack för svaren! Är lite sugen på att avla på henne men då hade det ju varit bra att veta hennes bra resp. dåliga sidor. Har dock inga meriter p.g.a sin storlek(116cm) och att hon är lite för pigg som barnhäst. :P

En av de svåraste sakerna med att korsa okända ponnyer är att man inte har nån aning om vilka storlekar som finns bakom. Kanske din ponny är ett resultat av ett ministo och en jättehingst och i nästa generation poppar det upp ett jätteföl för pappans gener slår igenom.

Det finns massor med urduktiga småtjejer och killar som fixar heta småponnyer i den storleken. Vill du att den ska tävla och den är duktig går det att hitta ryttare.

Vad har stoet för positiva sidor som gör att du vill ta föl på henne? En klok uppfödare rådde mig när jag började avla att OM jag ville ha en kopia av stoet så avla, har man tur blir avkomman bättre än stoet.

Om din ponny är för het för att funka som barnhäst, vad är målet med avkomman då risken är stor att avkomman blir likadan?

Senast ändrad:

Hm, måste nog ta tillbaka det om att hon var för het för att vara barnhäst, visade sig att nosgrimman satt för högt upp, nu sitter den perfekt och min ponny är alldeles lagom pigg.

Kan ju säga att hon har ett hjärta av guld och är väldigt social :) och själv tycker jag att hon är fin i extriören. :)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
705
Senast: Roheryn
·
Avel Hej Mitt ridponny / swb sto (kannan farfar) är typ 125-126 nu, vart de sen 5-6 mån. Verkar inte växa mer just nu. Är det helt kört att...
Svar
6
· Visningar
1 186
Senast: ameo
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31