Kan man använda vilken sorts sprit som helst ?

Iidaa

Trådstartare
Hej, har en häst med lymfangit och ska lägga spritbandage, men har tillfälligt slut på alsolsprit, jag undrar om man kan använda vilken sorts sprit som helst ?
Asså t.ex. handsprit, ytsprit, vodka ?

alsolsprit innehåller Aluminiumacetotartrat, Renat vatten, Denaturerad etanol, Ättiksyra. Det har uttorkande effekt, plus desinficerande, naturligtvis. Jag skulle tänka mig att ytsprit (70%??) eller handsprit skulle fungera tillfälligt, eftersom de är desinficerande också och det är den viktigaste egenskapen. Vodka (40%) borde också fungera. Eller jodopax. Utgår från att du fixar mer alsolsprit imorgon eller på måndag.

Apoteket är stängt imorrn då de är söndag så det är för imorgon jag behöver något annat, från måndag har jag alsolsprit

Om det bara är ett dygn går nog vilket som helst av alternativen du nämnde bra. Håll koll på benet bara.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 358
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 231
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 134
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30