Kan man använda travsele?

Sv: Kan man använda travsele?

Jag ska bara meddela att min häst har ALDRIG slagit, utan slaggjorden har varit en säkerhetsåtgärd innan jag har kört henne så många gånger att jag vet att hon inte slår, eftersom att jag vet inte hur hon har varit och betett sig vid körning med tidigare ägare.

Sen funderade jag ang din bild; är dina draglinor spända någon gång?
Jag får en känsla av att din häst drar mycket i däckeln?! Jag kan ha fel, så ta det inte som ett påhopp.

Jodå, hon drar med draglinorna på bilden. Vi står ju still just där förstås.
Skaklarna ligger nästan helt lösa i skakelhållaren, så om inte draglinorna varit där hade hon tappat vagnen.
De är lösa för att ge största möjliga rörelsefrihet. Jag har oxå slaggjord, den är spänd bakom rumpan på henne och funkar som baksele istället. Rekommenderar det inte, men vad gör en fattig student. Jag köpte en HMC baksele sen.

Tar inget som påhopp :) fråga på! mvh jenny

Om jag tittar på ditt foto ser jag att du har en ögla på skackeln (med shabraket som bakgrund) vad är den till för? Min sitter längre fram (under skackelremmen på bilden) + att jag har en annan ögla längre bak som jag inte heller vet vad den är till (mellan bakbenet och rockardkorgen). Vet du?

öglan framför schabraket är till för bakselen, den hon inte har på sig där alltså. Se andra bilder som jag lagt ut på donna så ser du bakselen.

Öglan längst bak vet jag inte, om den är pytteliten kan det vara för att en lina (draglina på travspråk) ska gå igenom. Är den stor har jag ingen aning.

Har inte du träskaklar?

/jenny

Jag har järnskacklar!
Den bakre. är en ring (ca 7cm i diameter) som skackeln går igenom. Den nedersta delen av ringen är fastsvetsad i skackeln på undersidan.

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
328
Senast: CaisaCax
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
981
Senast: Cattis_E
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
482
Senast: yamyam
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka