Kan köpet gå tillbaks?

Mysaan

Trådstartare
För ca 2 månader sedan lämnade jag ut min häst på prov vilket för en månad sedan resulterade i köp.

Nu kommer köparen och hävdar att hästen har ont i ryggen så kraftigt så hon möjligtvis måste avlivas. Alla symtom som hon uppger är för mig totalt främmande och jag fattar knappt att vi pratar om samma häst.

Nu funderar hon ju på hur hon ska göra för detta är i dagsläget ingen häst som är ridbar.

Min fundering nu är om hon kan få igenom ett återköp. Hästen är inte veterinärbesiktad över huvudtaget innan köp och jag talade om allt jag visste om hästen. Skadan kan väl knappast inte räknas som dolt fel eftersom ingen besiktning gjorts eller hur fungerar det.

Enligt nuvarande ägare får man knappt nudda hästens rygg över huvudtaget och jag har aldrig haft några problem med att röra, klämma och känna på ryggen. Hon är regelbundet masserad hos mig och inga direkta muskelspänningar har hon haft heller. Något svaga ryggmuskler men absolut inga som smärtar som det sägs att det gör nu.

Kan hon kräva ett återköp eller hur fungerar det?

Sv: Kan köpet gå tillbaks?

För återköp måste hon ju på ett trovärdigt sätt kunna hävda att hästen hade den här problematiken redan innan hon köpte den, och du borde ju kunna ha stöd av massören här för att hävda att hästen inte hade ont i ryggen hos dig.

För mig låter det troligare att hästen har ont av sadel/ridning hos den nya ägaren, speciellt eftersom h*n hade hästen i en månad utan att påpeka några felaktigheter. Vad är det hon hävdar att hästen lider av som kommer från tiden före hennes handhavande?

Jag har dessutom svårt att tro att hon har speciellt lätt att bevisa att hon undersökt hästen tillräckligt väl före köp om den inte besiktats.

Du kan lika gärna hävda att återköp är omöjligt eftersom varan inte är i samma skick som vid överlåtelse, dvs att hon har orsakat skador på hästen. Det ska väl inte du stå behandlingen för?

Allt detta förutsatt att hästen inte haft en känd skadehistorik sedan tidigare, naturligtvis.

Eftersom h*n inte vetrinärbesiktigade hästen innan måste det väl vara svårt att häva köpet.
En häst som är felriden eller har helt fel sadel kan få grymt ont i ryggen på några veckor. Ridskolan lånade ut en häst på prov för ett antal år sedan. Efter 3 veckor kom han hem igen. Bara man nuddade ryggen så sjönk hästen en halvmeter. Totalt felriden/fel sadel och den här hästen var ändå ganska okomplicerad att rida. Lätt att rida i form och jobbade bra under ryttare. Mycket kan hända under några veckor och eftersom hästen var där på prov i en månad så hade de verkligen chans att kolla upp den innan köp.

Det är nog väldigt svårt att få det att gå tillbaks om inte hästen inte vet. besiktigats, vad jag har förstått, typ om du inte röntgat benen är det svårt att anmärka på en skada där och samma sak med ryggen, speciellt om det inte märkts av när man provridit/kollat på hästen.

Men har du en massör du använt dig av så ta den som referens att hästen inte haft fel på ryggen, det tycker jag låter som en bra idé.

Jag utgår från att ni båda är privatpersoner.
Hon hade hästen på prov en månad, allt var till belåtenhet antar jag eftersom det resulterade i köp.
Det gjordes ingen vet.besiktning. Undersökningsplikten är hennes.
Köpet kan knappast gå tillbaka.
Det verkar mer som att det är felaktigt tillpassad sadel och/eller felaktig ridning som är orsaken.

Senast ändrad:

Tack för era svar!

Jag oroar mig inte så mycket längre. som det låter nu tänker hon behålla henne som avelssto om hon inte klarar av att bli riden.

Om det handlar om två personer emellan som inte idkar näringsverksamhet så är det som så att säljaren har upplysningsplikt och köparen har undersökningsplikt.
Om köpare inte ville/valde att besiktiga hästen innan köp så tror jag knappast den kan häva köpet.
Vad står det i erat kontrakt?

Om det handlar om två personer emellan som inte idkar näringsverksamhet så är det som så att säljaren har upplysningsplikt och köparen har undersökningsplikt.
Om köpare inte ville/valde att besiktiga hästen innan köp så tror jag knappast den kan häva köpet.
Vad står det i erat kontrakt?

Vi har inget kontrakt utan bara ett kvitto på att hon köpt hästen: xxx med regnr: xxx och att hon då var försäkrad i xx med försäkringsnummer xxxxxx.

Jag har upplyst om precis allting som jag kan tänka mig. Alla tidigare ägare, alla kända skador vilket i detta fall var en rejäl svullnad och hälta vid ett muggangrepp. Jag har även upplyst om hur hon är att rida och sköta osv.

Nu verkar det som hon ska ha henne som avelssto om hon inte går att rida men jag förstår inte riktigt hur en häst som har så ont i ryggen så hon nästan är slaktfärdig ska kunan bära upp ett föl men då är jag iofs inte insatt i avel och dräktighetens påverkan på hsäten heller.

Min kompis fick tillbaka sin häst nyss och ska avliva henne.Kissing spines och artros i ryggen som följd av det.Den hästen var dock veterinär besiktad innan försäljningen,och eftersom min kompis red henne sparsamt och är liten och lätt med bra balans så har hon aldrig visat att hon har ont.Dock förändrades detta med ny ägare och hårdare ridning.Vet tyckte inte hästen kunde gå som avelssto då ryggen påfrestas en hel del av att bära föl.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 008
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 319
Senast: Chilodeur
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud... 6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 433
Senast: Lickety
·
J
Hästvård hej, är så gott som bruten i två delar när det gäller poan, skadan samt försäkringstvist. jag drar hela historien från början. LÅNGT...
Svar
16
· Visningar
6 464
Senast: juliag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka