Kan kilsula skada hästen?

Gavi

Trådstartare
Min häst som har sedan länge en utläkt bäckenfraktur och är lägre i vänster höft och sätter mindre muskler på "vänster rumpa". Vi håller på och experimenterar med olika tjocklek på sulor och har nu testat både 4 mm och 6 mm plan sula och musklerna har verkligen börjat byggas på vänsterrumpan. Dock så tar han kortare steg med vänster bak än med höger, och min veterinär har nu föreslagit att lägga på en kilsula istället.

När jag pratade med hovslagaren sa han blankt NEJ till detta, då kilsulor skapar ett högre tryck på trakten i hoven, vilket kan orsaka skador på trakten och i förlängningen också andra saker som t ex kotledsinflammationer.

Vad tycker ni? Finns det andra sätt att få till ett längre baksteg än med kilsula, t ex korta in tån, ringskor eller likande?

Tacksam för svar från någon med erfarenhet av detta!

Sv: Kan kilsula skada hästen?

Vi växlar mellan kilsula och ringsko och även "klackar" på våran ponny som har en cysta i sitt ena bakknä. Korta tår är ett måste. Hon har haft detta i flera år och det är klart att trakterna är ju inte lika fina som på en frisk häst. Men eftersom hon inte haltar och mår bra så vågar vi inte sluta med det.

Tolkar jag dig rätt att det alltså gäller kilsula bara på ena bak? Jag hade velat prata ingående med veterinären i fråga, eftersom jag hade velat att en veterinär, om man gör en sån åtgärd, då även tar i beaktning vad som ev. kan påverkas gällande hästens övriga kropp osv, om man gör en sån korrigering. Är det en äldre häst som gått länge med ett visst rörelsemönster så bör veterinären som sagt kunna redogöra för vad korrigeringen skulle innebära generellt. Om veterinären inte ser några potentiella problem så hade jag bett den motivera för hovslagaren varför och hur osv. Du har ingen klinik hovslagare som kan användas i detta fall? dvs en som är kopplad till veterinären som bedömt hästen?

Delvis kl

Vi har naturligtvis detta på inrådan av veterinär. Kilarna sitter även på båda bak.

Precis, kilsula bara på vänster bak är det som vi diskuterat.

Vi har också haft plan sula (först 2 mm, sedan ökat till 4 mm och nu 6 mm) BARA just på vänster bak. Han har fått mycket mer muskler på rumpan, men jag upplever nog att 4 mm gav bättre rerelsefrihet än den på 6 mm som vi har nu sedan 2 veckor. Och nu har alltså en annan veterinär än den ordinarie föreslagit kilsula istället för plan för att det skulle ge snabbare överrullning. Men kan inte en kortare tå få samma effekt? Eller någon specialsko?

Hästen är nu 8 år och fick bäckenfrakturen troligtvis då han hängde fast i ett boxgaller vid två års ålder (han har ett ärr på bakkotan efter denna olycka). Själva frakturen var dock inte något som säljaren upplyste om utan det har framkommit långt senare efter många förtvivlade år i samråd med kiropraktorer, veterinärer och fysioterapeuter. Slutligen var det en skicklig veterinär som hittade en inflammerad LS-Led och utläkt bäckenfraktur via rektalt ultraljud).

Det enda du bör ha i åtanke är att det området som utsätts för mekanisk uppkilning medför en ökad belastning över det uppkillade området.

Naturligt vis förstår du nu att du fått svaret på din fråga.

Men pratar du inte ur ett rent hov perspektiv nu ?
Det jag menade var ju att vill man höja ena sidan på hästen som varit sned väldigt länge , så vill man väl också att veterinären gör en bedömning på hur det påverkar hästen "runt om" eftersom hela kroppen kommer belastad annorlunda ?
Dock ser jag ju från TS senaste svar till mig att de verkar ha höjt och anpassat lite successivt osv , så därav går väl kanske min reflektion bort och jag kan då se ditt svar för då handlar det ju som du säger om "bara" hoven . Då förstår man kanske även TS hovslagares tankar ?

Vi har två hästar på ridskolan som har det, en ponny som har på bägge bak och en stor som har på bägge bak och ena fram. Båda har haft detta i många år efter inrådan av veterinär och de har blivit av med tidigare "rörelsestörningar". Så med noga utredning och rekommendation av veterinär kan det absolut hjälpa.

När jag pratade med hovslagaren sa han blankt NEJ till detta, då kilsulor skapar ett högre tryck på trakten i hoven, vilket kan orsaka skador på trakten och i förlängningen också andra saker som t ex kotledsinflammationer.

Om man kombinerar kilsulan med en ringsko samt flytsula/2 komp silikon minskar man risken att skada trakterna.

Det som stressas mest när man kilar upp en hov är utan tvekan gaffelbanden och ytliga böjsenan.

Enbart en ringsko kan vara ett alternativ då den har en kilande effekt i ett ridbaneunderlag.

Intressant! Vet dock inte om min hovslagare jobbar med silikon...

Vad tror du om en lösning med jämntjock sula 4 mm + ringsko på vänster bak, och så en ringsko men ingen sula på höger bak (för att fortsätta höja vänsterbenet något men inte så mycket som 6 mm).

Kan man då även korta in framtill i vänstertån för att få ett längre steg, för att slippa riskerna med kilsulan?

Det absolut bästa och snabbaste sättet att komma fram till en optimal lösning för din häst är att du, din hovslagare och din veterinär tillsammans diskuterar och kanske provar er fram till vad som fungerar bäst för hästen.

Ja, eller så åker jag till någon klinikhovslagare som kanske är bättre på "sjukbeslag" än min egen.

Eller så har min hovslagaren rätt och veterinären fel. (Jag blev lite ställd när den ena vägrade göra det som den andre förslog...) :confused:

Det absolut bästa och snabbaste sättet att komma fram till en optimal lösning för din häst är att du, din hovslagare och din veterinär tillsammans diskuterar och kanske provar er fram till vad som fungerar bäst för hästen.

TS skrev i startinlägget: Min häst som har sedan länge en utläkt bäckenfraktur och är lägre i vänster höft och sätter mindre muskler på "vänster rumpa". Vi håller på och experimenterar med olika tjocklek på sulor och har nu testat både 4 mm och 6 mm plan sula och musklerna har verkligen börjat byggas på vänsterrumpan. Dock så tar han kortare steg med vänster bak än med höger, och min veterinär har nu föreslagit att lägga på en kilsula istället.

Det är just det fetmarkerade jag lägger vikten på i mina funderingar vad som kan hända hur utläkt denna bäckenfraktur än må vara.

Jag menar kroppen kompenserar både muskler/ligament och senapparatur vid all typ av skelettskador och vad som hitills framkommit från ts så förefaller denna fraktur visseligen vara helt utläkt men som jag tolkar " är lägre i vänster höft" så har frakturen inte läkt ihop i det exakta ursprungliga läget.

Och vad händer då om man plötsligt börjar mixtra med mekaniska lösningar utan ha fullständig kunskap om hela det området som påverkas ( i detta fall hela benaxeln inkl den motsvarande benaxeln som under lång tid kompencerat den tidigare skadade benaxeln.

Ursäkta om det påminner lite om en bil,, lyssnar på Bosse Bildoktorn.:crazy:

Det var ju dock precis detta jag skrev om initialt i tråden ? Jag förstod dock inte riktigt ditt svar . VAT har väl heller inte skrivit ngt konstigt ???

Hans kropp har drabbats av flera problem pga det sneda bäckenet, bl a i form av upprepade låsningar och nu i höstas en allvarligt inflammerad/pålagrad LS-led. Försöket med sulor är alltså inte "att plötsligt börja mixtra" utan ett försök - i samråd med veterinär och hovslagare - att ge hästen ett funktionellt liv.

Det var när veterinärens och hovlagarens åsikter gick isär som jag försökte få del av andras erfarenheter här på nätet.

Vi har nu rådgjort med ytterligare veterinär expertis och jag tror vi har kommit fram till en bra lösning.

Jag tippade det i din förklaring därav mina kommentarer . Hoppas du sett vilka jag riktat till också i mina frågor så du inte tror allt varit till dig ??? (Högst upp till höger i varje inlägg ser du vem jag svarat ) . Skönt att höra att det låter som du fått bra hjälp av veterinärer och nu också hovslagare !

Senast ändrad:

Jag är inte så bra på det där att svara på rätt inlägg, blir lätt "det senaste" istället för till rätt person... =)

Jo det känns som (och jag hoppas verkligen) att det ska lösa sig nu!

Liknande trådar

W
Hästvård En häst i stallet där jag jobbar blev skadad i mars(?) tror jag det var. Det första jag såg var ett sår, på insidan av höger fram...
Svar
11
· Visningar
2 194
Senast: wiw31
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix