Min häst som har sedan länge en utläkt bäckenfraktur och är lägre i vänster höft och sätter mindre muskler på "vänster rumpa". Vi håller på och experimenterar med olika tjocklek på sulor och har nu testat både 4 mm och 6 mm plan sula och musklerna har verkligen börjat byggas på vänsterrumpan. Dock så tar han kortare steg med vänster bak än med höger, och min veterinär har nu föreslagit att lägga på en kilsula istället.
När jag pratade med hovslagaren sa han blankt NEJ till detta, då kilsulor skapar ett högre tryck på trakten i hoven, vilket kan orsaka skador på trakten och i förlängningen också andra saker som t ex kotledsinflammationer.
Vad tycker ni? Finns det andra sätt att få till ett längre baksteg än med kilsula, t ex korta in tån, ringskor eller likande?
Tacksam för svar från någon med erfarenhet av detta!
När jag pratade med hovslagaren sa han blankt NEJ till detta, då kilsulor skapar ett högre tryck på trakten i hoven, vilket kan orsaka skador på trakten och i förlängningen också andra saker som t ex kotledsinflammationer.
Vad tycker ni? Finns det andra sätt att få till ett längre baksteg än med kilsula, t ex korta in tån, ringskor eller likande?
Tacksam för svar från någon med erfarenhet av detta!