Kan Kieffer vara för svängd??

Lill76

Trådstartare
Jag har nyligen köpt en begagnad Kieffer Norbert Koof till mina hästar som nu delar på en äldre Kieffer Garmisch som ligger fint. Båda hästarna har mycket manke och raka ryggar, den ena aningens rakare än den andra. Nu när jag provade sadeln tyckte jag att den släppte lite bak framförallt på den rakaste ryggen - kan det vara möjligt? Känns inte som den var för vid i bomvidden heller för då hade den ju kunnat tippa fram. Har alltid hört att Kieffer är det rakaste man kan ha. Har tidigare bara haft hästar med svängd rygg o haft Prestige-sadel så är inte hemma i det här raka träsket. Är Koof-modellen något mer svängd än övriga kanske?

Den skulle kunna vara för vid fram, men det syns om du ställer dig någon meter ifrån och tittar :)

Jag har nyligen köpt en begagnad Kieffer Norbert Koof till mina hästar som nu delar på en äldre Kieffer Garmisch som ligger fint. Båda hästarna har mycket manke och raka ryggar, den ena aningens rakare än den andra. Nu när jag provade sadeln tyckte jag att den släppte lite bak framförallt på den rakaste ryggen - kan det vara möjligt? Känns inte som den var för vid i bomvidden heller för då hade den ju kunnat tippa fram. Har alltid hört att Kieffer är det rakaste man kan ha. Har tidigare bara haft hästar med svängd rygg o haft Prestige-sadel så är inte hemma i det här raka träsket. Är Koof-modellen något mer svängd än övriga kanske?
Jag provade en allround kieffer (silver line tror jag) på min raka pålle och den var på tok för svängd så det är inte så att alla deras sadlar är raka.

Tror det är väldigt olika från modell till modell. Jag har en Kieffer Donau -94, den är allt annat än rak.

Den kan vara stoppad för en svängd häst. Det kan vara skillnad i bommen. Det kan vara en rad förutsättningar som gör att den upplevs som icke-passande på hästen.

Jag har en Kieffer Lech Profi dressyrsadel som jag använde till min förra häst. Den är inte spikrak och inte jätteböjd i bommen utan ganska mitt emellan. Skiljer väl åt lite från modell till modell.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 320
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
799
Senast: Sebastian
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
812
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur