Kan jag ta föl på mitt sto???

Superselma

Trådstartare
Jag har en maxad New Forest på 17 år. Har haft henne i över 10 år. Hon har aldrig haft föl tidigare. Hon är full kondition. Jag har i många år tänkt att jag skulle vilja betäcka henne och förhoppningsvis kunna behålla fölet så att den sedan får bli min nästa häst när min ponny blir till åren. Jag kan väldigt lite om avel men funderar fortfarande på min lilla dröm om att betäcka henne med en PRE.

Vad säger ni kunniga människor om mitt fall?

Tacksam för alla funderingar! :)

Sv: Kan jag ta föl på mitt sto???

Hej!
Jag tycker också att det vore kul att behålla det renrasiga, men jag behöver en lite större häst som jag kan tävla. Därför tänkte jag en hingst av annan ras. :)

Välj då hellre än lättare hingst som ridponny eller fullblod. Med PRE kan det bli en liten köttbulle;)

Jag är i och för sig av den sorten som gillar biffiga hästar hehe!

Eller tänker du att det blir svårare för min ponny att föla om det är en stor hingst? Jag vill ju inte riskera hennes liv :)

Jag är inte så insatt i avel, men har mött flertalet fina NF/fullblodskorsningar, det känns som ett lite säkrare kort än PRE om du kommer att sälja avkomman någon gång i framtiden.

Fostret anpassar sig efter livmodern.

En sån udda korsning kan bli hur som helst, vill du ha en större maffig häst med bra gång skulle jag rekommendera dig att köpa en cob. Dessutom har en sån korsning lågt marknadsvärde om du skulle tvingas sälja avkomman.

Det finns en PREXNew Forest hingst som gick väldigt bra på Ungponnyfinalen förra året, han höll sig under ponnymåttet.

Tack för ditt svar! Mitt sto är ett jättefint diplomsto och vi tränar bara dressyr så det var därför jag tänkte att en pre korsning vore häsftigt! Jag vill inte ha en fullblodshingst i alla fall. Frågan är också om fölet i så fall blir en ponny eller lite högre...

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025