Kan jag själv rida in min lilla häst?

A

angel76

Jag har en liten fjordvalack som är tre år nu och ca 130 cm i mkh, jag har fött upp honom själv och hoppades på att han skulle bli runt 145 i mkh då föräldrarna var det ungefär, nu när han blev så liten hade jag tänkt sälja honom, men det är ju lättare att sälja honom inriden.

Jag själv är en tjej på 30 år som är 160 cm lång och väger ca 70-75 kg. Tycker själv att jag är för stor för att rida in honom, vad tycker ni? Har läst några trådar om storlek och vikt i förållande till hästen, men det har väl mest gällt ridna och musklade hästar.

Sv: Kan jag själv rida in min lilla häst?

Är han inget körd ?

Körning är inte riktigt min grej, så nej han är inte körd.

Ok, för då hade han varit musklad och skulle troligtvis kunna bära dig lättare.
Är han en kraftigare eller lite smäckrare variant?

Han är av den lite grövre varianten, här en bild från nu i vintras (nä, ingen snö i skåne ;))
Feldon2.JPG

Nja, jag tycker nog att du är för tung.

Själv rider jag ett femårigt russ på 135 cm som i princip håller på att ridas in. Jag vägde 66-67 när jag började för ett par månader sedan och det kändes som gränsfall, jag fick vara extremt noga med min ridning för att hjälpa honom med balansen, och väldigt uppmärksam på vad han orkar. Nu är detta en förbaskat bra liten häst som jag vill behålla och grundutbilda, så jag har satt mig själv på hårdbantning, helt enkelt. Målet är 55 kilo.

En sak som man kan ha i bakhuvudet är att B-ponnyer får bära max 65 kilo inkl utrustning i montéridning.

Nu vet jag inte när exakt bilden är tagen, men på bilden ser hästen rätt outvecklad ut och kanske inte riktigt färdig för inridning ännu. Förmodligen växer han ett par centimeter till. Om jag var du skulle jag satsa på att köra in honom under våren och köra honom över sommaren, och därefter fundera på inridning. Att hästen är inkörd är en stor fördel vid försäljning.

Om jag var du skulle jag satsa på att köra in honom under våren och köra honom över sommaren, och därefter fundera på inridning. Att hästen är inkörd är en stor fördel vid försäljning.

Detta håller jag fullständigt med om!
Be någon om hjälp om du inte har kört förut, det är väldigt roligt och du kommer inte att ångra dig.

Tänk på att han måste börja bygga muskler nu för att hålla i längden.

Du kan rida in hästen, inga problem...men, förbered med mycket arbete från marken först. Stärk hästen för det den ska göra. Bra grundarbete borgar för en stark och bärkraftig häst som håller:cool:

Jag ser inga problem med att rida in din häst. Fjordingar är starka. Kan en person med din längd och vikt + mycket mer rida islandshäst ser jag inga problem med fjording. Har själv haft fjording tidigare och de är mycket starkare än många tror. Men börja försiktigt med markarbete med stärkande arbete. Ex tömkörning, skogspromenader, träna rygg och rumpa i backar osv.
En liten tanke jag fick bara, ta det lugnt innan sommaren. Kanske han växer till sig lite mer under betet.
Lycka till!

fjordingar växer ju lääääänge kanske du ska vänta tills i senare i sommar och konsentrera dig på tömkörning och dyrligt i uppbyggande syfte.

Håller helt med piraja... klart du kan rida!
Tycker det är lite konstigt att man jämför en fording med en b-ponny för monté ridning??? :confused:

Ta det bara lugnt med honom. Vänta till sommaren, men du kan ju longera, tömköra etc.
Sen sitta på honom, du behöver ju inte börja rida i trav och galopp direkt! ;)

Lycka till! :banana:

Tack för alla synpunkter.

Det som gjorde att jag vill kolla vad ni tycker är att jag själv tycker att han är så liten och skulle nog känna mig väldigt stor och tung på honom, sen vet jag ju att fjordingar är viktbärande, men det kräver ju lite ryggmuskler oxå. Har avvaktat med att börja med honom eftersom jag ville att han skulle använda alla resurser till att förhoppningsvis växa lite till, men tror tyvärr inte att han blir så mycket större.

Hur mycket till tror ni att han kan växa? Mätstocken visade 129 cm när han var 2,5 år och har inte växt nåt direkt skulle jag tro.

Kommer naturligtvis inte att börja med att sätta mig på honom utan promenera, lina och ev tömköra först. Promenera gör vi ju redan lite då och då fast i grimma än så länge.

Tycker det är lite konstigt att man jämför en fording med en b-ponny för monté ridning??? :confused:

Vad är det för konstigt med det? Den här fjordingen är ju uppenbarligen B-ponny, och unghäst dessutom. Monté-ponnyerna är fullvuxna och i full tävlingskondition.

Sen är det så att bara för att fjordingar har grovt skelett så innebär inte det att det är lämpligt att låta dem bära tunga ryttare, särskilt inte de som är lite framtunga av sig själv. De har svårt nog att bära upp sin egen framdel, utan att man dessutom belastar dem med en tung ryttare. Jag skulle vilja påstå att fjordingar är svagare än vad många tror.

Men det är klart, du kan få ett exempel med fjordhästar. Sindarve, som är en av Sveriges största uppfödare och en av de största ridlägerarrangörerna med fjordhästar har 75 kilo som maxgräns för att få rida på deras fjordingar. Och då har de ändå både fjordingar i D-ponnystorlek och övervuxna. Jag, som har min (stora, mycket väl dressyrtränade) fjording där, tycker att det är jättebra. Jag vet ju själv hur mycket bättre han gick när jag var normalviktig jämfört med när jag vägde runt 75 kilo, och mer vikt än så skulle jag inte vilja ha på honom.

Därför tycker jag inte att TS ska rida in sin häst själv.

Om jag hade ridläger/turridning skulle jag också ha viktgränser. Man har noll koll på balans och kunskap hos de som kommer för att rida och en obalanserad ryttare med hög vikt är skadligt, ja! Dessa ridturer brukar dessutom vara rätt långa... Det ska dock inte jämföras med att rida in en häst, vilket sker först med grundarbete från marken, sen uppsittning ett par minuter som sen ökas till ca 15 minuter upp till en halvtimma på ca 3 månader. De korta ridpassen varvas med arbete från marken...samma ryttare hela tiden som förhoppningsvis har balans och kunskap för att rida in en häst, annars ska man låta bli.

Jag själv rider in min Welsh Cob-04, 147 cm...jag är 174 cm och är inte någon lättviktare direkt. Jag har ridit hästar i hela mitt liv av alla de sorter och har aldrig haft problem med några ryggar (eller nåt annat heller) på hästarna...inte en enda, faktiskt:cool: ...kan tillägga att jag tävlar i westernridning...

*KL*

Börja med andra stärkande uppgifter först (markarbete, körning etc) han är nog i minsta laget.. men hinner han få lite muskler och om du har bra balans och så så borde det gå. Kanske du ska vänta något år innan du rider in honom, kallblod brukar växa lite långsammare (och själv har jag aldrig förstått varför man ska börja rida in hästar vid 2.5 - 3 års ålder... då har dom ju som mest tonårshormoner och de flesta är inte helt färdigvuxna.. hantera dem första minuten av livet men rid inte förräns de är runt 4 enligt mig :P (som är så otålig att hon säkert skulle börja när dom var 3 iaf)

Jag har ridit in en häst i samma strl dock aningen smäckrare. även om "inte körning är din grej" så tycker jag att du borde tömköra. Jag började tidigt med det och tömkörde i drygt 9 månader. Detta gjorde att jag redan tagit alla "fajter" och signalsystemet var klappat och klart. Jag hade ju självklart även en häst som var någorlunda musklad, van vid trafik och hantering. Dessutom fick jag toppenkondis av galopp i uppförsbacke=)

Jag har en liten fjordvalack som är tre år nu och ca 130 cm i mkh, jag har fött upp honom själv och hoppades på att han skulle bli runt 145 i mkh då föräldrarna var det ungefär, nu när han blev så liten hade jag tänkt sälja honom, men det är ju lättare att sälja honom inriden.

Jag själv är en tjej på 30 år som är 160 cm lång och väger ca 70-75 kg. Tycker själv att jag är för stor för att rida in honom, vad tycker ni? Har läst några trådar om storlek och vikt i förållande till hästen, men det har väl mest gällt ridna och musklade hästar.

Det beror väl alldeles på vilken modell han är, hur viktbärande han är. En del fjordingar är nog så nätta och då räcker nog inte 130 cm till.

Satt för första gången på ett sto jag tog hem nyligen som är 153 cm och av mycket nätt modell, ett varmblod. Jag väger 60 kg och kände det som att jag var lite väl tung för denna dam att ridas igång med. Hon snubblade och kämpade som ingen annan häst jag suttit på som jag ridit in. Samtidigt red jag en gång in en arab på 145 cm som var hur stadig som helst. Så det är mycket individ det handlar om.

Såg bilden på honom och tror att det skall han nog fixa. Korta stunder till att börja med och var observant på hur han har det. Rid gärna i kuperad terräng med sänkt huvud, så får han höja rygg och ben tidigt.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

klart att du kan! men du får tyvärr inte tävla i hoppning,dressyr eller fälttävlan eftersom du e 18 år.
men som vanlig ridning/träning så e det klart att du kan rida :) :)

klart att du kan! men du får tyvärr inte tävla i hoppning,dressyr eller fälttävlan eftersom du e 18 år.
men som vanlig ridning/träning så e det klart att du kan rida :) :)

Min avsikt är inte att tävla och framförallt inte med honom, har själv fött upp honom och hade tänkt ha honom som hobbyhäst (skogsridning och lättare träning) men eftersom han bara blir en liten C-ponny har jag inte ens för avsikt att behålla honom själv.

Har nu hittat en yngre och lättare tjej (ca 50 kg) som kommer att hjälpa mig så mycket hon hinner! :bow:

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 233
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 252
Senast: ylvalill
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 129
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama