Kan jag ha häst?

giowanna

Trådstartare
Jag är sadelmakarlärling, och väldigt sugen på att skaffa häst!

Vad krävs för att kunna? Utmana mig!

Sv: Kan jag ha häst?

Jag tycker man ska ha ridit en del på ridskola innan man skaffar egen häst. Sen tyckte jag själv att jag hade nytta av mina år som medryttare. Framför allt är det bra att ha kunniga människor omkring sig som har goda kunskaper och mycket erfarenhet. För mig var och är det svårast att lära mig foderstater och dess beräkning. Sårvård o andra såna grejer lär man sig allt eftersom det händer och det finns bra litteratur och snälla veterinärer att fråga. Vad tänker du själv att du behöver kunna?

Jag tycker man ska ha ridit en del på ridskola innan man skaffar egen häst. Sen tyckte jag själv att jag hade nytta av mina år som medryttare. Framför allt är det bra att ha kunniga människor omkring sig som har goda kunskaper och mycket erfarenhet. För mig var och är det svårast att lära mig foderstater och dess beräkning. Sårvård o andra såna grejer lär man sig allt eftersom det händer och det finns bra litteratur och snälla veterinärer att fråga. Vad tänker du själv att du behöver kunna?

Här kommer lite kort:
Jag är 27, har ridit ca 11 år på ridskola, och jobbat 6 månader som instruktörselev på ridskola (bodde på stallet).
Just nu är jag sadelmakarlärling och har en kompis som har häst, mkt kunnig, och kommer hjälpa mig.
Lösdrift är stallformen jag vill ha.

Har två barn, och man som är egen företagare. Det är där skon klämmer. Kommer inte hinna till stallet var dag. Men min kompis som har häst i samma stall, har sagt att hon hjälper mig.

Enligt dina kunskaper och erfarenheter tror jag absolut att du är redo att skaffa häst. Men precis som du säger, så är det ju att du inte kommer hinna till stallet varje dag som är problemet.

Här beror det lite på hurpass säker du är på att din kompis verkligen kommer ställa upp alltid när det behövs. Det känns som ganska dåliga förutsättningar att behöva "förlita sig på någon annan" redan från början. Litar du på din kompis så tycker jag nog att du ska köra ändå, i värsta fall får du väl skaffa en medryttare som tar hand om hästen vissa dagar ifall det inte fungerar med din kompis. :D

Tycker också att du skall ta in en medryttare som kan hjälpa dig i stallet dom dagarna du inte kan! :laugh:

tycker inte det är någon bra ide att köpa en 2 årig ponny som första häst!
Dessutom en 2 årig b ponny om man vill rida låter rätt litet, antar att du är vuxen?

Då tycker jag absolut inte att det borde bli ett problem, Go for it! :D

Vad för slags häst du väljer lägger jag mig inte i, eftersom jag inte vet vad du har för mål eller någonting om dig över huvudtaget. Jag är säker på att du kommer hitta något som passar dig om du bara provar och tittar på flera olika :)

tycker inte det är någon bra ide att köpa en 2 årig ponny som första häst!
Dessutom en 2 årig b ponny om man vill rida låter rätt litet, antar att du är vuxen?

Jag är 155 cm lång, eller kort, så stor B-ponny, eller mindre C skulle passa mig perfa, runt 130 i mankhöjd.
Jag har en tränare med mig som hjälper mig med hästen, och träningen av den :-)

Liknande trådar

Hästmänniskan Fungerar plegicil på människor också? Jag använder det när jag ska börja skritta hästarna vid hand efter boxvila. Effekten är ju...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
850
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 575
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka