Kan jag göra så här? *Odling*

Narcissa

Trådstartare
Jag har köpt ett nytt ställe och får tillträde dit 1 juni. Gården jag flyttar till har bara en gräsmatta till trädgård och det ska jag givetvis ändra på. Jag har redan bestämt mig för vilka rosor som ska köpas in.
Nu är det ju som så att jag vill börja samla på mig dessa blommor redan nu, jag måste passa på medan de finns i handeln och när jag hittar dem. Jag kommer inte kunna plantera något i trädgården innan tillträde. Kan jag ändå köpa rosorna och låta dem stå i sina krukor tills det att jag får tillträde till gården?
Jag vill ju helst sätta igång nu!!

Sv: Kan jag göra så här? *Odling*

Det beror väl lite på hur du bor nu?

Om du har lägenhet och planerar att ställa dem på golvet i hallen är det väl inte världens bästa idé.... ;)
Men kan du ställa dem utomhus och skyddat så mår de inte illa av det om de bara blir vattnade. På plantskolan står de ju också ute.

Jag bor i hus. De kan absolut stå skyddat. Tänkte bara så att de inte dör av att stå in sin kruka. :)

Sålänge det är krukodlade rosor borde det vara ok, värre om du köper barrotade..

Så länge det inte fryser/blir kallt en längre tid är det nog ok, det blir ju kallare i kruka än i marken, sen beror det nog på hur de stått på plantskolan, har de stått frostfritt eller övertäckta på nätter/vid kallt väder osv hade jag inte chansat att ha dom i kruka. Men du kan fråga när du köper hur dom stått innan så vet du.

Om jag var du skulle jag gräva ner dom i ett land, med krukan så är det bara att gräva upp krukorna/växterna sen när du ska flytta dom, då blir dom lite skyddade om fötterna.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 751
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 536
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka