Kan jag göra mer än så här??

percival

Trådstartare
Tror närmare bestämt att jag köpt mig världens dyraste marsvin.
För att göra en lång historia kort:
Min häst trampade mig på foten redan efter dom första veckorna.. jag överlevde och återhämtade mig snabbt trots 2 frakturer i foten så slapp jag gips. Hästen upplevdes hård och irriterad under ridning men jag fick höra att hon var en dum häst.. dum? hon som är världens snällaste. Vi kollade munnen och drog 2 vargtänder. Åkte till sadelutprovare och fick en ny fin sadel. Hon hölls igång lugnt och försiktigt precis som man gör med en ny häst. När vi sedan kom in i maj månad började hon röra sig skumt och "protestera" på sitt egna lilla vis. "Jag vill men kan inte".. inte halt men oren. Någonting var fel. Då åkte vi in till klinik med henne och fick konstaterat hälta 3 gradigt fram och 1 gradigt i vä bakhas. Stel som en pinne och omusklad som få. Konvalecens på totalt 7 veckor, behandlades två ggr bak en gång fram blev ohalt. Nu är hon under igångsättning och hon rids i skritt och trav på rakt spår.
Hon är otroligt omusklad på hö sida och vill inte alls använda den delen. Hö bakben, tja den finns inte som att hon avbelastare hela den sidan. Vä stark, stel! En mkt duktig ET/kiropraktor var ute i förra veckan och konstaterade sned höft(ja hon är ju som en banan..går med rumpan åt hö och vä bog åt vä).. behandling och nu ser hon redan mkt finare ut. Jag kan säga att det är stoor skillnad på hela hon. Hon använder tom sitt hö bakben.
På torsdag åker vi till klinik igen för att konstatera att hon förhoppningsvis är "ok" och ohalt så man kan börja rida på riktigt.
Hon gick igenom besiktning ua i slutet av feb 06. Vet inte vad som har gått fel, känns så hopplöst allting, det var ju inte riktigt så här jag hade tänkt mig och jag har ju tagit det såå lugnt. Min Et sa att allt beror på den sneda höften och att detta förmodligen hände någon gång för länge sen, förmodligen ett trauma. Skulle vara en befrielse att verkligen få veta om det är det allt beror på.. vågar man hoppas?

/från en som verkligen avgudar och älskar sin häst....

Sv: Kan jag göra mer än så här??

någon?
behöver en hjälpande hand, medlidande:smirk: , eller bara nånting. Kanske någon där ute som sitter i en liknande situation?

Usch, vad tråkigt när det blir sådär.. Men det låter som om du har gjort allt rätt, åkt till klinik då du anat oråd mm. Kolaat tänder, o fixat passande sadel. Bra jobbat! Tur hästen hamnade hos dig..
Hoppas ni får ordning¨på höften så att ni kan komma igång ordentligt sen.. Lycka till!

Tycker du gjort verkligen ALLT du kunnat för din häst. Och nu har du sett till att ALLA delar är fräscha på henne, och hon verkar röra sig fint igen...Håller alla tummar för att honhåller sig så fräsch, och det får vi väl hoppas att hon gör! :)

Ja fy vilken otur du har haft men som dom andra har sagt så har du ju verkligen gjort allt rätt och gått igenom hästen bit för bit. Hoppas att ni kommer tillrätta med allt och att ni får ordning på höften.

Lycka till!

Många hästar jag hört om på senaste tiden som har krånglat på diffusa sätt (även min egen) har haft sned höft. Det ska inte vara något problem att få till, men det kan ta några behandlingar med korrigering och massage. Se om du kan hitta en massör som kan samarbeta med kiropraktorn, min massör sa tex att hästen helst ska få massage dagen innan (eller så) kiropraktorn kommer, då blir resultatet bättre. Första gången kiro behandlade min häst gick det tillbaka nämligen, han har varit sned lääänge... :(

Det går bra ska du se!! :bump:

Hola,
Haft problem med sned höft och manke samt hängande bog under sommaren, yttrade sig i ovilja och istadighet. Hästen hann lyckligtvis inte bli halt.

Hade ET ute fyra gånger under sommaren och fick rätta till höft, bogar och manke några gånger. Massage och akupunktur. Lagom när hästen blev friskförklarad (och jag lovar det var en ny häst att rida) så gick den omkull i hagen så började andra bogen att hänga. Såg tom när det hände.

Sista omgången räckte med en rättning av ET då jag ju kunde få ut ET på en gång.

Fick läxor att göra efter varje gång, massera olika muskelgrupper etc.

Det tog lite tid. Men det var det värt för nu mår min häst jättebra och jag har lärt mig en massa på kuppen.

Jag tror gott och väl att du kan se ljuset i tunneln straxt så deppa inte ihop. Måhända du får knixa till höften på din häst ett antal gånger men det brukar bli bra resultat. Och genom läxor och massage som du får göra så lär du dig på tidigt stadium att se och känna om det skulle behövas ET igen längre fram. Vi människor går ju till kotis då och då och är som nya efteråt. Varför skulle inte din häst?

Lycka till, det kommer att gå bra!

mvh Eva

KL

Bra att du låter veterinär undersöka oxå.
Vad säger dom om snedheten i höften?
Verkar lite som en ET-trend det där just nu, vet tre hästar runt om som fått samma diagnos av ET. Den ena visade sig ha ett helt annat problem när den åkte till kliniken...... kanske bara mina dåliga erfarenheter av ET som avspeglar sig. Hur som helst - Stort lycka till med hästen!!!

WB

Ja jag vill ju gå den "traditionella" vägen först innan man gör något med kroppen.. kan ju bli problem om det nu inte skulle vara sned höft som är felet. Tyvärr har vet inte sagt så mkt, dom kliar sig mest i huvudet och tjatar om hennes vä bakben där inflammationen har suttit. Ska in på klinik imon men har valt en annan, just för att få en annans vet. utlåtande för jag tycker inte jag får den hjälp jag behöver.
Ja det är lite hysteri det här med ET och jag kan erkänna att jag hoppas hoppas att det är där problemet en gång börjat. Jag menar fler än jag ser stoor skillnad på hästen. Nu stödjer hon iallafall på sina bakben under sig till skillnad mot innan.. då såg hon mest ut som en sönderavlad schäfer..:smirk:
Men kan en häst verkligen bli ok om problemet funnits där under en lång tid, jag pratar om kanske flera år?
Men jag hoppas inte för mkt, allt för att inte bli ledsen och besviken. Jag gör allt jag kan för min häst och mkt därtill. Vill ju att hon ska må bra och inte ha ont. Just nu känns det jobbigt att bara sitta på henne.."tänk om tänk om". Ska bli skönt att äntligen få åka till vet imorgon och förhoppningsvis få ett svar.
Problemet med min häst är den att hon protesterar inte. Trots 3 gradig hälta båda fram så försökte hon så gått hon kunde, känner mig som en hemsk människa, varför märkte jag ingenting? Får trösta mig med att jag har tagit det lugnt, har ju inte direkt ridit skiten ur henne...
Tack alla för era positiva svar, det värmer. Jag tror det ordnar sig, det måste ordna sig. Hopp finns men det sitter långt inne...

KL

Bra att du låter veterinär undersöka oxå.
Vad säger dom om snedheten i höften?
Verkar lite som en ET-trend det där just nu, vet tre hästar runt om som fått samma diagnos av ET. Den ena visade sig ha ett helt annat problem när den åkte till kliniken...... kanske bara mina dåliga erfarenheter av ET som avspeglar sig. Hur som helst - Stort lycka till med hästen!!!

WB

Uppdatering för den nyfikne..
Idag var det dags för åb hos annan vet. Hade med mig plåtar från föregående klinik + journal. Det första han kunde se pålagringar på 4-6 kotor i ryggen.. Ingen har sagt detta innan men vet sa idag att det inte behöver ha någon betydelse för hennes "problem" och framtid... men ändå, blev besviken.
Sen konstaterades höftledsinflammation i vä och knäinflammation i hö. Pratat med min ET och han sa att det är logiskt och att varje bit har en koppling med varandra. Nu behandlad och åb igen om 4 veckor. Känns mer eller mindre hopplöst allting. Alla säger försök häva köpet.. lättare sagt än gjort..
Va f*n ska jag göra?

så trött...:(

Otroligt! :eek:

Jag förstår om du blir trött...jag vet inte riktigt vad jag ska skriva som tröst, men vill bara att du ska veta att jag jag tycker du är toppen som verkligen försöker...

Att häva ett köp är jobbigt men i ditt fall kanske värt ett försök?

Håll modet uppe - du är värd en guldstjärna!
Uppdatering för den nyfikne..
Idag var det dags för åb hos annan vet. Hade med mig plåtar från föregående klinik + journal. Det första han kunde se pålagringar på 4-6 kotor i ryggen.. Ingen har sagt detta innan men vet sa idag att det inte behöver ha någon betydelse för hennes "problem" och framtid... men ändå, blev besviken.
Sen konstaterades höftledsinflammation i vä och knäinflammation i hö. Pratat med min ET och han sa att det är logiskt och att varje bit har en koppling med varandra. Nu behandlad och åb igen om 4 veckor. Känns mer eller mindre hopplöst allting. Alla säger försök häva köpet.. lättare sagt än gjort..
Va f*n ska jag göra?

så trött...:(

Usch vad ni har fått gå igenom du och din häst. Försök häva köpet, de skador du beskriver har hästen ju inte fått hos dig. Hur länge sedan var det du köpte hästen?

Om hästen gick igenom vetbes feb 06 så lär hon då inte varit så snedmusklad och omusklad som nu, och jag tror du får VÄLDIGT svårt att häva köpet om du skulle vilja.

Nog sagt om det, men nog kan den sneda höften vara orsaken, så ge nu kiropraktikbehandlingen tid och se utefter det. Jag vet inte hur mycket du läst om min dam, och det är inte jordens mest upplyftande historia, men hon fick upprepade ledinflammationer och hann bli utdömd två ggr innan snett bäcken konstaterades. När det rättades försvann alla ledinflammationer. (Sen är vi tillbaka med bara trassel igen dock, efter att hon blivit sned vid kastningen för en sövning..)

Jag köpte nmin häst i slutet på feb.. Jag var nog världens lyckligaste hästägare, äntligen en EGEN häst och så fin:love:
men det var dömt för att gå snett. 3 månader hann jag ha henne innan hon konstaterades halt.

Usch vad ni har fått gå igenom du och din häst. Försök häva köpet, de skador du beskriver har hästen ju inte fått hos dig. Hur länge sedan var det du köpte hästen?

fick du tag i vet så du fick frågat om pålagringarna och dess betydelse?
/Chauffören

Om hästen gick igenom vetbes feb 06 så lär hon då inte varit så snedmusklad och omusklad som nu, och jag tror du får VÄLDIGT svårt att häva köpet om du skulle vilja.

Nog sagt om det, men nog kan den sneda höften vara orsaken, så ge nu kiropraktikbehandlingen tid och se utefter det. Jag vet inte hur mycket du läst om min dam, och det är inte jordens mest upplyftande historia, men hon fick upprepade ledinflammationer och hann bli utdömd två ggr innan snett bäcken konstaterades. När det rättades försvann alla ledinflammationer. (Sen är vi tillbaka med bara trassel igen dock, efter att hon blivit sned vid kastningen för en sövning..)

jag som har sett hästen sen den kom dag 1, kan säga att den VAR lika omusklad nu som då. så den har inte direkt försämrats. tvärtom. kan man inte få köpet hävt pga pålagringarna i ryggen? de fanns där när hästen köptes.

Min hade början till pålagringar på två kotor, som syntes på plåtar i september månad. Enligt vet 3-6 månader gamla....

Om din har har pålagringar på 4 kotor så bör skadan funnits där vid vetbes. i feb.

Hästen skitskum i bak-kärran. Blir bara sämre och inte ett dugg bättre :cry: Niger med hö bakhöft(?)
Vet tycker jag ska vila henne några dagar och sen rida tills åb. Känns ju så hemskt. Hon har ju ont och inte blir hon bra...

Min hade början till pålagringar på två kotor, som syntes på plåtar i september månad. Enligt vet 3-6 månader gamla....

Om din har har pålagringar på 4 kotor så bör skadan funnits där vid vetbes. i feb.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 617
Senast: Bregen
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 718
Senast: prallan
·
Hästvård Hej, funderar över det här med hälta och ryggproblem, kan/brukar ryggproblem uppstå pga hälta eller är det tvärtom ? Alltså att hälta...
Svar
12
· Visningar
2 334
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 135
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka