Kan jag gå ut med min innekatt? lite råd tack.

Nikkis

Trådstartare
Eftersom vi bor i lägenhet (på 3:e våningen) så är våran kisse innekatt. Men jag funderar nu lite på om vi kan gå ut och gå lite med han här på gården?
Alltså utan att han ska bli alltför väst vid utelivet och rymma sin kos:angel:

Han har hittills väldigt stor respekt för balkongen/öppna fönster,vilket jag tycker är väldigt skönt för tänk OM han trillar ut!:eek: Så jag vill gärna ha det kvar.

Men då kommer frågan,om jag går ut med han på en liten promenad "då och då",kan det hända då att balkongen kommer att locka honom såpass mkt att han verkligen går dit ut när vi inte ser det-och gud vet vad som händer!?
För nu har vi ju "lärt" han att balkongen är ajabaja för herrn-vilket han accepterar!

Vi ska givetvis "kattsäkra" balkongen-men det får vänta tills vi fått lite mer pengar över, och det går inte riktigt att ha balkongen stängd nu när det är närmare 30 grader varmt ute och att man även har 2 hundar här hemma som vill ha det svalt och skönt-så balkongen brukar får stå öppen även när vi Inte är hemma och det har funkar hur bra som helst!

Så vad säger ni om detta?

kan även säga att katten det handlar om är en liten kisse på ca 14 veckor.

//Tacksam för alla era tankar,erfarenheter,råd och funderingar kring detta:bow:

Sv: Kan jag gå ut med min innekatt? lite råd tack.

Kattsäkra balkongen, naturligtvis, man vet aldring...
Nu har jag lyckan att bo på landet med en katt som kan gå både ut och in som hon vill... men min personliga åsikt är att alla katter borde få känna riktig mark under tassarna, åtminstonde ibland, så jag tycker att du ska gå ut med honom. :)
Däremot vet jag inte om det kommer att få honom att längta ut alltid, jag har inte mycket erfarenhet av innekatter. Men han kommer nog försöka gå ut själv någongång om tillfälle ges, de är ju nyfikna av sig:) Även om du inte går ut med honom.

jag har en ute katt men om jag skulle ha en inne katt så skulle jag nog inte ta ut den i fall att den skulle vilja gå ut hela tiden för det är inte roligt att ha en katt som bara sitter vid dörren hela tiden fast det är ju inte säkert att h*n gör det

Hejsan :banana:

Jag bor med i lägenhet fast på andra våningen så inte lika högt upp som du, om min kisse skulle trilla ner skulle hon inte dö i alla fall. Men kanske bryta nått eller ryma.

Vi fick vår katt när hon var 6 månader av ett par som inte kunde ha henne kvar. Där hade hon möjlighet att gå ut med ville inte det hon ville helst vara inne (vilket är toppen då behöver man inte ha dåligt samvete över att hon är innekatt). Men vi försöker gå ut med henne flera gånger i veckan (ambitonen är var dag men det går inte alltid) i början var hon väldigt rädd för allt ute och vi kom inte många meter. Vi fick bära ut henne och sedan locka och pocka massor men med en massa tid (tog nästan fram till nu och då har vi haft henne 6 månader) och godis så blev hon lite modigare men hon är fortfarande väldigt försiktig. Blåser eller regnar det vägrar hon utan ska åka under jackan, men ser hon en fluga, ett bi eller nått annat kul att jaga glömer hon rädslan och börjar jaga det så då gäller det att vara med i hennes hopp.
Ta det lugnt med kopplet i början om katten inte är van, vår katt fick ha den korta stunder i början (bara selen inget koppel) för att ha den lite längre stunder (inne) sen med koppel katten kommer lägga sig ner och vägra gå i början men det blir bättre samma med när ni börjar gå ut, du får bära den en bit.

Nu har vi ingen balkong här (tyvärr) men vår kisse älskar att ligga i öppna fönster och har flera gånger smittigt ut på fönsterbrädan och lagt sig. Men hon sitter så snällt där och kommer med en gång då vi öppnar fönstret mera så hon kommer in, hon vägrar komma tillbaka samma väg hon kom hon verkar tycka att det är för svårt/trångt.

Ett tips är ju om du är orolig att nått ska hända att id-märka katten ordentligt. Det ahr vi gjort med vår tjej just eftersom man aldrig vet vad som händer och OM olyckan är frame vill jag ha gjort allt i min makt för att förenkla det så att hon lätt kan bli återlämnad till mej.
Så vår katt är både chipmärkt och öronmärkt av den enkla anledningen att jag inte tror alla vet att de flesta katter idag är chipmärkta. När vi är på besök hos min och min sambos familjer som bor i vanliga villor där risken att katten smiter är större har vi även ett halsband på henne med hennes namn samt våra telefon nummer och namn så det tyckte jag var en bra grej, men det är ju lite ovant för henne då hon aldrig har halsband annars.

Det finns ju bara ett sätt för det att se hur det går och de tär ju att pröva. För vår del är katten modigare då hon är ute i koppel men ingen skillnad på hennes vilja att försöka smita ut genom fönstren eller så.
/ Emma

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 594
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 446
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
3 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka