Kan jag få vårdnaden för min egen bror?

Victoria Secret

Trådstartare
Skulle jag gått in i detalj vad mina föräldrar har gjort mot oss barn så vet jag att jag hade fått många av era mammahjärtat att brista. Men jag ska ge är lite bakgrundsfakta om hur våran uppväxt har varit.

Min mamma fick MS när jag var 6 år och tyvärr den aggressivaste formen av MS. Min mamma har under många perioder mått psykiskt dåligt och jag som äldsta barn har fått ta väldigt mycket skit, de är nog svårt för andra att förstå men min mamma har flera gånger tagit fram knivar framför mig och hotat med självmord, även ringt när hon mått dåligt och berättat att hon ska ta livet av sig och att hon vill att jag ska hitta henne. Kastat ut mig från bilen om jag inte uppfört mig och haft en fruktansvärt humör hela min uppväxt. Ibland känns det som jag varit hennes lilla piga, som 7 åring hämtade jag min tvååriga bror på dagis varje dag och gick hem med honom de två km, därefter skulle mina ponnyisar skötas, mockas och ridas. Varje fredag skulle jag hjälpa mamma att storstäda huset. Gjorde jag inte som hon sa så hotade hon att sälja mina ponnysar och som ni säkert förstår så gör en liten flicka vad som helst för sina älskade ponnysar. Jag fick aldrig sovmorgon utan skulle ut och morgonfodra och ta ut mina ponnyisar.
När jag var 17 år så tog MS över min mamma, hon behövde hjälp med rullator att ta sig fram, fick svårt med talet och sjukdomen har även gjort att hon inte är klar i huvudet. Nu sitter hon i rullstol och har assistenter från morgon till kväll.

Sen har jag min pappa som har varit alkolist under hela mitt liv och med hans alkolism kom även hans psykningar. Sen tio års ålder har jag fått höra hur värdelös jag är, hur oälskad jag är, att jag aldrig skulle ha fötts m.m Pappa har varit som natt och dag, när han dricker så är han fruktansvärd och så fort han är nykter så är han världens bästa pappa som har funnit där, ställt upp och berättat hur mycket han älskar mig. Men Han är en mytoman och har han gjort något fel kan han ljuga ihop historier och lägga skulden på sina barn. Min pappa har även varit fruktansvärd mot mina brödrar men jag har alltid skyddat dem när jag bodde hemma, och det var jag som tog konflikterna med honom och därför är det jag som han psykat mest.


Jag är nu 26 år, min ena bror 22 år och sen har vi minstingen på 14 år. Våra föräldrar skilde sig för 10 år sedan och nu bor min minsta lillebror själv med våran pappa och han dricker fruktansvärt mycket. Socialen har varit inkomplad och haft möte med mina brödrar, föräldrar, mor och farföräldrar för att hitta en lösning men vad jag har förstått så har de lagt ner ärendet då min yngsta bror inte velat bo hos mormor/morfar eller farmor. Jag har tyvärr bott på annan ort och inte kunnat vara på mötena men nu har jag och sambon köpt hus i våran hemort och nu vill min bror bo med oss vilket vi jätte gärna vill för att kunna ge honom trygghet. Jag kommer ta kontakt med socialen så fort jag flyttat hem men jag vet att våran pappa kommer göra allt för att inte min bror ska flytta.

Någon här som är insatt i sådana här ärende och som vet om jag har en chans att få vårdnaden av min bror?
Hur ser det ut isåfall ekonomiskt? Vi har precis köpt hus och har bebis på väg så jag kommer vara mammaledig vilket inte är det bästa för ekonomin.
Jag har hela släkten bakom mig som är på min sida och kommer kämpa för min älskade bror.
 
Sv: Kan jag få vårdnaden för min egen bror?

Man kan bli fosterförälder till ett syskon. Ta upp den frågan med soc, tycker jag!

Som fosterförälder (familjehem) får du ersättning av soc som ska täcka omkostnaderna, ungefär.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan jag få vårdnaden för min egen bror?

Jag säger som Petruska, prata med soc, du kan vara fosterförälder för ditt syskon. Om soc redan är insatta i ärendet så borde de vara intresserade av att hitta hållbara lösningar.
 
Sv: Kan jag få vårdnaden för min egen bror?

Jag har en kompis med en liknande barndom, när hon var 12 fick hon flytta in hos sin halvsyster som tog över vårdnaden.
 
Sv: Kan jag få vårdnaden för min egen bror?

Man kan bli fosterförälder till ett syskon. Ta upp den frågan med soc, tycker jag!

Som fosterförälder (familjehem) får du ersättning av soc som ska täcka omkostnaderna, ungefär.

Jag ska absolut ta upp det med dem. Jag läste någonstans att de hade ändrat att om man är fosterföräldrar till en släkting får man inte ersättning. Men det kan väl inte stämma, man måste väl få ersättning för barnets kostnader även om det är en släkting.
 
Sv: Kan jag få vårdnaden för min egen bror?

Jag ska absolut ta upp det med dem. Jag läste någonstans att de hade ändrat att om man är fosterföräldrar till en släkting får man inte ersättning. Men det kan väl inte stämma, man måste väl få ersättning för barnets kostnader även om det är en släkting.

Tyvärr så finns det kommuner som inte betalar ut arvode till släktinghem. De anser att det inte är lika mycket jobb som ett "vanligt" familjehem, vilket såklart inte är sant. Det kan till och med i vissa fall vara tyngre eftersom man har släkten så nära som tycker och tänker.

Så blir det en placering av din bror i ditt hem genom socialtjänsten, att ni blir familjehem, så ska ni ha både arvode och omkostnadsersättning. Om familjehem och ersättningar kan man läsa mer om på familjehemmet.se. Sveriges kommuner och landsting har även gett ut ett bra cirkulär med diverse rekommendationer som kommunerna kan använda som en mall när de tar fram sina egna rekommenationer, 08:81

Lycka till!

Coop
 
Sv: Kan jag få vårdnaden för min egen bror?

Jag har hand om min syster sedan 6 år tillbaka. Hon har både vart frivillig placerad, samt genom LVU hos mig.
Är pappan med på att du skulle kunna få ta hand om honom eller finns det risk för att han säger nej? Är han med på detta så kan man gå till socialen o begära en solplacering, frivillig placering utav din bror hos dig pga av hans pappa. Men då får pappan ge sitt godkännande. Man får då gå igenom en intervju utav en socialsekreterare för att se om man är lämplig som fosterförälder, men eftersom man ändå är syskon så har man redan lite pluspoäng.
Ring till socialtjänsten och berätta om ditt problem, så hjälper dom dig.
 
Sv: Kan jag få vårdnaden för min egen bror?

Det där ser lite olika ut i olika kommuner. Så du får kolla med din kommun.

En del kommuner har också haft problem med att familjehemmen driver upp ersättningskraven rätt orimligt högt, jämfört med vad barn vanligtvis kostar i drift. Sedan beror det så klart delvis på om man får ett barn placerat som är så problematiskt att den ena fosterföräldern inte kan ha ett vanligt arbete, tex. Det motiverar ju en betydligt högre ersättning. Men så är så vitt jag förstår inte fallet med din bror, han behöver "bara" ett fungerande hem?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 324
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 192
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 441
Senast: sjoberga
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 253
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp