Kan jag få svar på min fråga här ??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare natta-icca
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 230
N

natta-icca

hej jag har en 75 % arab och vill betäcka henne men hon har HAFT spatt .
Kan jag betäcks henne eller får fölet spatt då också ??:crazy:
Svara snälla hon brunastar om 3-5 dar igen !

Sv: Kan jag få svar på min fråga här ??

Har de en gång haft spatt, så har de det alltid, men den kan vara vilande.
Spatt finns på defeklistan, och en häst med spatt får alltså inte användas i avel.

Det är bara hingstarna som inte FÅR användas i avel pga spatt, men ston med spatt bör inte heller användas.
Och det finns väldigt olika meningar mellan veterinärer om spatt är ärftlig eller inte.

/Camilla

Är det alltså skillnad på ston och hingstar på defektlistan? Alltid lär man sig något nytt..
Apropå ärftlightet: Jag läste någon gång att hade hästen inte fått spatt föränn vid en viss ålder (kommer inte ihåg när, men mer än fullvuxen tror jag att det var i allafall) så var det troligtvis inte en ärftlig variant. Vad vet du om detta? Skröna, eller sanning?

Är det inte så att anledningen att det är skillnad är för att för att en hingst ska bli premierad så ska den uppfylla vissa kriterier och ston kan inte alls kontrolleras på samma sätt. Så vitt ja vet så kan man inte bli förbjuden att använda sitt sto i avel inte heller sin hingst. Men man kan inte få dem premierade.

har jag fel?

Jag tycker inte att du ska betäcka, en gång spatthäst alltid spatthäst. Även om hon inte har ont nu så kommer det att blossa upp igen, tyvärr.

Asså hon kan inte få tillbaka spatten för ängelholm sa att en gång borta ALLTID BORTA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:banana:

jag skulle råda dej att inte avla på henne.. när jag gick på hästgymnaiet sa de att man inte ska avla på "ök".. med detta menas att man inte ska avla på en häst som har haft ngn sjukdom som kan nedärvas eller på en häst som har dålig exteriör eller är svårhanterlig.. så det är bättre att hon inte får några avkommor tyvärr.. jag vill avla på mitt sto med men hon har kassa hovar och därför vill jag inte skicka det vidare till ett föl..

Fel. Den kan komma tillbaka. En häst kan diagnosticeras spatt,för att sedan vara helt utläkt och ändå få tillbaka "aktiv" spatt igen. Som tidigare skrivit en gång spatt alltid spatt. Du bör inte avla på ett sto med spatt.

Asså, antingen har du inte förstått vad de sagt eller så har det helt snurrat runt hos dem, för enligt all expertis så försvinner aldrig spatt utan det kan ligga vilande för att sedan slå till med full kraft igen. En gång spatt, alltid spatt gäller asså fortfarande. Jag föreslår att du sätter dig ner och läser på lite om de problem din häst har och kommer att få av den här mycket tråkiga sjukdomen, så ni kan få ett fint liv tillsammans trots den. :(

Sorry... din häst är inte korrekt.. inte heller frisk... Hon har haft en åkomma som innebär kasseering om det varit en avelshingst.... Så nej.. vad har ditt sto att tillföra aveln???

Varför avla på ett sto som inte är friskt och korrekt????

Nej, spatt kan aldrig försvinna.

Däremot kan man prata om utläkt spatt, dvs glidlederna har vuxit ihop pga inflammationerna och då ser man ite symtomen längre, MEN sjukdomen finns där ändå även om hästen inte har ont av den just nu.

Jag skulle INTE ens överväga att betäcka ett sto med spatt. Och det ÄR ärftligt. Risken finns att fölungen också får spatt

Nej, spatt kan aldrig försvinna.

Däremot kan man prata om utläkt spatt, dvs glidlederna har vuxit ihop pga inflammationerna och då ser man ite symtomen längre, MEN sjukdomen finns där ändå även om hästen inte har ont av den just nu.

Jag skulle INTE ens överväga att betäcka ett sto med spatt. Och det ÄR ärftligt. Risken finns att fölungen också får spatt

Men min häst har ju utläkt spatt så som du sa !!

Men även om spatten är utläkt för den här gången så finns den kvar och kan blossa upp igen.

Du bör inte avla på ditt sto, så enkelt är det.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
632
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
757
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 075
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka