Kan jag behålla jordgolvet?

Sv: Kan jag behålla jordgolvet?

Jag kommer att kontakta kommunen.
Jag funderar starkt på att ha kvar jordgolvet i hela stallet och på lösdriften. men jag kommer att ha en isolerad del med gjutet golv där man kan torka täcken, hovis och vetrinär kan hålla till, så att dom slipper jobba i -10 som vår stackars hovslagare fick nu i veckan! Kan vara bra att ha en isolerad del att pyssla i när man har kallstall!
Jag kommer dessutom att ha lösa väggar, så om det inte funkar med jordgolv kan jag ta bort dom och gjuta i efterhand! Men jag kommer inte att ha hästerna på box så frekvent eftersom jag kommer ha lödrift och boxarna är mer eller mindre för att kunna fodra vissa hästar mer än andra, sen ut med dom!

Lycka till och tänk flexibelt!
Förhållanden ändras och om du en gång ska sälja kanske köparen har andra planer!

I min kommun får man inte ha jordgolv.... I gången kanske men inte i boxarna!!
Surt sa räven, så nu är det bara att ta hem betongbilen!

Vi har precis fått "order" om att gjuta golv i lösdriften. Vet ingen annan som har gjutet golv i sin lösdrift men det spelade ingen roll. Då det är ombyggnad så måste det gjutas om vi ska få använda vår lösdrift.:crazy:

Vi har precis fått "order" om att gjuta golv i lösdriften. Vet ingen annan som har gjutet golv i sin lösdrift men det spelade ingen roll. Då det är ombyggnad så måste det gjutas om vi ska få använda vår lösdrift.:crazy:

Men varför :confused:

Är det inte bättre att marken tar en del av det våta så att det är torrare uppepå? Eller har ni lösdriften på vattensjukt område? Vad har de för argument för det?

Tydligen räknas det som gödselstad. Utrymmet är idag torrt, grusat och ligger relativt högt så risken att det skulle bli "vattensjukt" anser iallafall jag som minimal.

För att krångla till det ytterligare så duger inte träväggarna utan vi måste klä in dem med skivor upp till "mankhöjd" då eventuell smitta inte kan tvättas bort från trä väggarna om någon häst skulle bli sjuk.

Men varför :confused:

Är det inte bättre att marken tar en del av det våta så att det är torrare uppepå? Eller har ni lösdriften på vattensjukt område? Vad har de för argument för det?

Jordgolv kan medföra förorenade vattentäkter. Så var försiktig om du har egen brunn i närheten

Jordgolv kan medföra förorenade vattentäkter. Så var försiktig om du har egen brunn i närheten

Med "normalt" hästbestånd så ska det väl vara ok om du inte har en grävd brunn?

Det är klart, har man många hästar på liten yta (eller gödselstack utan bottenplatta) så är det ju en annan sak!

Våra hästar på lösdrift gör sällan sina behov där. De sker oftast i hagen och det är väl samma med vattnet där, ha inte en grävd brunn i närheten (eller vid hög belastning, inte heller en borrad då det man ger kommer igen...)

Vi har inte brunnen i närheten och närmsta "grannen" är en soptipp.

Dessa kommuner! Att det inte kan ha samma regler och viss tolerans till vad som är ok och inte. Huvudsaken är väl att det är funktionsdugligt, sen om det är jordgolv eller grus eller betong.
Våra ligghallar har vi gjort på en ram med telestolpar som fylldes med grus och packades till, innan väggarna sattes på plats. Lätt att hålla rent, halmar upp vb.
Har hört att ev 2010 är det på g med uppsamlingsbrunn för urin? även till hästar, nån som vet mer? Hur går det då med lösdriften?:confused:

För att krångla till det ytterligare så duger inte träväggarna utan vi måste klä in dem med skivor upp till "mankhöjd" då eventuell smitta inte kan tvättas bort från trä väggarna om någon häst skulle bli sjuk.

Men de allra flesta stall jag har varit i har haft träväggar... Dessa :devil: regler! Snart måste väl alla bygga om sina stall...

Vi har jordgolv (i boxarna, gjuten stallgång) och träväggar vilket fungerar ypperligt... Men vem vet, kanske får vi skäll när kommun i framtiden kommer och ska inspektera...

själv skulle jag aldrig ha jordgolv. men hör med din kommun va de säger. jag har en kompis som hade jordgolv i en del av ladugården som hon hade till lösdrift och det fick hon inte ha..

***knapplån***

Det är olika från kommun till kommun.
Min Best stod inhyrd i ett stall i Helsingborgstrakten och där var det "stampat jordgolv" i hälften av boxarna. Kommunen hade inga invändningar.

Våra egna två uteboxar har också jordgolv, och kommunen (Ängelholm) har godkänt detta.

Immer

En annan lösning kan vara att stampa golvet, lägga på stenmjöl och avsluta med släta trädgårdsplattor 40*40*5 cm. med riktig grundarbete blir detta stabilt och bra för en billig peng

Nyfiken på att höra om du har gjort något med stallet än. Jag håller på och letar gård men förutsätter att jag måste bygga stall själv för det finns dåligt med hästgårdar här så jag kikar lite på vilka olika möjligheter man har när man ska bygga stall. Jag funderar på ett enklare stall med 2-3 boxar och inte vatten koppar utan använda hink så därför har jag även börjat fundera lite på hur jordgolv skulle vara att ha. Läser gärna om fler erfarenheter av jord golv eller annat material än betong.

Jag hade personligen valt att gjuta. Mer beständigt och känns mer lättjobbat då jag gärna vill ha möjlighet att kunna spola hästen i stallet. Ska man lika bygga om så är det väl lika bra att ta i ordentligt:idea: Däremot skulle jag gärna vilja lägga på en gummimatta i boxen om jag själv ägde stallet.
Våra hästar går ju på lösdrift och sover bara inne om de är blöta, svettiga etc. I lösdriften kör vi jordgolv (skogshagar) som är ordentligt halmade.

Tyvärr har jag inte kommit igång med stallet än, och lär inte komma igång förrän hästarna går ut på sommarbete nästa år. Orsaken är att där är lite mycket att göra på andra håll just nu så hästarna får klara sig på jordgolv en vinter i alla fall :)

Men funderingarna om hur det ska bli sen går fortfarande runt. Har ännu inte hört med kommunen här angående deras regler för jordgolv, men innan jag börjar jobba med stallet kommer jag höra med dom först så man slipper göra något i onödan.

Men alternativen som jag tänker på idag är:

Alt 1. Behålla jordgolvet, men fylla ut med mer jord blandat med stenmjöl och stampa det ordentligt.

Alt 2. Gjuta hela golvet i stallbyggnaden. Dock tycker jag det känns lite tråkigt med ett helgjutet stallgolv (även om det med all säkerhet fungerar utomordentligt), men det är så... tja... vanligt.

Alt 3. Lägga gatsten av någon sort i hela stallbyggnaden. Dock vet jag inte om risken att golvet i boxarna blir för halt när det blir blött.

Alt 4. Gjuta golvet i boxarna och lägga gatsten i stallgången. Detta är nog det alternativ jag funderar mest på just nu eftersom jag tror det blir det "snyggaste" alternativet med tanke på att man kan ju faktiskt få tag i rätt fina gatstenar och lägga dom i något mysigt mönster.

Men som sagt, tankarna går runt fortfarande och jag lär väl ha ändrat mig 3492347 gånger innan jag börjar ;)
Men när det väl är dags så tänker jag ta så mycket foto som möjligt både före, under och efter arbetet så ni kan få se hur det blir :)

Totte

Det är ingen tokig idé att ha ett stallgånggolv som har struktur, är det alldeles för slätt blir det lätt halkigt när de kommer in med snö under hovarna. Men inte tycker jag att du ska göra avkall på gjutet golv bara p.g.a. att "alla har det", tänk vad skönt att faktiskt kunna ta in högtryckstvätten vis stallskurning och kunna duscha hästen i gången. Lycka till hursomhelst!

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Utrustning Nu sitter jag här i stundens hetta och planerar byte av golvet på trotjänare, en Värmlandsvagn från 2002. Jag har läst runt lite och...
Svar
0
· Visningar
706
Senast: Karlfranz
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 777
Senast: Jamtland
·
Anläggning Någon som vill ge tips hur vi ska lägga upp planritningen när vi ska bygga om den gamla halvrasade ladugården till stall? Det vi bestämt...
Svar
11
· Visningar
2 738
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama