Kan jag behålla jordgolvet?

T

Totte

Som ny medlem får jag väl börja med att säg HEJ till alla här :)

Nu till frågan:
Vi har nyligen flyttat till en gård och stallbyggnaden som finns här innehåller för närvarande 2 stora boxar som jag tänkt att riva för att bygga upp 4-6 nya boxar (vill ju gärna dom ska vara likadana allihop :) ) och golvet består av ett stampat jordgolv. Har sökt och läst här på forumet en del om jordgolv men det är olika svar i var tråd; antingen bör man gjuta ett betonggolv eller lägga något annat eller bör man behålla jordgolv, i alla fall i boxarna! Efter att ha läst dom trådarna är jag inte ett dugg klokare så jag tänkte att det är lättare att få dom svar man vill ha ifall jag startar en egen tråd ;)

Så nu undrar jag ifall jag kan behålla jordgolvet eller finns där så pass mycket nackdelar med detta att jag bör gjuta ett golv istället (kan säg direkt att jag låter gärna bli att gjuta ifall jag slipper :) )?
Finns där några regler och/eller lagar MOT att ha jordgolv eller är det helt upp till var och en?
Är det ok att ha jordgolv både i box och i stallgång?

En tanke är att man kan lösa upp golvet en del och blanda i stenmjöl, hyra en padda och platta ordentligt, för att på så sätt få lite hårdare golv. Är detta ett bra alternativ eller?

PS kommer självklart att lägga upp bilder från bygget när jag väl sätter igång :)

Tack på förhand!

/Totte

Sv: Kan jag behålla jordgolvet?

Välkommen!

Hur har det varit förut? Har det använts som det står är det nog ett ordentligt stampat jordgolv och då skulle jag inte ändra på det om jag skulle ha kallstall!

Ev. problem med jordgolv:
*Det kan läcka in vatten utifrån som gör att det blir lera istället.
*Man behöver tänka sig för när man bygger i stallet, inte lägga brädor direkt mot.
*Man kan inte sopa utan krattar, alla hovslagare är inte glada åt att det kan vara lite ojämt.
*Det krävs bra belysning då jorden är mörk och absorberar ljus.
*En vattenkopp som står och läcker kan vara förödande!

Fördelar:
*Enkelt att sköta.
*Enkelt att kratta.
*Inga kemikalier.
*Svalt på sommaren.
*Blir ofta bra och varm (brinner bra) bädd med halm.

Min bekant fick inte behålla jordgolvet. Det skulle vara "fast" golv av något slag. Det var ej godkänt av komunen.

Det är inte kul med jordgolv! jag har det i boxarna och det är jobbigt! speciellt om man har mullvads hästar som jag som tycker det är skitkul att gräva... :smirk:

Tack för era svar, och speciellt till Lambi som la fram för- och nackdelar. Blev tyvärr inte mycket klokare så jag får väl tänka vidare och se hur jag gör med det. Gjuta är ju verkligen inte min grej, är ju mer hammare, spik och såg människa så jag har ju mer sett fram emot att börja med boxbyggandet (tänkt mig lite western-influerat tema ifall jag kan hitta lite inspirations bilder) :)

Nå, men än en gång; tack för era svar :)

/Totte

En ny-, om- eller tillbyggnad av ett stall för hästar ska på förhand godkännas från djurskydds- och djurhälsosynpunkt av länsstyrelsen. Kravet på förprövning gäller för fem eller fler hästar på fastigheten efter planerad byggnation. Gör man inte förprövningen och de kommer på det så kan avgiften bli 4 x förprövningsavgiften + förprövningsavgiften + att du kanske får bygga om.

Kommer du bara att bygga för fyra hästar råder jag dig att ringa kommunen angående golvmaterialet, det är inte säkert att de godkänner jordgolv då det räknas som lagringsplats för gödsel som i vissa kommuner ska vara tät oavsett antal hästar.

Har jordgolv i 5 av 6 boxar och tycker det är helt ok i kallstall.
märker ingen större skillnad förutom att man kan ju inte spola väggarna och golvet utan det får skuras lite försiktigt..
Har provat med både spån och halm som bädd och båda delarna fungerar lika bra.
Skulle inte gjuta om jag vore du- det fungerar mkt. bra- har haft hästarna på detta underlag nu i snart 6 år.

En kompis till mig hade ett kallstall med jordgolv varken jag, hon eller nån annan som besökte stallet hade nåt att klaga på, veterinären blev överförtjust!

Det var ett gammalt traktor skjul med 2kortsidor och en långsida som dom satte till ytterligare en långsida med en dörr på. Skjulet var byggt väldigt enkelt, en plint i varje hörne och en mitt på var kortsida och två på långsidan. Stående panel och plåttak. Det glipade ca 5cm nere vid marken som var ett ordentligt stampat jordgolv.

Hon byggde enkla boxar och halmade upp boxarna ORDENTLIGT och sen la hon ordentligt med sågspån i gången så den skulle vara lätt- skött. Stallet luktade inte ammoniak en ända gång under hela vintern trots halm-bäddar, luften var alltid frisk aldrig fuktig eller så.
Hästarna trivdes väldigt bra också.

Nackdelen var ju att vattnet frös eftersom hon hade ett kallstall men det kanske inte du ska ha, annars så går det ju isolera ledningarna ordentligt och/eller lägga i värme slingor.

Ska jag bygga stall ska jag definitivt ha jordgolv :bump:

Glömde...

Dränerar du ordentligt runt om byggnaden så är det nog ingen fara med tex smältvatten eller mycket regn.

Men testa först! Du kan ju alltid ändra dig!

Tack än en gång för era svar :)

Eftersom jag tänkt försöka bygga stallinredningen i någon sorts western tema så tycker jag personligen att det säkert passar bättre med ett jordgolv, men jag får väl se hur det blir med den saken. Lär inte kunna börja direkt ändå på grund av andra projekt på gården och även inhängnad av rast-/beteshagar (såvida inte dottern får bestämma för då skulle allt varit klart igår :) ), men jag vill vara tidigt ute och skaffa lite kött på benen :)
Ska även tänka på det elle12 säger och höra med kommunen samt ansöka om förprövning av länsstyrelsen ifall valet faller på att bygga till fler än 4 hästar.

/Totte

Ett tips är också att inte göra fasta boxar, då kan du ändra efter behov. Sätt reglar på vardera sida och trä i plankor som boxväggar. Det är då väldigt lätt att ändra storlek på boxarna efter behov, förutsatt att du har satt in tillräckligt med dörrar ;) .

Jag tycker att det är en utmärkt lösning då ytan utnyttjas bra oavsett hur många hästar man har och det är lätt att göra fölboxar.

hade tillfälliga uteboxar en gång som vi helt enkelt lade gummimattor i botten på istället för att gjuta. eftersom boxarna skulle bort efter en tid så kändes det lite som en överkurs att ta hem betongbilen. mattorna gjorde det omöjligt med "grävlekar" och hästarna stod mjukt. men som någon tidigare nämnt så gäller det ju att det inte läcker in vatten eller från vattenkoppar.

Jag har jordglv i mitt stall och det fungerar jätte bra! Enda nackdelan jag har märkt är när man står med hästarna i stallgången att dom trampar upp golvet så det blir löst, mne har åtgärdat det genom att lägga in gummimattor i stallgången. Jag är mycket nöjd med mitt stall och hästarna trivs jätte bra!

Har varit ute och jobbat i stallet idag och upptäckt ett problem :( Tidigare ägaren hade låtit en massa spån och halm ligga över hela golvet i stallbyggnaden (han har enligt uppgift haft kor på gården så det är väl det som varit där sist) och när jag skrev in första inlägget här hade jag bara hunnit få bort en del av halmen/spånen, och just på de ställen var golvet i mycket bra skick.
Problemet är att nu idag när vi tömde resterande upptäckte vi att där (närmast de 2 stora boxar som finns där idag) är väldigt ojämt (dock välpackat) och några stora stenar sticker upp typ 10-15 cm på ett par ställen, just där vi planerar in stallgången :mad:
Nu har jag inte hunnit gräva för att se hur pass stora stenarna är så visst är där kanske möjligt att baxa bort dom, men då kommer golvet bli ännu mer ojämt... *suck*!

Ahhhhh hur göra??? Kan man kanske göra som jag skrev i början; blanda jord med stenmjöl (för att binda bättre) och hyra en padda och packa ordentligt? Fast då såklart fylla på med mer jord för att få bort ojämnheterna :)

Tillägg: ska även kolla lite om det här med gummimattor, men lär behöva få ett plant golv ändå till att börja med :)

Tack ändå till alla er som svarat och ger era synpunkter :)

/Totte

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle ringa kommunen innan jag gjorde allt för mycket.
Jobbigt att riva och börja om bara för att kommunen kanske säger nej.

Det kan skilja mellan kommunerna om de tillåter jordgolv i stallet, Vet av egen erfarenhet:mad:

I ena kommunen var det inte tillåtet ens för 2 uteboxar med jordgolv medans grannkommunen godkände helt stall med 12 boxar med jordgolv :confused:

När jag byggde mitt så hade det varit gammalt får stall så takhöjden var alldeles för låg, så vi grävde ur ca en halv meter, och vi stötte på sten efter sten, dom största bumlingarna sprängde vi bort, dom andra drag vi bort med traktor eller hand kraft. Den när det var någolunda jämt så la vi först på grus som var ganska grovt, sen överst stenmjöl och körde med en padda på, det blir jämt och bra! Så det går om man vill!!

Har jordgolv i 5 av 6 boxar och tycker det är helt ok i kallstall.
märker ingen större skillnad förutom att man kan ju inte spola väggarna och golvet utan det får skuras lite försiktigt..
Har provat med både spån och halm som bädd och båda delarna fungerar lika bra.
Skulle inte gjuta om jag vore du- det fungerar mkt. bra- har haft hästarna på detta underlag nu i snart 6 år.

Jo på sätt och vis så funkar det ju bra. Men om hon skall bygga nytt så kommer tyvärr komunen att säga nej. Det skall vara ett "fast" golv. När dom senare kommer ut och besiktar så blir det bara till att bygga om. Hur kul kan det vara??

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Utrustning Nu sitter jag här i stundens hetta och planerar byte av golvet på trotjänare, en Värmlandsvagn från 2002. Jag har läst runt lite och...
Svar
0
· Visningar
706
Senast: Karlfranz
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 777
Senast: Jamtland
·
Anläggning Någon som vill ge tips hur vi ska lägga upp planritningen när vi ska bygga om den gamla halvrasade ladugården till stall? Det vi bestämt...
Svar
11
· Visningar
2 738
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama