Kan inte vara själv!

B

Birdie

Hejsan!
Min häst kan inte vara själv!! Vet att det finns många såna där ute...men jag bara undrar om det finns något hopp??
Hon väver, blir helt okontaktbar och om det går för lång tid( mer än en timma) så kan hon bli så stressad att hon blir genomsvett, löddrig och får ryckig andning=((. alltså dettta är inte det enda bekymret men det största. Lite jobbigt när det blir skador o boxvila o s v. då hon inte äter något. Finns det nån som känner igen sig, och finns det nån med tips? Hon är tio år och har alltid varit sådan. Högst i rang så det är väl oro för flocken kan jag tänka mig.. jobbigt bara att aldrig kunna göra något själv med hästen utan måste ha sällskap jämt (för stallfridens skull). Finns det fler än jag som känner igen sig?

Sv: Kan inte vara själv!

Jepps, känner igen mig i ditt inlägg. Min blir också tokig när hon är själv, skriker och väver. Annars är hon en ängel...
Men vi flyttar till ett lite större stall nu så förhoppningsvis kommer hon aldrig bli själv där.

Problemet är på somrarna när det är bete och man bara tar in henne, hon är inte lika lätthanterad då direlt.

Men jag har börjat lära mig hur hon fungerar, skulle hon bli själv så går jag, är jag i stallet så blir det bara värre, ger man henne ingen uppmärksamhet så slutar hon...

Liten dam med stor vilja är hon :d

hästar måste ha sällskap, flocken är ju deras livförsäkring.. men eftersom hästen behöver mer sällskap än dig, så låter det som hästen inte litar på dig och att du inte är dens ledare

Senast ändrad av en moderator:

Det klart att man som mäniska inte är flockens ledare för en häst.
Vi ägnar kanske två till fyra timmar per dygn tillsammans med våra hästar, varav en tredjedel går åt till annat än att vara med hästen. Mocka, släpa på hö osv. En hästflock är knappast utan flockledare i 19-20 timmar per dygn, det kan vi ju inbilla oss.

Självklart är vi inte några flockledare, den rollen har en häst.
Att vi däremot är den som bestämmer över hästen när vi väl är där, tycker jag är en helt annan sak.

Ett tips till T.S, om du måste lämna hästen ensam, prova med en spegel i boxen. En blankpolerad plåtbit, ingen riktig spegel alltså. Det kan hjälpa.

När jag jobbat på ställen med såna hästar som kräver boxvila så har vi gjort så att vi delat de andra hästarna i pass så att det alltid stått en häst i boxen bredvid den med vila & så har hästarna fått byta av varandra.
Ingen idé att ha stackaren ensam, den mår bara sämre av det.

jag menade inte att man som männsika ska vara ledare över hela flocken, så funkar det inte, jag menar bara att när man är med sin häst så ska den se upp till dig o lita på dig, förtroendet är väldigt viktigt mellan häst o männsika, och vem som är högst i rang, hästen kan inte slå sig till ro förrens den saken är klar..

Stoet mitt är precis likadant. Hon är 16 år o har fortfarande inte ändrat sig ett dugg :confused: hade kanske en period mitt under dräktigheten (i höstas) där hon va toppen, men gick över till sitt "gammla"-galna-jag tyvärr. Tror inte det kommer bli nån ordning på min iaf...

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 486
Senast: Farao
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider ett sto på femton år som är väldigt flockbundet. Hon står på lösdrift och är högst i rang i flocken. Vi har väldigt svårt att...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: Pinus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 645
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur