Kan INTE vara själv.. Hjälp

A

Anteya

Jag hade en tråd inne för inte så länge sedan om mitt femåriga sto som var svårhanterlig..

Nu är det så här att det är ett specifikt problem som jag tror är grunden till alla problem hon och jag har..

Hon klarar nämligen inte av att vara själv med mig eller n¨gon annan.. Hela tiden måste en annan häst vara med..
I stallet antingen sliter hon sig eller river boxen om hon får bara själv..
I hagen springer hon rätt igenom staketet oavsett om det är ström eller inte.. allt för att komma till kompisen..

Om man ska rida ut på henne själv börjat det med att hon vägrar gå, sen när man ber henne stegrar hon sig (bara en dm kanske)
och så tvärvänder hon och försöker på alla sätt springa hem.. om man inte sitter och tjuvhåller i tyglarna måste man sitta av och leda..

Jag kan inte gå med henne ensam i grimma och grimskaft, då drar hon precis vart hon vill.. Kan endast leda henne i träns om ingen annan häst är med..

Hon gnäggar konstant efter den andra hästen i början.. efter ca 15 min slutar hon, men när vi är i hemtrakten börjar hon igen..

Jag är förtvivlad, jag köpte ju denna tös för två månader sedan för att börja komma igång med tävling till våren men jag har ridit henne kanske fyra fem gånger..

Jag behöver verkligen hjälp, har ni några tips på vad jag kan göra för att hon ska klara av att vara ensam? för att jag ska kunna rida henne ensam för att jag ska kunna leda henne i grimma o grimskaft?
hjälp mig, snälla...

Sv: Kan INTE vara själv.. Hjälp

Stackare!

Du har nog lite jobb framför dig, men visst går det att komma tillrätta med. Måste ställa lite frågor för att kunna svara så bra jag kan först.

1) - är det någon skillnad på hennes beteende/panik uppträdande om du tar inne henne till ett stall redan tomt på hästar, och när hon står inne redan med andra hästar och dessa går ut?

2) samma i hagen: är hennes panik när andra hästar lämnar hagen och hon blir själv kvar, eller när du släpper ut henne i en redan tom hage, eller likadant i bägge fall????

1) Det är ingen som helst skillnad.. Om hon går in i ett tomt stall och kompisarna är i hagen får hon precis samma beteende som när hon blir lämnad ensam kvar.. hon försöker ta sig ut, bryr sig inte om om det är någon som leder, hon kör som en ångvält över allt och alla..

2:Hon kan inte vara själv i hagen en sekund, det enda som funkar är om en kompis kommer direkt bakom.. hon springer igenom staketet och vi har provat alla möjliga staket.. trästaket kör hon rakt igenom likaså tråd och band...

Hon har inget problem med att gå först, eller långt bakom så länga det finns en anna häst med är hon nöjd..

Jag blir verkligen jättegald om du kan ge mig några råd som gör att jag kan umgås med och rida min häst...:bow: :bow:

Har hon kunnat var själv förut?

Vi har en i vårt stall som hävdade att hennes häst betedde sig som din, men efter att hon flyttat till oss och fick fri tillgång på stråfoder och
15 timmars utevistelse med hästkompisar lugnade hon ner sig betydligt. Hon är fortfarnde svår att rida ut med själv, men går att rida ut på ridbanan själv iallafall. Du får nog ställa in dig på att det tar litet längre tid än vad du hoppades men sedan blir det nog bra. Låt henne vänja sig vid dig och sin nya situation först. Och kan du inte rida med hästkompisar först så att det blir kul för er bägge två?

saken är den att närmaste hästkompis jag kan rida med är ungefär 3 km bort.. så det är en bit... vi letar förbryllat efter annats sällskap till henne som är ridbart så pappa kan följa med.. just nu går hon med en skrotig 25 åring..

förra ägaren påstod att de var ute och red ensam med henne nästan alltid.. MEN att hon alltid fick ha sällskap i stallet... det har hon även med mig jämt också eftersopm hon beter sig som hon gör men går ändå inte att rida på själv som förra ägaren påstod...

Kanske bodde den med fler hästar tidigare? En del trivs inte med att vara bara två, det innebär ju mer ensamhet. Särskilt ston, som inte är vana och kanske kommer från ett större stall.
Kanske kommer hon att vänja sig.
Jag köpte ett fullblodssto en gång som kom från ett mycekt stort stall med kanske 25 hästar. Vi hade kanske 5 hästar då och hon trivdes inte alls i början. Det tog ett halvår innan hon blev lugn och kände sig hemma. Hon var lydig och släpade inte omkring folk, gick att rida på, men hon var stressad och orolig jämt och blev hon ensam i stallet slog hon "klackarna i taket", bokstavligt, hon bockade och for så att hon var ända upp i takbjälkarna med sina bakhovar.
Efter ett halvår ungefär var hon lugn som en filbunke.
Så låt det ta tid. Och om du har möjlighet kanske en häst til vore bra, med 3 hästar kan man variera mer så att hon slipper vara ensam så mycket innan hon klarar det.

Går hon bara med EN annan häst?

ofta blir de mycket mer beroende när de bara är två, än om de är flera, så har iallafall jag erfarit det.

kan du leda henne själv ute i skogen osv?

Har gått igenom nåt liknande med min häst, hon sprängde dock inga staket.
Men hon har ju inte varit hos dig så länge än, bara två månader! Ge henne tid att få landa lite. Sen tycker jag det lät som en bra idé att försöka skaffa en häst till.
Försök att vara med henne så mycket som möjligt, du kanske får lägga ridningen på hyllan ett tag, men det kommer du att ha igen sen.
Var med henne i hagen och i stallet, nu först så är det kanske lika bra att inte försöka vara själv med henne om det skapar sån ångest hos henne. Utan låt henne lära känna dig lite mer först, sen kan du vänja henne av med den/dom andra hästarna succesivt.

När jag skulle börja rida ut min själv så gjorde jag två saker. 1) Jag stämde träff med en annan ryttare i skogen, så hon blev "belönad" med det efter en stund.
2) en kompis promenerade med

Lycka till!

Det du måste öva med hästen är ledarskap. Hästen ska trivas lika mycket i ditt sällskap som i någon hästs sällskap. Träna markarbete med hästen. Tex longering eller ledövningar. Hästen måste börja lyssna på dig och koncentrera sig på dig och inte allt annat runt omkring. Låt bli att rida tills du kan behärska hästen från backen. Eftersom hästen har kommit till ett nytt ställe kan det mycket väl vara så att den testar dig. Den tyr sig till hästarna och har kanske inte lärt känna dig så att den litar på dig än. Jag skulle alltid ta in hästen själv när den beter sig så. Om man tar in sällskap till hästen så skjuter man bara på problemet. Ta in hästen själv varje dag. Gärna flera gånger om dagen om du kan. När det gäller att ta ur andra hästar ur hagen så skulle jag börja att ta ut en annan häst och låta den stå alldeles utanför stängslet. En liten stund och sen in i hagen igen. Sen allt eftersom förlänga avståndet och tiden som den andra hästen är ute ur hagen. Men hästen ska alltid tillbaka i hagen igen. Tillslut kommer din häst att förstå att den andra hästen kommer tillbaka. Ägna din häst mycket tid och lär känna den. Med träning så får du bort problemen. Men det gäller att vara konsekvent och ha tålamod. Jag har själv haft en häst som inte ville vara inne själv utan sällskap. Hon hade seperationsångest när hon skulle lämna en vän. Hon var bara tre år och inte så erfaren. Hon lärde sig att vara själv och i mitt sällskap. Lycka till! Ge inte upp!

Tack för alla svar och tips!

I det förra stallet hon bodde i gick hon bara med en till häst i hagen men i stallet var de kanske fem st. Så jag vet inte vad vi ska göra, vi har ju plats för fyra hästar men så är det ju allt med tiden och ekonomin också. Det är ju inte lätt att hitta foderhästar och att köpa någon häst nu är det inte tal om än. Det är tänkt att vi ska göra till våren/sommaren. Så hur ska man kunna lösa det då?

Mackan: Ja jag kan leda henne själv i skogen men bara om jag har träns på henne.. annars sticker hon och jag släpar efter som en vante. Det är ju inte det att jag måste rycka och dra i henne när hon har träns utan då är hon hur lugn som helst, går snällt med bridvid och försöker inte sticka, och jag har ett vanligt tredelat tränsbett på henne. men det är som att hon känner att jag inte har någon kontroll alls när hon har bara grimma på sig och då krånglar hon.

Isåfall skulle jag gå ut och gå med henne massor för att hon ska lära sig uppskatta dig som häst sällskap substitut. Gå ut i skogen och ha lite mysigt på era promenader, allteftersom hon tycker det är roligare. Att hon inte går att leda i grimma ska du fullständigt strunta i i dagsläget - går det med träns, så är det det du använder!

försök lägga ner "kraven" och bara fokusera på de små sakerna nu. dvs att hon ska följa med dig och gå att leda ute och iväg från stallet, på skogspromenad osv. ta en liten sån sak i taget.
I ALL hantering av henne skall du vara oerhört tydligt och konsekvent. Detta för att hon som osäker inte ska behöva vara ytterligare osäker på vad du menar och hur du vill ha saker och ting. Tydlighet och konsekvent behandling/regler frå människans sida skapar trygghet hos hästen. Kom ihåg att gränsen mellan att hon är rädd och otrygg och att hon i förbifarten som hon är det kommer på en massa "olater" och testnings möjligheter, är en fin gräns, så ännu viktigare alltså att vara tydlig, lugn och konsekvent i alla situationer.

lite problematiskt att du inte har fler än en häst som sällskap när hon nu är så otroligt bunden, tror det skulle hjälpa. kan du hyra in henne nån annanstans tillfälligt kanske?

som nån annan sa - 2 månader är ingen lång period, särskilt inte om hon så tydligt fortfarande visar otrygghets känsla. ta det lugnt. försök hitta ridsällskap så kan du varva era promenader till fots med ridturer i sällskap.

Senast ändrad:

mackan skrev:
Isåfall skulle jag gå ut och gå med henne massor för att hon ska lära sig uppskatta dig som häst sällskap substitut. Gå ut i skogen och ha lite mysigt på era promenader, allteftersom hon tycker det är roligare. Att hon inte går att leda i grimma ska du fullständigt strunta i i dagsläget - går det med träns, så är det det du använder!

försök lägga ner "kraven" och bara fokusera på de små sakerna nu. dvs att hon ska följa med dig och gå att leda ute och iväg från stallet, på skogspromenad osv. ta en liten sån sak i taget.
I ALL hantering av henne skall du vara oerhört tydligt och konsekvent. Detta för att hon som osäker inte ska behöva vara ytterligare osäker på vad du menar och hur du vill ha saker och ting. Tydlighet och konsekvent behandling/regler frå människans sida skapar trygghet hos hästen. Kom ihåg att gränsen mellan att hon är rädd och otrygg och att hon i förbifarten som hon är det kommer på en massa "olater" och testnings möjligheter, är en fin gräns, så ännu viktigare alltså att vara tydlig, lugn och konsekvent i alla situationer.

lite problematiskt att du inte har fler än en häst som sällskap när hon nu är så otroligt bunden, tror det skulle hjälpa. kan du hyra in henne nån annanstans tillfälligt kanske?

som nån annan sa - 2 månader är ingen lång period, särskilt inte om hon så tydligt fortfarande visar otrygghets känsla. ta det lugnt. försök hitta ridsällskap så kan du varva era promenader till fots med ridturer i sällskap.

Okej, då är det precis vad jag ska göra, ut och gå med henne i träns, det är enda gången det verkligen funkar.

Vi håller på och letar annat sällskap till henne som jag skrivit ovan, men det kan ju ta tid då vi vill ha en foderhäst tills vi fått fårat hus sålt och fått loss lite pengar (flyttade för 2 månader sedan med andra huset till uthyrning för försäljning)
Men då kanske man kan ha kvar den sällskapshästen vi har nu ett tag så att det blir tre stycken?!
Jag får ta mig tid helt enkelt, allt för att det ska bli bra med min tös.

hej Jag undrar hur vanligt det är att hästar inte vill rida ut själva? Vill gärna att ni berättar om era erfarenheter. Och om det gick över med träning?

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 434
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka