Kan inte trava?

milian

Trådstartare
Har köpt en ny häst som tyvär inte kan trava fortare än 35-tempo:confused:
Denna häst köpes i första hand som avelsto då stammen är bra men då hon bara är 4-år så tänkte jag prova att få henne till start, hon är tränad kontinuerligt men har aldrig kommit till start då hon benäms som "sen" och "aktionsproblem"
I vilket fall som så togs hon in till banan för att gå ett lättare jobb för att kunna se lite närmare på hennes "problem" jobbet blev ett knappt 35-jobb i skuttande och ansträngande stil där hon i princip slår ihop hela tiden, värst utsatt är vänsterfram men det verkar som att hon slår på sig överallt.

Åket in till kliniken med henne där hon böjdes och man fick fram hälta i båda framknäna hon sprang även på rullband där man tydligt kunde se att hon knappt breddar bak och bara springer och slår ihop.
Vet hittar inga andra fel förutom framknäna men tror inte att det är dom som orsakar hennes aktionsproblem då hältan där inte benämdes som stor.
Hon är i vart fall behandlad i framknäna och kommer även att kollas igenom av en kiropraktor.

Balansmässigt nu så har hon järn fram och ringskor järn bak, detta skulle tydligen vara den balans hon gått bäst på.

Har bara haft hästen en kort tid så någon ny balansering är inte provad.
Hur ska man tänka, ska man bara ge upp, ändra träning, balansering ,osv ,alla ideer och åsikter mottages tacksamt.

Sv: Kan inte trava?

Är hon bara fyra så skulle jag iaf ge henne ett års chans! :)

Men funkar det inte så skulle jag skriva ett avtal med mig själv att hästen ska gå till avel :D (Varför man nu ska avla på en häst som inte kan trava snabbare än 35 är väl en annan sak hehe)

Ja man är ju lite rädd att hennes trav ska gå i arv men frågan är om hennes problem sitter i att hon har ont eller att hon bara har helt kass kordinationsförmåga eller är hon helt felbalanserad, feltränad , man vet inte vilken ände man ska börja i ?vi har även en syster till henne och hon travar som en klocka , tur det annars skulle man nog inte ens vågat tänka tanken på att ta henne till avel.

Senast ändrad:

Backträning? Brukar få dem att bredda! Hur jobbar hon annars? Går hon så att säga i rätt form,så att hon sänker huvudet och jobbar med ryggen?
Hur är hennes benställning?
Hade en gång en häst som hade ganska brett mellan frambenen och inte breddade bak, det fungerade ALDRIG för henne (jättefin ridhäst numera:love:)

Svårt att kunna hjälpa utan att ha sett hästen i fråga.
Men vilken typ av aktion har hon och på vilket sätt slår hon ihop? Hinner hon inte undan eller slår hon sig och var slår hon sig. Går benen i "otakt"?
Exteriört, har hon några större avvikelser som kan påverka rörelsemönstret?
Hur mycket är hon körd och är det någon duktig som haft henne innan. Mycket som kan spela in om man funderar på att fortsätta.

Min erfarenhet av dubbelsidig knähälta är att vid böjprov markerar de oftast väldigt lite (bedövning brukar krävas för att öht få fram det). Ofta krävs ombehandling. Hästen hinner i regel gå ganska länge ofräsch innan man misstänker hältan jämfört med hälta i ena framknät, det brukar märkas direkt.
Bakdelen är nästan alltid inolverad vid dubbelsidig knähälta. Efter att hon friskförklarats borde ni gå igenom hela hästen en gång till just för att en hälta döljer ofta en annan.

För egen del är jag tveksam till om jag skulle fortsätta jobba med en 4-åring som har dessa problem. Men det är jag det..;) Ibland är det ju kul med utmaningar också

Har bara haft henne en kort period så vi har inte hunnit ändrat på något.
Hon är hyfsat korrekt i sina ben inga större avikelser lite inåtad vf.
Hon slår på sig på knäna, insidan av skenan, på hf har hon lyckats "slå på "5-7 cm bak över kotan på hf, Bak så skalpar hon sig och slår igenom gamascherna då hon endast går i 35-tempo :crazy:

När man tittar på henne så han hon väldigt långt baksteg hon slår ihop i varje steg.

Jag kommer att åka med henne till helsingborg där dom har en fysioterapeut och kolla upp henne där och se om dom hittar något.
Hon är lite sned över länd/bäckenet och är markant mer musklad på höger sida.Så jag hoppas att dom kan hjälpa till med det där.

Hon är inte inriden men det kommer att påbörjas när hon blir "friskförklarad" och se om man kan bygga/stärka upp henne mer. Hon har tränats mycket i tryckvagn innan vi fick henne och dom som har haft henne innan är seriösa människor.

Det känns som att hältan i framknäna inte är hela sanningen till hennes problem, när man ser henne får man känslan av att det sitter i ryggen.

Jag har bestämt mig att kolla upp henne ordentligt och sen försöka att ändra lite träningsmässigt samt balans och om inte man får någon respons på det så får man nog inse att hon inte är gjord för att trava :(

Hon har en jättebakärra men är inte speciellt musklad över ryggen.
Detta ska jag ta tag i när hon är friskförklarad :)

En tanke kan vara att hon är dålig i höfter/bakknän. Svårt att hitta på böjprov och inte heller helt lätt att se på rullmatta.

Hon slår sig alltså på hf trots att hon är intåad på vänster? Kan det vara så att hon med det långa baksteget slår vänster framhov i bakbenet och därigenom ändrar svävningsfasen så frambenet pendlar inåt och touchar i höger fram istället? Normalt brukar ju en intåad häst ha en biljarderande rörelse.

jag skulle med åka med hästen till Helsingborg. Många drar öronen åt sig när de hör att man varit på undersökning på kalmar..

TYVÄRR!

Mycket möjligt att det är så men hon har tydligen kollats upp för ca 1 månad (inte på kalmar kliniken) och då hittades inget så...

Hon kommer att åka till helsingborg för att kollas upp av en fysioterapeut.

Tyvär är det nog så illa att hon inte är gjord för trav:grin:
men vi har bestämt oss för att kolla upp henne ordentligt först innan man beslutar något då hon är väldigt trevligt stammad och en otroligt trevlig häst :)

Scarlet knight -Kramer nice
Vet nan nagon duktig veterinar som ar spec pa rorelsestorningar?
Vi kopte henne nyligen sa stc har inte bytt ageruppgifter an.

Sitter pa mallis darav stavning.

Senast ändrad:

Hej! Jag köpte ett Juliano star sto för ca 1 1/2 år sedan. Hon var då bara två år. Jag skulle ha henne till travet och började köra. Det visade sig att hon inte alls kunde trava så jag ställde ner henne för vila. När hon vilat i ca 3 mån. tog jag upp träningen igen, men ingen förbättring hade skett. Gick hos en et i 7 mån ingen förbättring itravstaget men hästen i sig själv blev mer musklad och rund. Nu ett och ett halvt år efter köp börjar hon att kunna trava, efter månader med tryckvagns jobb varvat med körning tillsammans med andra hästar. Så ge inte upp, om du känner att du tror på hästen så ge den lite tid. Det kan löna sig.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 797
Senast: Imna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: pews1972
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 353
Senast: Rebeckafalk
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 784
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30