Kan inte trava, några tips?

Berin

Trådstartare
Har en tvååring som vred huvudet åt vänster när hon travade på banan. Men att trava i 1.33-tempo gick bra. Placerade en Murphybländare på höger öga och hon rätade upp sig helt...men nu kan hon inte inte trava längre. Galopperar hela tiden och kan inte mer än 40-tempo. Är det någon som har tips på åtgärd. Jag har beställt tid för friröntgen så att lösa benbitar är hennes problem.:confused:

Sv: Kan inte trava, några tips?

Du gör rätt i att undersöka hästen, om hästen vrider huvudet åt vänster för att kunna trava rent så avlastar den det högra frambenet.
När du ändå röntgar tycker jag att du ska göra en böjprovsundersökning också.

Lycka till...

Instämmer, gör en rejäl veterinär undersökning så hittar du nog vad som är fel...

ghost skrev:
Du gör rätt i att undersöka hästen, om hästen vrider huvudet åt vänster för att kunna trava rent så avlastar den det högra frambenet.
När du ändå röntgar tycker jag att du ska göra en böjprovsundersökning också.

Lycka till...

Och lägger till... :idea:

Även om ni hittar orsaken till hältan tycker jag att du därefter ska anlita ET eller massör för att gå igenom hästen.

Gissar på en birkelandare i höger bakkota eller has.En liten vild gissning alltså.Men att börja med att friröntga är att föredra.

Senast ändrad:

Jag tycker också du ska låta vet kolla. Hör med en equiterapeft (kan inte stava...), låter som hästen är sned eller nått. Kan göra underverk!
En murphybländare tar bara bort hästens signaler, inte problemet. Om det nu inte bara sitter i huvet förståss :D
Lycka till!

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 747
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 845
Senast: Dino
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 699
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka