Kan inte träna med andra

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare timmona
  • Startdatum Startdatum
T

timmona

Jag har en 4-årig ponnyhingst som jag hade tänkt starta på travet. Han är jättesnäll och köra och hanter, men det stora problemet är att han blir jättestressad när han körs med andra hästar. Får han gå först är det inga problem men kommer han efter så taktar han och stressar upp sig jättemycket. Har tränat han i omgångar med andra men det blir inte bättre. Vad ska jag göra? Är det någon som har råd att ge. För detta är en ponny som är mycket kapabel och därför är det synd att inte få ut honom.

Sv: Kan inte träna med andra

Min ena ponny var sån som ung, fast snäppet värre då han försökte ge sig på hästarna han sprang med - honom kastrerade de och problemen försvann.

Jag hade tragglat o tragglat med att köra honom i ryggar, om det ändå inte går skulle jag kastrerat

Min erfarenhet är att det är lättare att "omarbeta" en häst än en ponny.

Min hade sitt beteende kvar hela livet även om han bara stannade utanpå närmaste ponny och såg arg ut om han inte hade skygglappar.

TS förresten, har du testat att begränsa synfältet på honom?

Kör provlopp med honom o begär olika spår, sätt på honom helstängt för att få honom mer fokuserad, och ge honom tid, prova suspensoar han kan ha ont också när han springer, låter som det. Våran russhingst också 4 år, sänkte 20 !!!!! sek när vi använde det sus första ggn, sedan har han sänkt varje start mellan 2-4 sek. =). Använder även helstängt och rycktussar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 061
Senast: Bison
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 354
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18