Kan inte stå stilla

M

MyJoyride

Dethär är ett nytt problem för mig och min häst, tidigare stod hon alltid stilla när jag skulle stiga upp på henne, men nu har hon börjat backa och backa och backa....Helt lugnt, men ändå väldigt störande i och med att jag stiger upp från pall. Vid manegen brukar jag stiga upp från en "upphöjnad" som är fastspikad i staketet, och där har hon nu börjat "gå i en halvcirkel", jag håller ju i tyglarna från rampen så där kan hon bara flytta bakdelen men det är ju lika problematiskt! Vad har ni för tips till detta problem? Och varför tror ni det har uppstått? Inga andra problem alls med ridningen, hon bjuder bra framåt och verkar inte på nåt vis "ogilla" ridningen.
Har tetsat hemma på ridplan att parkera henne i ett hörn så att hon inte kan backa och det gick bra, men vill gärna höra era synpunkter!!

Tackar å bockar för tips!:bump:

Sv: Kan inte stå stilla

Det kan kanske vara sadeln eller att det är fällningsperiod? På ridskolan jag red på var det en häst som också svängde runt i en halvcirkel vid pallen. Just denna hästen var också knepig att rida och jag tror hon i början hade en dåligt anpassad sadel, men detta var ju inte min häst, jag undrade dock till ridskolechefen om hästen verkligen var frisk.

I alla fall hon svängde runt på en femöring och hamnade med höger sida mot mig så då satt jag upp från höger sida. Lite ovant är det ju men det är bra att sitta upp från bägge sidor och efter lite träning går det

Prova med att ha en medhjälpare som håller ett tag.Min ung häst kan falla tillbaka på att inte stå still men det är endast för att han inte vill.....Lugn och konsekvent så brukar det lösa sig..

Min häst har gjort på detta sätt när något varit fel, tex sadeln. Så jag hade börjat med att kolla detta och känt om hästen ömmar i ryggen etc. Om du inte hittar något kanske den bara testar och då är det lugn och konsekvent träning som gäller. Om hästen backar kan du fortsätta att backa den. Om den går åt sidan så låt den gå runt dig på en volt. De brukar bli uttråkade och inse att det inte funkar :laugh:

Klockren lösning, klicker.

"Klicka in" genom att ge morot/äpple samtidigt som du klickar varje gång hästen tar en bit.

Väl inklickad ställer du hästen vid pallen, väntar tills den står stilla och klickar. Hur plättlätt som helst.

Har själv gått över till torra kex och använder bara äpplen ibland, lätta att alltid ha i fickan.

heejsan!!!
Jag tror det kan vara så att du helt omedvetet säger till hästen att flytta sig, det är mkt vanligare än vad man tror. Håll koll på blick och kropp, och läs boken "horsemanship", där förklarar dom mkt bättre än vad jag gör.!

Dethär är ett nytt problem för mig och min häst, tidigare stod hon alltid stilla när jag skulle stiga upp på henne, men nu har hon börjat backa och backa och backa....Helt lugnt, men ändå väldigt störande i och med att jag stiger upp från pall. Vid manegen brukar jag stiga upp från en "upphöjnad" som är fastspikad i staketet, och där har hon nu börjat "gå i en halvcirkel", jag håller ju i tyglarna från rampen så där kan hon bara flytta bakdelen men det är ju lika problematiskt! Vad har ni för tips till detta problem? Och varför tror ni det har uppstått? Inga andra problem alls med ridningen, hon bjuder bra framåt och verkar inte på nåt vis "ogilla" ridningen.
Har tetsat hemma på ridplan att parkera henne i ett hörn så att hon inte kan backa och det gick bra, men vill gärna höra era synpunkter!!

Det ar bra att du har en pall som du stiger upp fran! Anvand samma stalle varje gang, och flytta aldrig pallen, flytta tillbaka hasten istallet. Det later som om hon testar dig, sa behall ditt lugn och ha talamod! Nar hon flyttar sig, flytta bara lugnt tillbaka, men var noga med att placera henne pa exakt samma stalle. Det brukar vara en ganska tydlig signal fran hasten att den testar genom att ga ivag, och det ger en tydlig signal fran dig som ledare om du flyttar tillbaka. Du kan fa sta i en timme eller mer ibland, men det ar viktigt att fa igenom (utan att ryta i eller tappa talamodet!) da det ar ett tydligt tecken pa ledarskap.

Jag har en häst som fulkomligt dansat runt tidigare. Jag fick lära mig att flytta runt honom i en LITEN cirkel o sen prova om han stod still annars var det cirkel igen. Visst det tog en hel del tid första fyra fem gångerna men sen så blev det toppen. Nu räcker det att jag klappar honom på rumpan innan jag sitter upp å då står han still tills jag är klar. Det funkar toppen för mig.
Lycka till!
C

Mina direkta tankar, utifrån egen erfarenhet.

• Ont någonstans? Protestbackning för det. Min häst fick efter ett halvårs igångsättning efter flera år som sällskapshäst ont i muskler vilket ledde till att jag stretchade henne, så gott jag kunde efter träningspass och har senare gått över till att ta ut massör regelbundet.
  • Pälsfällning, som skapar obehag
  • Sadelproblem, sadeln nyper hästen, eller kasar åt något minimalt håll, eller annat problem. Dags att stoppa om den? Jag har fått byta sadel fyra gånger under mina snart åtta år med hästen. Hästen musklar sig/tappar muskler, hästen går upp i hull/tappar hull. Det händer mycket bara under ett par månader.

/IH

Tack för alla svar! Kan inte säga att solklara förbättringar har skett, men vi skall försöka jobba vidare. Har kollat sadeln med hjälp av ett "proffs" och den verkar vara ok.Ont verkar hon inte heller ha. Löser päls gör hon som attan nu, det vore kanske en möjlighet. Jag tror ändå mest på att det är en form av testning som är på gång nu och att hon helt ekelt får trötta ut sig. Lika plötsligt som det kom hoppas jag det skall försvinna??:)

Har nån ännu mera konkreta tips tar jag givetvis gäärna ännu emot!:)

Tack för alla svar! Kan inte säga att solklara förbättringar har skett, men vi skall försöka jobba vidare. Har kollat sadeln med hjälp av ett "proffs" och den verkar vara ok.Ont verkar hon inte heller ha. Löser päls gör hon som attan nu, det vore kanske en möjlighet. Jag tror ändå mest på att det är en form av testning som är på gång nu och att hon helt ekelt får trötta ut sig. Lika plötsligt som det kom hoppas jag det skall försvinna??:)

Har nån ännu mera konkreta tips tar jag givetvis gäärna ännu emot!:)

Ta ut veterinär om det inte är fel på sadeln och att det inte är pälsfällningen som utlöser det hela. Man ska inte bara ta för givet att det är testning.

Det gjorde jag, tog för givet att det var testning. Det ledde till att en kompis fick åka till akuten två gånger på fjorton dagar, med hjärnskakning, respektive näsfraktur och det gjorde även igångsättningen av hästen, efter massage och sadelbyte bara längre.

Det är det mest konkreta tips jag kan ge.

/IH

Du har rätt i det att man aldrig skall anta något. Skall be någon kolla upp henne ordentligt så kan man i alla fall utesluta det!

Liknande trådar

Hästhantering Sedan två månader tillbaka rider jag en ponny som varit en s.k. "vandringspokal" och är van att få göra som hon vill. I början kunde jag...
Svar
16
· Visningar
2 994
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag blir snart tokig på detta trampandet, hoppandet och sparkandet. :crazy: Jag har en femåring, egen uppfödning, som åkt regelbundet...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 009
Senast: Kirre
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 561
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar