Kan inte stå stilla.

M

marie ireholt

Min lilla welshponny är mycket trevlig att hålla på med pigg och orädd i skogen. Det tråkiga med henne är att hon inte vill stå stlla. När hon står uppbunden så står hon gärna och sparkar med framhovarna. Även när jag är ute med henne i skogen så blir hon tokig av att stå stilla. Jag har försökt att backa henne men det hjälper inte.
Hur ska jag få bort detta beteende?

Sv: Kan inte stå stilla.

Är det en ung häst? Min häst vevar alltid med frambenen när han har fått stå, enligt sin egen uppfattning:grin:, för länge på gången utan uppmärksamhet ELLER när han är kissnödig. Jag är bara konsekvent med att säga nej, vet inte vad mer man kan göra än att fortsätta säga till. För det är ju inte ok att han vevar ner nån med de där långa cirkusbenen. Samt att såklart undvika att han får stå uppbunden så länge att han hinner bli less....

Så gör våra hästar när de tigger. Vi tog helt enkelt med foten på hoven och petade ner den. Kanske inte det bästa sättet, men det var en i stallet som blev irriterad och gjorde så och då slutade han, så vi fortsatte med det och nu gör han det ytters sällan, när vi häller upp maten eller går förbi med en spann betfor precis framför honom händer det att benet kommer upp men det får gå, försvinner förhoppningsvis så småningom det också.

För att förtydliga, det är inte så att vi sparkar på dom, absolut inte:eek:. Utan när benet åker upp i luften sätter jag bara foten emot och om han inte tar ner benet då, vilket han brukar, så sänker jag foten försiktigt och då följer han med. Eller så väntar jag tills han sänker självmant.

Hon är nio år. Hon kan inte stå stilla i skogen heller när jag rider eller kör henne. Tycker det är lite olydnad att hon inte står still tills jag driver fram henne.

Många hästar som står och sparkar med frambenen när de är uppbundna vill ha uppmärksamhet. Om du redan har försökt med att bestämt säga nej är ignorerarmetoden en bra metod som funkat på de flesta hästar för mig. Ignorera henne helt och hållet när hon håller på. Säg inte ett ord till henne, rätta henne inte med handen osv. gör bara det som du håller på med ex. ryktar. Om hon inte får panik av att stå ensam kan du lämna henne en stund när hon sparkar. sedan när hon står lugnt kan du börja prata med henne igen. Det viktiga är att hon skall ha det så tråkigt som möjligt när hon inte står stilla. det är så nerverande i början, men ha bara tålamod, för vissa kan det ta någon vecka.

Ang. problemet när du är ute i skogen skulle jag säga så här att börja med att öva på gårdsplanen. Stanna henne och säg ett kommando tex stå. Om hon flyttar på sig ställer du bara tillbaka henne där hon stod från början. Korrigera bara så mycket som hon flyttar sig, ex hon går två steg fram, du säger bak två steg. Annars blir det bara en kamp och ni har en ny konflikt. Öva bara korta stunder i början.
Annars kanske det kan hjälpa att hålla i en framhov när hon inte står still. Eftersom hon inte är så stor går det säkert relativt bra att hålla i den fast hon skulle börja hoppa och härja. Släpp inte före hon står still. Grejen är ju att det ska vara obekvämt och jobbigt när hon gör fel.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 073
Senast: tessan.g
·
Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
991
Senast: BernT
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka