Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

TheHunted

Trådstartare
Hej. Har ett problem med min häst som är att hon kan inte skritta tillbaka efter uteritt, det spelar ingen roll vad vi har gjort under ritten eller om vi är själva eller med flera.

Problemet är att hon stressar upp sig nånting otroligt. Steppar och vill bara springa.

Jag har provat:
  • halvhalt, halvhalt, halvhalt = hon kortarupp sig tills hon står på stället och travar eller gör halt och backar
  • Långtygel = travar iväg och ökar, ökar, ökar
  • Vända när hon bråkar och rida bort från stallet igen = lugn tills man vänder tillbaka igen. Vi kommer ingenvart.
  • Få en mummsbit när hon skrittar = Fungerar ibland men inte så ofta och vill inte behöva ge henne godis när jag rider
  • Hoppa av och leda en bit = Blir bara mer stressad.
  • Tränsbett = fortsätter steppa
  • Pelham/Pessoa = blir ännu mera stressad tills hon stannar och sedan hoppar rakt upp i luften
  • Hackamor = Samma som ovan
  • Ridit förbit stallet och tagit en till runda = Steppar fram till stallet, sen slappnar hon av tills det är hemmot dags igen...

Jag ger alltid beröm när hon gör rätt och skrittar på.

Är det någon som har förslag på vad jag kan testa?

  • Hon är frisk
  • Säg inte att jag ska rida mer dressyr. Hon är jätte lydig på dressyrbanan och överallt, det är bara just när vi vänder hemmot.

Mycket tacksam för svar

//TheHunted
 
Senast ändrad:
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

Hur länge har du provat alla de där sakerna?? Ofta tror jag att vi har för dåligt tålamod, vi testar inte tillräckligt länge utan provar kanske bara någon gång med t ex halvhalter och så tycker man att "det gick inget bra."

Så, om du inte redan har gjort det, bestäm dig för den metod du tror mest på och använd dig av den, konsekvent, varje gång, läääänge och se om det ger resultat då. Jag hade tidigare en ridtravare som inte kunde skritta på lång tygel alls utan att steppa.. Men jag kämpade på med halvhalter, sitta tungt, släppa på tygeln igen och så började jag om när hon steppade igen. Det höll jag på med i flera månader, sen funkade det!
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

min är lika dan, brukar stanna, flytta för skänkeln, rygga, göra fram/bak-delsvändningar m.m för att få henne att tänka på något annat.

Om hon trots det inte lyssnar så lägger jag en volt så fort hon springer, ibland får man hålla på i 40 minuter, men man får iaf en häst som SKRITTAR hem:)
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

Min ponny är precis likadan och det bästa är att LÅTA HENNE TAKTA. dessuto mer jag motarbetar henne dessto mer irriterad blir hon på mig. Hon går bara mer o mer emot handen. Hoppa av o leda en bit o sedan hoppa upp igen eller göra halt/volter gör henne bara ännu mer "stressad". vet såklart inte hur din häst fungerar men att min ponny taktar hemmåt rör inte mig speciellt mkt, så länge hon sköter sig annars. sen jag började låta henne va så har hon lugnat ner sig jätte mkt.. värt ett försök?
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

Prova rida rundan i mot satt rikting om det går. Rid så många olika rundor du kan komma på. Ibland kan det hjälpa att rida en riktigt lång runda med hästkompisar så blir hästen trött, inte lätt men prova dig fram. Ibland verkar det som att hur man än gör så har hästen så himla bråttom hem. Prova fodra innan kanske hjälper.
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

Jag skulle göra såhär;

Varje gång hästen börjar öka tempot eller steppa säger du "Nej" och så gör du halt. När hästen stannat ger du eftergift och klappar hästen och pratar lite lugnande. Börja sedan skritta igen, lugn och fin. Upprepa 100 000 gånger och träna på detta. Tänk på att uppträda väldigt lugnt och avslappnat.
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

Tack för alla svaren. Hon har hållt på så här i nästan 1 år skulle jag nog tro... sammanlagt, ibland bara släpper det och hon är hur duktigsom hälls i x antal veckor sen börjar hon igen. Hon har hon varit halt och r under igång sättning och ska bara skrittas så det är jätte svårt när hon vill springa och hon inte får, och då får hon inte gå och steppa/trava.:crazy:

Jag ridaer mina rundor åt olika holl det hjälper inte. Det är att när man gör halt så blir hon jätte stressad...:(

Jag testar inte en gång jag har försökt med alla medtoder många många gånger och inget verkar funka:cry:

Vet inte vad jag ska göra faktiskt...
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

du ger hästen lång tygel.. hästen stressar iväg... du gör halt.. väntar tills hästen står stilla.. lättar lite i handen och berömer.. går fram i skritt på lång tygel.. hästen stressar.. du gör halt.. osv
om det så tar dig hela dagen så får det göra det.. tills slut fattar hästen att när den skrittar lugnt och sansat så kommer man hem mycket fortare än när man stressar och får göra halt varannan meter
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

Jag vet hur många hästar som helst som gör så här för dom VILL HEM till sina kompisar och komma in i hagen tex. :p
Min häst gjorde så när den stod uppstallad hos min syster, men jag höll in henne och hon fick takta. Efter ett tag (några månader) så fatta hon väl att det gick inte fortare att göra så, så hon började lugna sig. Så något tips till dej har jag inte. Mer än att det löser sig säkert om du bara har tålamod och inte låter henne "springa" iväg :crazy:
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

Grejen är att hon skrittar aldrig, det bli halt, sen iväg i minitrav, halt minitrav, osv. om jag baraväntar ut henne och låter henne steppa så slutar hon alldrig:crazy:
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

Jag har ett arab sto som när jag köpte henne för ca 6 år sen knappt kunde skritta, de var bara att tackta som gällde tyckte hon.
Jag har provat alla metoder, halter, volter osv.. Men inget har direkt funkat, visst, hon är betydligt lugnare idag, men om vi har sällskap så taktar hon nästan garanterat på hemvägen. Och försöker jag trava med sälskap så kan jag nästan lova att hon kommer gallopera sidvärts brevid sälskapet som håller samlad trav :)

Mitt bästa råd till dig är att bara skritta å skritta å skritta, långa turer med bara skritt. (och försöka att inte själv få nervösa ryckningar för att hästen bara tacktar) Kanske med ferstyle i öronen så man tänker på något annat?
Försök bromsa lite försiktigt o hästen springer iväg, men släpp ut tyglarna sen igen, min häst går faktiskt lugnast om jag släpper tyglarna helt och låter dom ligga på halsen..
Ibland får man nog helt enkelt bara aceptera hästen som den är, så länge den inte verkar "dåligt" stressad, panik stressad, lr rädd, det är förståss inge bra..
Vissa hästar (som min egen) verkar när dom taktar försöka fråga sin matte -kom igen nu då, tänk va kul de skulle va å gallppera några mil i full fart, snälla matte, bara gallopera lite?
Och inte kan man bli arg på en häst som tycker att det är kul att leva?

Lycka till! :)
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

Jag har en till ide- ge godis varje gång du stannar!

Stoppa fickorna fulla med godis och rid iväg. Försök ha någorlunda långa tyglar. Börjar hon takta så gör halt och ge godis INNAN hon hinner börja steppa omkring. Då kommer hon bli mer och mer fokuserad på godiset och på dig, eftersom du ger henne. Och kommer förbinda att stanna med att få godis! :)

Jag brukade rida långa turer med min gammling och ibland hade jag med mig godis, till mig själv alltså. Men han gillar vingummi han också så jag brukade dela med mig. Tog inte många dagar innan han stannade och vände på huvudet bara jag stack handen i fickan! :D Nu har aldrig han varit stressad, bara het, men där ser du hur snabbt dom lär sig.
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

Jag tycker att du skall göra halt varje gång du känner att hästan tänker börja gå fortare än du vill och det även om det skulle bli en halt varje meter.

Jag har en till ide- ge godis varje gång du stannar!

Stoppa fickorna fulla med godis och rid iväg. Försök ha någorlunda långa tyglar. Börjar hon takta så gör halt och ge godis INNAN hon hinner börja steppa omkring. Då kommer hon bli mer och mer fokuserad på godiset och på dig, eftersom du ger henne. Och kommer förbinda att stanna med att få godis! :)

Men att ge godis skulle jag avråda i från då du faktiskt belönar ett oönskat betende som du vill bli av med.
För hästen får ju godis när du gör halt och halt gör du ju när hästen börjar gå fortare en du vill.

Kram
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

Jag har en till ide- ge godis varje gång du stannar!

Stoppa fickorna fulla med godis och rid iväg. Försök ha någorlunda långa tyglar. Börjar hon takta så gör halt och ge godis INNAN hon hinner börja steppa omkring. Då kommer hon bli mer och mer fokuserad på godiset och på dig, eftersom du ger henne. Och kommer förbinda att stanna med att få godis! :)

Jag brukade rida långa turer med min gammling och ibland hade jag med mig godis, till mig själv alltså. Men han gillar vingummi han också så jag brukade dela med mig. Tog inte många dagar innan han stannade och vände på huvudet bara jag stack handen i fickan! :D Nu har aldrig han varit stressad, bara het, men där ser du hur snabbt dom lär sig.


Ha ha jag plockar ibland äpplen vid ett träd på vägen hem och alla hästarna jag ridit där har sen vetat att jag har fickorna fulla med äpplen. = stanna och vrida huvudet runt och glo "var är mina äpplen?:mad: "

Ang ts fråga. Använd andningen. Andas lugnt och överdrivet långsamt. Andas ut och gör halvhalt samtidigt. Det fungerar mycket bra. Hästen följer vår egen kropp mycket och faller in i avslappning om du lyckas slappna av. Gör om när den stressar upp igen. Halvhalt, andas ut tydligt. Sjunk djupt i sadeln och andas lugnt.

När hingsten var som värst med att stressa hem för att se om stona var bortrövade:eek: :rofl: så fick jag honom lugn på det sättet. Till slut blir det en vana att skritta lugnt hem också.
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

då håller du på tills det blir skritt helt enkelt.. till slut tröttnar hästen.
om du gör halt och går fram och hästen småtravar/taktar så görd u halt direkt och sen fram osv
nån gång blir det skritt. så gjorde jag med min och det funkade.. tog lång tid men det gick
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

Jag kom på en sak till! Kan du kanske testa att inte rida hem när hon tror det! :idea: Alltså t ex, vända igen och rida iväg när ni kommit hem eller rida förbi, ännu bättre, om det går. Alltså; när hon tror att ni är på väg hem så rider du bara vidare. Om du gör så mycket så kanske hon lugnar sig eftersom hon aldrig riktigt vet när hon ska hem??? Kom att tänka på det när jag red dressyr på min häst igår och han liksom gör innan jag gett hjälperna för att han tror att han vet vad jag vill. T ex fattar han gärna galopp på samma ställe som han nyss fattat, han tror liksom att det ska vara galopp varje gång där då. Honom kan man inte sitta och nöta samma övningar med för då gör han dem bara, utan att lyssna på mig alls, blir liksom radiostyrd, jag måste jobba honom och "överraska" honom för att han ska lyssna på mig. Jag kanske inte alls vill galoppera vid C bara för att jag fattade galopp där förra varvet t ex... :crazy:

vad händer när hon kommer hem sen? Du kanske kan ändra på det också?? Får hon mat t ex? Kan du kanske ge maten innan du rider eller vid annan tidpunkt?? *funderar, funderar*

Och som flashlight skrev är det ju oerhört viktigt för dig att var fokuserad på din andning och sits! Har du läst Sally Swifts böcker??
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

tänker alltid på andningen och att sitta djupt i saden.
om jag rider förbi och sen vänder börjar hon takta igen,
ibalnd är hon duktig och slutar tackta kanske 20 meter från gården. då är hon ju duktig men hon kanske har hållt på hela vägen hmm ändå... Suck...

Hon får aldrig mat när hon kommer hemm. Jag tror bara hon vill ut i hagen igen...


tack för alla svar.

Fler förslag?
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

Nej, du belönar att hästen gör halt.

Ja hon belönar när hästen gör halt men hon gör ju halt för att hästen börjar takta, därför kan hästen börja takta för att hon skall göra halt och då få godis.

Kram
 

Liknande trådar

Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 383
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 453
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp