Kan inte sitta ner i traven!

P

Perle

Hej alla! :)
Jag har lite problem med mitt varmblod, jag kan inte sitta ner i hans trav!
Fungerar inte att rida utan stigläder, och han har alldeles för hög manke för att jag skulle kunna trava barbacka. :angel:

Hoppas på många bra förslag! :D

Tack på förhand :laugh:

Sv: Kan inte sitta ner i traven!

Går hästen i form? Då är den oftast lättare att sitta på än om den går stötigt och inte är igenom i kroppen.

Hur menar du att det inte fungerar att rida utan stigläder? Blir sitsen bara inte bättre eller är det så att det rent av inte går?

Förutsatt att hästen går i form och är lösgjord så finns det många bra övningar för att lära sig sitta. Men jag gör dem alla utan stigläder för att få effekt. Så om det inte är så att du åker av utan stigläder så skulle jag göra dem. Då kan du börja i skritt. För det handlar mest om att trötta ut de muskler som du spänner då du sitter fel. När de är trötta kan du inte knipa dig fast med fel muskler. Utan du kommer komma ner i sadeln och röra dig rätt med hästen.

En som är bra brukar vi kalla grodlår.:p
Du sitter utan stigläder och drar upp benen böjda. Dra ut dem från sadeln rakt ut i den böjda formen. Så att bara rumpan nuddar sadeln. Luta dig bakåt så långt du kan. Nu sitter du så här tills du håller på att avlida och sen lite till.;)
Du kan variera denna med att dra upp benen böjda framför sadeln och ut från hästen. Eller sitta normalt rakt upp och bara dra benen rakt ut från sadeln, utan att svanka eller ramla åt något håll.
Gör alla sorter flera gånger!

Att rida lätt utan stigläder genom att knipa sig fast och variera så att man sitter 2 steg och står 1 eller tvärt om är också super. Samt att stå i fältsits utan stigläder.

När du gjort alla de här övningarna flera gånger tills du bara inte har någon kraft kvar kommer du få lättare att komma ner i sadeln utan att knipa och då hindra hästens rörelser och skumpa på den. Du kommer få en mkt följsammare sits, om du gör rätt.
Men knepet är just att göra övningarna ihop och göra det tills man vill spy av trötthet tills man lär sig hitta de muskler som ska slappna av för att man inte ska skumpa.

Du kan också behöva träna bålstyrkan om det är så att du är för svag.
Det finns massor med sitsövningar. Men de här två tycker jag är bra grunder.

Lycka till! Det är svårt som bara den att rida!

Gud vilka roliga övningar! Dom ska jag definitivt testa, då jag också har problem att sitta på min bebs när det börjar gå lite för fort (eller ja, arbetstrav) =)

Lider med dig eftersom jag har samma problem:-( Magmuskler är ett måste förstås, gärna massor med situps mellan ridningen. Dock är ju detta skittråkigt. Ett tips är ju förstås att ta hjälp av en bra tränare några gånger som kan stå på backen och komma med tips. Ett annat att filma, dels ser man hur man sitter och kan korrigera åt rätt håll, dels så kan det ju vara så att det ser bättre ut än vad det känns och då blir man ju glad. Sen är mitt tips att hitta den rätta känslan i sidledsrörelsen. Jag lyckades inte sitta bra förrens jag kom underfull med att man inte kan trampa lika mycket i båda stigbyglarna samtidigt i traven utan måste pendla lite,lite mellan dom (någon här på buke nämnde dvärgarna på julafton för att förstå, han som spelar orgel med rumpan). På en häst som inte är skumpig kanske det inte behövs men på min skrutt i alla fall så gör det stor skillnad. Sedan, träning, träning, träning... Börja i en riktigt kort trav och när det går hyfsat, tvinga dig själv att slappna av med rumpan, spänna magen och fånga upp med ryggen i ökningarna, sakta ner igen. Testa gränserna helt enkelt. Och har inte din häst ont i ryggen så strunta i om det ser fult ut utan slappna av. Lycka till, det går. Tänk, kan jag sitta ner på den här hästen, kan jag sitta på alla!

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 013
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
972
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka